متخصص طب سنتی عنوان کرد:

شش عامل برای حفظ سلامتی ضروری است

۱۱ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۱ کد : ۶۴۲۳۸ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۶۰
نشست تخصصی سبک زندگی سالم از دیدگاه طب سنتی شنبه نهم آبان ماه با تدریس دکتر فاطمه نوجوان در دانشگاه قم برگزار شد.
شش عامل برای حفظ سلامتی ضروری است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، فاطمه نوجوان در ابتدا گفت: انسان از چهار ذره بنیادی تشکیل شده است که عبارتند از آب، آتش، خاک و هوا. سبک و سنگینی این ذرات در بدن هر فرد مزاج آن فرد را می‌سازد. مقدار ذرات وجودی در افراد با یکدیگر متفاوت است و از این رو هیچ انسانی در کره‌ی خاکی با انسان دیگری برابر نیست و با هم فرق می‌کنند.

فاطمه نوجوان در ادامه گفت: مزاج ها به چهار دسته صفراوی (گرم و خشک)، بلغمی (سرد و تر)، سودایی (سرد و خشک)، دموی (گرم و تر) تقسیم می‌شوند. همچنین فصل‌ها و غذاها دارای مزاج می‌باشند. برای مثال مزاج یا طبع  بهار گرم و تر، تابستان گرم و خشک، پاییز سرد و خشک و زمستان سرد و تر می‌باشد.

وی ادامه داد: در طب سنتی ایرانی رعایت شش عامل در حفظ سلامتی و حیات ضروری است که از آنها تحت عنوان اصول شش گانه نام برده می‌شود.  این شش اصل عبارتند از : آب و هوا (محیط زندگی)، خوردن و آشامیدن (تغذیه)، اعراض نفسانی (حالات روحی)، حرکت و سکون (تحرک بدنی)، خواب و بیداری و  استفراغ و احتباس که کسب آگاهی از نکات مربوط به این اصول موجب می شود تا بتوانیم در جهت اصلاح سبک زندگی گام برداریم.
 

کلید واژه ها: شعب جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی واحد استان قم جهاددانشگاهی شعبه دانشگاه قم


نظر شما :