ارایه تسهیلات به زوج های نابارور در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم

۰۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۶ کد : ۳۱۱۴۰ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۱۰۸
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم از ارائه تسهیلات به زوج‌های دارای مشکلات ناباروری جهت تأمین هزینه درمان در این مرکز که نتایج درمانگری آن بالاتر از سطح جهانی است خبر داد.
ارایه تسهیلات به زوج های نابارور در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم لیلا ناصرپور در گفت وگو با خبرنگاران بیان کرد: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم بیش از یک دهه است که در این استان در حال فعالیت بوده و پژوهش‌هایی را در راستای خدمت‌رسانی به افراد و تکمیل خدمات در مراکز خدمات تخصصی انجام داده است.

وی با توجه به قرار داشتن در هفته جمعیت افزود: یکی از بزرگترین خدمات تخصصی معاونت پژوهشی مرکز درمان ناباروری هست که سالانه حدود ۲۴۰۰ زوج جدید به آن مراجعه می‌کنند؛ ۶۰ درصد بیماران این مرکز از داخل استان و ۴۰ درصد بیماران از خارج استان هستند؛ همچنین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران خارج از استان، بین‌المللی بوده که با وجود کرونا در درمانشان کمی وقفه پیش آمد.

وی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین با مشکلات ناباروری درگیر هستند عنوان کرد: طبق آمار جهانی زوج‌هایی که وارد سیکل‌های کمک باروری می‌شوند بین ۳۰ تا ۳۵ درصدشان نتیجه می‌گیرند و بقیه نیاز به ممارست و پشتکار فراوان دارند این در حالی است که آمار درمان سال قبل این مرکز ۴۴ درصد بوده یعنی بیش از ۳۵ درصد و نزدیک به نیمی از مراجعه کنندگان درمان شدند.

ناصرپور چالش اصلی بیماران مراجعه کننده را هزینه درمان دانست و گفت: این موضوع چون دغدغه بزرگی برای نظام است به مرور زمان برخی داروهایش تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما این کافی نیست به همین دلیل برخی خیرین و بنیادهای خیریه به این قضیه ورود پیدا کرده و به عنوان مثال در سال گذشته نزدیک ۳۰۰ زوج را تحت پوشش قرار دادند.

وی اضافه کرد: امسال نیز با صندوق‌های مالی و بانک‌ها به جهت ارائه وام‌های بدون سود با اقساط طولانی مدت و خیرین برای استفاده از اعتبار حساب بانکی خود صحبت شده تا زوجین در هزینه‌های درمان با مشکلاتی مواجه نشوند بنابراین مراجعین با اخذ معرفی‌نامه از معاونت پژوهشی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

ناصرپور از طرح جدید ارائه شده به استانداری به جهت دریافت آمار زوجین نابارور خبر داد و گفت: این طرح سه جانبه تحت عنوان طرح افزایش جمعیت، بین معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی، ثبت احوال و استانداری است که قسمتی از آن به دریافت آمار زوج‌هایی که نام فرزندی در شناسنامه آن‌ها ثبت نشده مرتبط است.

وی با بیان اینکه امروزه رغبت کسانی که تازه ازدواج می‌کنند به فرزندآوری کم است اظهار کرد: در قسمتی از این طرح به بعد فرهنگی مشکل ناباروری در زوجین، قسمت دیگری به مسائل زوج‌هایی که مشکلات ناباروری داشته اما برای درمان اقدام نکرده‌اند و قسمت دیگری به زوج‌هایی که مشکلات ناباوری دارند و در حال مراجعه هستند به جهت افزایش آگاهی‌شان پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز موافقت نهایی این طرح اعلام نشده و در حال طی مراحل اداری است تأکید کرد: در اجرای این طرح باید طوری عمل شود که دخالت در حریم شخصی افراد به حساب نیاید و در عین حال از بعد فرهنگی و مالی از زوج‌ها حمایت شود.

ناصرپور در توصیه به زوج‌های تازه ازدواج کرده ابراز کرد: با توجه به اینکه سن ازواج در کشور ما بالا رفته لازم به ذکر است زوجینی که سن آن‌ها بالا بوده و تمایل به فرزندآوری هم دارند به هیچ وجه تعلل نکنند زیرا در علم پزشکی میزان بارداری در خانم‌های بالای ۳۵ سال به طور چشمگیری کاهش می‌یابد؛ افراد ۴۰ سال به بالا نیز از بدو ازدواج مراجعه کرده و تحت بررسی قرار بگیرند تا وقت خود را برای فرزندآوری از دست ندهند.

وی با تأکید بر اینکه حتی برای به دنیا آوردن فرزند دوم نیز نباید زیاد فاصله ایجاد شود گفت: مراجعه کنندگان بسیاری داریم که برای درمان نازایی ثانویه مراجعه می‌کنند. این مرکز تا دو سال قبل تنها مرکز درمان ناباروری در قم بود اما پس از آن، مرکز دولتی در بیمارستان فرقانی نیز به جهت خدمت‌رسانی به اینگونه بیماران تأسیس شده است.

ناصرپور با اشاره به دیگر خدمات شاخص این مرکز اظهار کرد: باتوجه به تحریم‌ها، سال قبل در تأمین تجهیزات و کیت‌های آزمایشی با مشکلات زیادی مواجه شدیم؛ خیلی از کیت‌ها و لوازم آزمایشگاهی بسیار سخت و با قیمت بسیار بالا پیدا می‌شد به همین دلیل معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خودش به تولید آن‌ها روی آورد.

وی در ادامه گفت: یکی از کیت‌هایی که موفق به ساخت آن شدیم، کیت بررسی تشخیص مشکلات ژنتیکی اسپرم است که قبلا از خارج از کشور تأمین می‌شد، به زودی ثبت نهایی آن انجام شده و با قیمت پایین‌تر و کیفیت مشابه در دسترس مردم قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است نوع خارجی این کیت نزدیک به ۱۸ میلیون هزینه دارد در حالی که هزینه مورد مشابه داخلی آن نزدیک به ۸ میلیون تومان می‌باشد.

 

کلید واژه ها: درمان ناباروری گروه پژوهشی بیولوژی تولید مثل


نظر شما :