سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان
تاریخچه سازمان
دانش آموختگان بعنوان بخش عظیم سرمایههای انسانی کشور میتوانند در امر توسعه مشاغل جدید و نوسازی بسیاری از مشاغل کهنه و کمبازده پیشگام باشند. جهاددانشگاهی با توجه به اهمیت این گروه خاص و به پشتوانه انگیزه و شناخت خود از فرآیندهای مرتبط با اشتغال نظیر آموزش، فرهنگسازی، توسعه محصولات و فرایندهای جدید و اجرای طرحهای اقتصادی و صنعتی و برای انتخاب شیوه حضور موثر در عرصه اشتغال، بر اساس یک برنامه چهار مرحلهای ذیل وارد مقوله اشتغال دانش آموختگان شد.
تشکیل ستاد اشتغال در سال 1377 با هدف آغاز بررسیهای اولیه و عمومی اشتغال دانشآموختگان
اضافهشدن وظیفه "مشارکت در ایجاد زمینههای مناسب برای اشتغال دانشآموختگان" به اساسنامه جهاددانشگاهی در جلسه مورخ 13/10/1379 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأسیس سازمان همیاری اشتغال دانشآموختگان.
اقدام به تأسیس شعب و مراکز وابسته به سازمان در استانها و واحدهای جهاددانشگاهی از سال 1383
افزودن مأموریت جدیدی به وظیفه قبلی سازمان مبنی بر تسهیل تجاری سازی فناوری در پارکها و مراکز رشد علم و فناوری و انتقال فناوریهای به بلوغ رسیده به شرکتها و مؤسسات جهت تحقق اهداف سند چشم انداز و برنامههای توسعه مطابق با جلسه هیات امنای مورخ 9/7/1393 و تغییر نام سازمان به سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان
این سازمان در سال 1388 همگام و همراستا با تغییرات ساختاری و تشکیلاتی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی ، درصدد تغییرات ساختاری متناسب با نیاز روز بازار و متناسب با ستاد برآمد. ماحصل تغییرات مطابق با جلسه هیات امنای مورخ12/3/1388 راهاندازی 3 معاونت تخصصی «کارآفرینی و توانمندسازی» ، «مطالعات و تحقیقات کاربردی» و «اطلاع رسانی بازار کار» بود.
از آنجا که پویایی و تغییر مهمترین ویژگی سازمانهای امروزی است، لذا سازمانها برای ادامه حیات مستمر خود نیازمند همگامی در برابر تغییرات محیطی هستند. به همین منظور و به جهت پویا نمودن بخش اشتغال جهاددانشگاهی و همچنین متمرکز شدن فعالیت های دیگر این بخش که در قالب:
- مراکز رشد فناوری،
- پارکهای علم و فناوری
- هفته نامه بازار کار و مرکز اطلاع رسانی بازار
در بخش های دیگر جهاد دانشگاهی به فعالیت مشغول بودند از یک سو و از سوی دیگر فراهم نمودن زمینه ای جهت تجاری سازی و تبدیل تحقیقات و طرحهای پژوهشی به بلوغ رسیده متعدد، به یک ایده و طرح عملیاتی و در نتیجه فراهم نمودن فرصتهای شغلی، تصمیم بر آن شد که کلیه برنامهها و خدمات حوزه اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی در یک ساختار منسجم سازمانی و با یک حوزه سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارتی واحد، تجمیع و ادغام گردد تا با این اقدام ضمن اینکه یک بخش نیرومندتر و کارآمد مدیریتی شکل گرفته شود، با هم افزایی درون سازمانی و اهداف مشترک، برنامه های اشتغال و کارافرینی با قوت بیشتر مسیر خود را طی نماید. و در همین راستا مآموریت های جدید به سازمان محول گردید.
امروز با گذشت نزدیک به 16 سال از تأسیس سازمان و تعامل با بسیاری از سازمانها و نهادهای متولی اشتغال این سازمان مفتخر است که اعلام نماید توانسته خدمات علمی، توانمندسازی، تحقیقاتی و اطلاع رسانی شغلی شایان توجهی را به مخاطبان خود (دانشجویان، دانشآموختگان، سازمانها، کارفرمایان و سرمایهگذاران )ارائه نماید.
هم اکنون نیز سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان در 3 حوزه «توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی» ، «تجاری سازی و امور پارکها و مراکز رشد» و «توسعه سرمایه گذاری و امور شرکتها و مؤسسات» و با 31 شعبه دارای موافقت اصولی در استانهای کشور، 24 پارک و مرکز رشد، بخش تجاری سازی و اشتغال جهاددانشگاهی را راهبری و مدیریت مینماید.
ماموریت و اهداف و چشم انداز
تجاری سازی فناوری و توسعه اشتغال دانشآموختگان از طریق:
- تجاری سازی فناوریهای به بلوغ رسیده جهاددانشگاهی با ایجاد شرکت ها و موسسات دانش بنیان
- توسعه مراکز رشد ، پارکها و ساختارهای تجاری سازی به منظور حمایت از فناوران
- ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش آموختگان در حوزه های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذیربط
- ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خود باوری و ترویج الگوهای موفق علم وفناوری با تاکید بر جامعه دانشگاهی کشور
اهداف کلان حوزه تا افق 1404
- سازمان برتر در تجاری سازی دستاوردهای علمی و برخوردار از شرکتهای دانش بنیان با بهرهمندی از نیروهای دانشگاهی
- سازمان برتر در کسب ارزش حاصل از عرضه فناوری موثر
- سازمان موثر در ارائه و صدور خدمات علمی، تخصصی و فرهنگی با استفاده از نیروهای متخصص در عرصههای ملی و منطقهای
- سازمان مؤثر در طراحی و اجرای طرحهای جامع، طرحهای تیپ کسب و کارهای نوین و تعامل سازنده ملی و بینالمللی در حوزههای کار، اشتغال و کارآفرینی
- پیشگام در توسعه توانمندیهای شغلی دانشآموختگان و مؤثر در هدایت و حمایت از سرمایههای انسانی بازارکار کشور با قابلیت مؤثر در کشورهای منطقه
- الهامبخش در نوآوری، اطلاعرسانی، ترویج، تصمیمسازی و ارائه خدمات علمی در حوزه کارآفرینی و اشتغال