نوزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پر گهر به همت جهاد دانشگاهی در دانشگاه قم برگزار شد

۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۹ کد : ۶۵۷۰۳ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۵
دانشجویان دختر این دانشگاه با حضور در طرح ملی ایران مرز پرگهر از تالاب بهشت معصومه، دریاچه حوض سلطان و معدن سنگ عقیق بازدید نمودند.
نوزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پر گهر به همت جهاد دانشگاهی در دانشگاه قم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، در این بازدید فراهانی کارشناس منابط طبیعی استان قم تصریح کرد: تالاب بهشت معصومه قم حدود ۵ هکتار وسعت دارد. این آبگیر دائمی از به هم پیوستن رودها و چشمه‌های کویری تشکیل می‌شود. ویژگی شاخص دریاچه بهشت معصومه گونه‌های متنوع پرندگان در این تالاب است. بر خلاف سایر تالاب های قم این تالاب به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است. حضور پرندگان مهاجر به خاطر وجود انواع ماهیان در این آبگیر است. غاز، مرغابی، اردک، انواع آبچلیک، حواصیل، کاکایی، خروس کلی و دم جنبانک از جمله پرندگان مهاجر این تالاب هستند. 

وی افزود: حضور پرندگان مهاجر موجب جذب شکارچیان غیرمجاز در این منطقه شده است. این مسئله یکی از دلایل کاهش حضور گردشگران در این منطقه است. به همین دلیل سازمان محیط زیست، محیط بانانی را برای محافظت از این منطقه مأمور کرده است. وجود تپه‌های ماهوری در اطراف تالاب دیگر امتیاز این تالاب است که آن را به مکان محبوبی برای پرنده نگری تبدیل کرده است. محققان و علاقمندان بسیار در زمان حضور پرندگان مهاجر به این تالاب سفر می‌کنند. البته گونه‌های گیاهی اطراف تالاب نیز قابل توجه هستند.

فراهانی تاکید کرد: دریاچه‌های نمک یکی از شگفت‌انگیزترین عناصر طبیعت هستند که به‌واسطه تبخیر شدید و رسوبات نمکی فراوان در منابع آبی پدید می‌آیند.  دریاچه حوض سلطان که به «دریاچه شاهی» نیز معروف است، با مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در جنوب رشته‌کوه‌ البرز قرار دارد. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال، متفاوت است؛ بدین ترتیب، سطح آب دریاچه پیوسته نوسان می‌کند.

این کارشناس منابع طبیعی تشریح کرد:  این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده است.  چاله غربی به نام «حوض سلطان» و چاله شرقی به نام «حوض مره» است که به‌وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پرآب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی آن به حوض سلطان راه پیدا می‌کند دریاچه حوض سلطان از سطح دریا ۸۲۰ متر ارتفاع دارد که تقریبا در تمام سطح دریاچه یکسان است. رودهای متعددی به دریاچه حوض سلطان وارد می‌شوند که عموما از اراضی شوره‌زار نمکی اطراف عبور می‌کنند. از جمله این رودها می‌توان به «رود شور» و «قره‌چای» اشاره کرد. 

در ادامه مسیر دانشجویان به سمت معدن عقیق حرکت کردند و از سنگ های عقیق و زینتی موجود در این معدن دیدن کردند .  فراهانی در توضیح این جاذبه طبیعی گفت :   معدن عقیق قم در 25 کیلومتری اتوبان قم تهران می باشد. معدن عقیق قم از معروف ترین معدن های قم می باشد که از سال 82 شروع به کار کرده است و پس از چندین سال مجهز کردن هم اکنون در حال بهره برداری می‌باشد. سنگ های عقیق موجود در معدن عقیق از نوع آندزیا آئوسن می باشد. محلول های هیدروترمال محبوس شده در فضا های خالی سنگ آتشفشانی باعث ایجاد سنگ عقیق های موجود در معدن عقیق قم شده است. ذخیره قطعی سنگ عقیق مجود در معدن عقیق قم برابر با 27.4 میلیون تن کانسنگ آندزیتی است.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی شعبه دانشگاه قم شعب جهاددانشگاهی سازمان دانشجویان ایران مرز پر گهر


نظر شما :