برگزاری دومین پیش نشست "رویداد چاره جو"

۰۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۳۵۷۸ آموزشی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۲۶۳۵
نویسنده خبر: علی شریعتی
دومین پیش نشست رویداد کارآفرینی "چاره جو" با محوریت مشکلات صنعت چاپ و نشر در مجتمع ناشران برگزار شد.
برگزاری دومین پیش نشست "رویداد چاره جو"

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم حجت الاسلام‌والمسلمین جمال سبحانی نسب، مدیر انتشارات کودک و نوجوان جمال در این نشست که در مجتمع ناشران برگزار شد، با اشاره به اینکه این انتشارات در عرصه بین الملل ورود خوبی داشته و مخاطبین زیادی در سراسر جهان دارد، بیان کرد: برخلاف تصور عامه مردم  کتاب‌های چاپی استان تنها مخاطبین استانی ندارد بلکه در خارج از استان و حتی خارج از کشور نیز خوانندگان زیادی دارد.

وی افزود: این انتشارات تنها به موضوعات مذهبی نمی‌پردازد، بلکه موضوعات روز دنیا با متن و ادبیاتی بکر و جذاب در اولویت هستند وسعی بر این است که نیازهای هرقشری را درک نموده و کتابی مبتنی بر نیاز مخاطب نشر دهیم تا آن را اغنا کند که به یقین در این صورت چاپ و نشر کتاب موفق بوده ومورد توجه قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام سبحانی نسب یادآور شد: بنابر اصل 44 که به تصویب نظام رسیده و تصمیم بر اجرای آن است، باید کمپین نه به ناشران دولتی ایجاد شود و جلوی کار این بخش را گرفت چراکه فعالیت این بخش نه به نفع نظام است و نه به نفع بخش خصوصی، لذا باید آگاهی‌سازی و مطالبه‌گری کرد و نگذاریم بخش دولتی بیش ازین فعال باشد.

در ادامه این پیش نشست صالحی از فعالان حوزه نشر عنوان کرد: کتاب های موفق استان لزوما مذهبی و دینی نیستند، در استان قم کتاب‌های موفق بسیاری از جمله فلسفی، درسی و حقوقی داریم که حائز اهمیت است.

مدیر انتشارات طه مشکل اساسی این حوزه را مسئله کپی رایت دانستنه که باید به طور جدی حل شود و گفت: نوآوری ناشران نباید ربوده شود، حرمت آن باید درک شود و به آن پایبند بود که این امر مستلزم همکاری دولت با این حوزه و اعمال قوانین و مجازات اشد با متخلفین کپی رایت است.

وی خاطرنشان کرد: باید کمپین نه به ناشران دولتی را جدی بگیریم چراکه عملکرد دولتی در این حوزه نه تنها سود و بازدهی ندارد بلکه هزینه‌های هنگفت بی ثمری را نیز به بار می‌آورد، لذابخش خصوصی را با مشکل ایجاد می‌کند و راه پیشرفت آن را سد می‌کند و در یک کلام سرمایه هدر می‌رود ولی بازدهی نخواهد داشت در صورتی که اگر این سرمایه دراختیار بخش خصوصی قرار گیرد مسلما بازدهی بالاتری در پی دارد.

صالحی از دیگر مشکلات این حوزه را تخفیف‌های نامتعارف  وقاچاق کتاب خواند که ارزش کتاب را پایین می‌آورند و توقعی بی‌جا در خوانندگان و خریداران ایجاد می‌کنند.

وی افزود: از دیگر معضلات این صنعت چاپ دیجیتال است و اهل فن این نوع از چاپ را نه تنها چاپ حساب نمی‌کنند بلکه آن را سیاه چالی می‌دانند که قدرت فروش ناشر را به شدت پایین می‌آورد و کار وی را مختل می‌کند، آنچه به نفع ناشر است چاپ به معنی تیراژ است نه چاپ دیجیتال که سرابی بیش نیست.

در ادامه نائینی نماینده بخش بسته بندی در رویداد چاره جو گفت: برای پیشبرد اهداف مشترک این صنعت باید وحدت بین فعالان این صنعت و ناشران و دانشجویان ایجاد شود و لذا لازم است دفتری جهت هماهنگی بین تولیدکنندگان فرهنگی هنری با تولیدکنندگان اقتصادی و اجتماعی فراهم شود تا دانشجوی مبتدی این حوزه بتواند نیازهای روزمره خود را مراجعه به بزرگان حیطه نشر، چاپ و بسته بندی حل واز تجارت آن ها نهایت استفاده را ببرند.

وی افزود: 70درصد تولیدات بخاطر عدم بسته بندی نامناسب کساد می‌شود و به انبار مرجوعی می‌خورد که این مسئله تاسف بار است و باید برای حل آن تدابیری همچون وحدت فعالان و تولیدکنندگان و ارائه راهکارهای عملی موثر از سوی فعالان این صنعت به مبتدیان این حوزه اتخاذ کرد.

نائینی اعلام کرد: نباید ناشران دولتی را زیرسوال برد و باید تعادلی موزون میان بخش دولتی و بخش خصوصی  برقرار شود نه اینکه بخش دولتی از فعالیت در این حوزه به طور کامل منع شود.

در پایان این پیش نشست از اپلیکیشن پژوهان که سامانه کتاب دیجیتالی با امکاناتی نظیر هایلایت، یادداشت گذاری، انطباق کامل این سامانه با صفحات کتاب، حفظ پاورقی‌ها، آیات و روایات، اشعار بصورت تفکیک شده و اصطلاح نامه علوم انسانی رونمایی شد.

گفتنی است: موضوع رویداد چاره جو ایده پردازی در زمینه صنعت چاپ و بسته بندی و صنعت نشر است و برای به اشتراک گذاری تجربیات ناب و بدیع، نقطه نظرات منحصر به فرد و موضوعات متحول کننده صنعت چاپ توسط جهاد دانشگاهی واحد استان قم برنامه ریزی و برگزار می شود. علاقه مندان برای ثبت ایده می توانند تا 15 آذر ماه با مراجعه به سایت  www.charejooevent.ir ایده خود را ثبت کنند.

کلید واژه ها: رویداد چاره جو رویداد


نظر شما :