جلسه‌ی کمیته‌های علمی و اجرایی همایش ملی بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری برگزار شد

۰۷ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۵ کد : ۷۵۰۸۹ فرهنگی پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۶
جلسه‌ی کمیته‌های علمی و اجرایی همایش ملی بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی با حضور دبیران علمی و اجرایی همایش در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار شد.
جلسه‌ی کمیته‌های علمی و اجرایی همایش ملی بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم، جلسه‌ی کمیته‌های علمی و اجرایی همایش ملی بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی  با  حضور دبیران علمی و اجرایی همایش با تاکید بر دریافت مقاله، دریافت مجوز ISC، برگزاری اختتامیه و برپایی کرسی‌های ترویجی و آموزشی  در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم  برگزار شد.
همایش ملی بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری ضمن یادبود جهادگر فقید، زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی به بررسی استنباط‌های فقهی و چالش‌های قانونی و اخلاقی این شیوه‌های جدید می‌پردازد. از این‌رو برآن شدیم تا گامی در راستای هم‌اندیشی نخبگان علوم مختلف با هدف ایجاد بستر مناسب جهت کمک به حل چالش‌ها، ارائه راهکارها، تحقیق و بررسی در خصوص مسائل اخلاقی، فقهی و حقوقی و در زمینه درمان ناباروری و مسائل پیرامونی آن برداریم.
از جمله جدیدترین و بروزترین روش‌های درمانی، استفاده از شیوه‌های متعدد و مختلف از قبیل تزریق جنین با تخمک بیگانه به زوجه، انتقال رویان یا جنین و رحم جایگزین می‌باشد. از آنجا که روش‌های مذکور دارای ابعاد متنوع اخلاقی، فقهی، حقوقی، جامعه شناختی، روانشناختی و غیره می‌باشد؛ پرسش‌هایی را در جامعه حوزوی، علمی و دانشگاهی و نیز در بین آحاد جامعه مسلمان به‌وجود آورده است.
گسترش هم‌افزایی علمی در میان اندیشمندان علوم مختلف (میان رشته‌ای) با هدف پاسخ به مسائل جدید در حوزه درمان ناباروری،  بررسی آراء اندیشمندان علوم مختلف در زمینه حل چالش‌های پیشرفت درمان ناباروری و مسائل مربوط به آن، بررسی ابعاد مختلف درمان ناباروری با رویکرد جوانی جمعیت،  ترویج پژوهش‌های بنیادین در حوزه درمان ناباروری از جمله اهداف برگزاری این همایش است.
توارث،  نسب،  محرمیت،  نفقه،  ولایت، مسئولیت مدنی، حقوق مادر جانشین، حقوق و تعهدات والدین جنین و دو مادری از جمله محورهایی است که در این همایش بررسی می‌شود. پیش از این سه پیش نشست با موضوعات بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی اهدای تخمک، اهدای جنین و رحم جایگزین با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار گردید.

شرکت کنندگان می‌توانند از نیمه دوم شهریور الی هفدهم بهمن ماه مقالات خود را به سایت دبیرخانه همایش ارسال نمایند. اختتامیه این همایش نیز در هفته‌ی اول اسفندماه برگزار خواهد شد.

کلید واژه ها: همایش ملی بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری


نظر شما :