سومین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم برگزار شد

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۲:۱۸ کد : ۷۰۱۱۳ فرهنگی عمومی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۹
سومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان برگزار شد.
سومین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قم،  سومین جلسه تفسیر قرآنی دوشنبه 20 فروردین در سالن جلسات سردار سلیمانی جهاددانشگاهی قم و به صورت آنلاین در سامانه رویتاب جهاددانشگاهی برگزار شد.
دکتر حامد حیاتی در ابتدای این جلسه گفت: گاهی انسان در زندگی به مرحله ای می رسد که تمامی درها به سوی او بسته است و در معرض آزمایش الهی قرار می گیرد. برخی از آزمایش های بسیارسخت هستند و هر انسانی در طول زندگی خود یک یا در نهایت دو بار اینگونه آزمایش می شود. که حضرت یوسف، ابراهیم خلیل الله و شیخ رجبعلی خیاط از نمونه های آن هستند.
وی گفت: این آزمایشهای بزرگ می تواند باعث رشد و شکوفایی استعدادهای فرد شده و شناختی را از خود در اختیار انسان قرار دهد.در برخی از آزمایشها به ظاهر همه درها بسته شده، که نمونه هایی از آنها در زندگی انبیاء الهی قابل مشاهده است.در سوره شعرا آمده است زمانی که لشگر فرعون شبانه دنبال حضرت موسی می آید، پس از رسیدن به رود نیل در حالیکه که تمامی درها برروی آنها بسته بود و لشگر فرعون پشت سر آنها بود  و راه گریزی برای خود نمی دیدند، حضرت موسی ایمان داشت که پروردگارش پشتیبان اوست و امید به رحمت و گره گشایی خداوند داشت. و آنگاه طبق آیه شریفه فَأَوْحَیْنا إِلى مُوسى أَنِ اضْرِبْ بِعَصاکَ الْبَحْرَ به حضرت موسی وحی شد عصایت را به دریا بزن و سپس طبق آیه شریفه فَانْفَلَقَ فَکانَ کُلُّ فِرْقٍ کَالطَّوْدِ الْعَظِیمِ دریا از هم باز شد.
حیاتی افزود: نمونه ای از پیروی و اطاعت محض از سرور  و ولی امر، حضرت ابوالفضل عباس در مقابل امام حسین(ع) است، پیروی و اطاعت از ولی امر و رهبری،  تمرینی است جهت حضور امام زمان(ع)، آن رزمنده ای که به میدان مین رفت و به فرمان امام و ندای او لبیک گفت، حتما در زمان ظهور امام زمان نیز در کنار امام خواهد بود، چون آزمایش خود را پس داده است.  
حیاتی افزود: حضرت موسی(ع) از خداوند پرسید چرا به درخواستهای فرعون جهت بخشش پاسخی نداده, خداوند گفت اگر فرعون فقط یک بار از من تقاضا می کرد، من او را نجات می دادم. پس در ماجرای حضرت موسی(ع) و رود نیل به ظاهر همه درها بسته شده بود ولی به امر خدا حضرت موسی نجات یافت، پس درسی که از این آیه می توان گرفت این است که به سراغ حرام نرویم.خداوند به ظاهرا درها را بر روی انسان می بندد که میخواهد ببیند که انسان سراغ فعل حرام خواهد رفت یا نه.
وی در ادامه با اشاره به آیه 23 سوره یوسف گفت: ماجرای یوسف و زلیخا نمونه ای دیگر از آزمون الهی است، به ظاهر همه درها بر روی حضرت یوسف بسته است، او تصمیم به فرار از معرکه گناه می گیرد و در ها خود به خود بر روی او باز شدند، و به اذن خدا کودکی لب به سخت گشود و بی گناهی حضرت یوسف را اعلام نمود.
مدرس این جلسه ادامه داد: حضرت یوسف پس از چند سال به دلیل شهادت درست و به حق کودک نسبت به خود گفت که هر درخواستی دارد اجابت می کند و خداوند هم همچنین است، اگر کسی در راه حق باشد و به راستی و درستی توحید و کلمه لا اله الا الله شهادت دهند به شرطی که اعتقاد به پیامبری و ولایت حضرت محمد (ص) داشته باشند در آخرت هر چه بخواهند به آنان خواهم داد.
ایشان در ادامه به داستان حضرت ابراهیم و  گلستان شدن آتش اشاره کرد، و آن را هم آزمون الهی دانست که خداوند متعال برای این پیامبر خدا در نظر گرفته بود، به ظاهر درها بسته بود و گلوله های آتش همچون پرندگان به سمت او پرتاپ شده بودند و به امر خدا این گلوله ها سرد و تبدیل به گلستانی برای پیامبر خدا شدند.
وی همچنین با اشاره به داستان کربلا و شهادت امام حسین( ع) و یاران با وفایش، آن را نیز آزمونی برای حضرت زینب(س) دانست؛ که حضرت زینب در برابر تمامی این مصیبت ها و در های بسته گفت" مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا" یعتی چیزی جز زیبایی ندیدم.

 


نظر شما :