مناظرات دانشجویی در قم با حضور ۱۴ تیم برگزار می‌شود

۰۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۶ کد : ۶۶۵۶۵ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۱۷
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور ۱۴ تیم‌ دانشجویی از دانشگاه‌های دانشکدگان فارابی، دانشگاه قم، دانشگاه طلوع مهر، دانشگاه شاهد، موسسه عالی امام خمینی(ره) و دانشگاه حضرت معصومه(س) به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان قم روز شنبه دوم دی ماه در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار می‌شود.
مناظرات دانشجویی در قم با حضور ۱۴ تیم برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، علی حسینی با اشاره به اینکه قرآن دستور می‌دهد با مخالفین مجادله احسن داشته باشیم، گفت: در مناظرات دانشجویی باید ادب و احترام رعایت شود و در واقع مناظرات دانشجویی تمرین بسیار خوب و علمی برای گفت‌وگوی نسلی در مورد مسائل مختلف جامعه و کشور است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم ادامه داد: باتوجه به اینکه آزادی بیان که از اهداف متعالی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بوده است و همچنین مقام معظم رهبری درخصوص لزوم همت گماشتن به امر گفت‌وگوی سالم و منطقی در سطح دانشگاه تأکیدات فراوانی دارند، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نسبت به طراحی و برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در سطوح استانی و کشوری اقدام کرده است.

حسینی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و در دیدارها با دانشجویان تاکید کردند که دانشجویان حتماً مسئله‌محور پرورش یابند و حلقه‌های مسئله‌محور دانشجویی مورد توجه قرار گیرد که این مهم با برگزاری مناظرات دانشجویی محقق خواهد شد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با تاکید بر اینکه تحلیل دقیق و درست مسائل روز کشور، منطقه و دنیا جزء از مسیر گفتگو در فضای دانشگاه امکان‌پذیر نیست، گفت: این مسابقات در راستای جهاد تبیین است.

حسینی با اشاره به اینکه این مناظرات دانشجویی در راستای تقویت روحیه تقویت رویه مطالبه‌گری در بین دانشجویان و برقراری مباحثه منطقی و عادلانه انجام می‌شود، افزود: تیم‌های شرکت کننده در مناظرات ملی دانشجویان بر اساس چهارچوب و ضوابط مقرر شده‌ای که در کارگاه‌های توجیهی به آن‌ها ارائه شده باید وارد مناظره شده و در نهایت تیمی در این مناظرات برنده است که بدون پرخاشگری و حاشیه موفق به قانع کردن داور شده باشد.

وی در خصوص شیوه برگزاری این مسابقات گفت: در هر مسابقه، دو گروه چهار نفره در حضور رئیس جلسه و هیئت داوران به مناظره و رقابت می‌پردازند، هر گروه متشکل از چهار نفر عضو دانشجو در کلیه مقاطع است و گروه می‌تواند یکی از اساتید خود را به‌عنوان سرپرست معرفی کند که این مورد اختیاری است.

حسینی ادامه داد: از هر گروه دو نفر به‌عنوان مذاکره‌کننده در مسابقه شرکت می‌کنند و دو نفر دیگر به‌عنوان محقق یا نیروی کمکی حضور دارند، زمان هر مسابقه در مجموع ۳۶ دقیقه است که به‌صورت یک فرصت چهار دقیقه‌ای جهت طرح مسئله، چهار فرصت سه دقیقه‌ای جهت دفاع و یک فرصت دو دقیقه‌ای برای نتیجه‌گیری به هر گروه اختصاص داده شده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با بیان اینکه هر مسابقه توسط سه داور هیئت علمی قضاوت می‌شود، افزود: مسابقات به‌صورت حذفی است و این شیوه تا رسیدن به دو گروه برای مسابقه نهایی ادامه دارد، اگر تعداد تیم‌های صعودکننده به دور بعدی عدد فرد باشد، یکی از تیم‌های بازنده (بهترین بازنده) به مرحله بعد صعود می‌کند.

حسینی در پایان درخصوص جوایز این دوره از مسابقات، یادآور شد:جوایز در مرحله استانی شامل سه میلیون تومان برای تیم اول و بُن‌کارت تخفیف شرکت در دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی برای سایر تیم‌های شرکت‌کننده، اعطای گواهی حضور و لوح تقدیر به اعضای تیم‌ها و راه‌یابی تیم برگزیده به مرحله منطقه‌ای است.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان مناظره دانشجویی مناظره


نظر شما :