PRP تراپی رحمی، فرصتی دوباره پس از شکست‌های مکرر درمان ناباروری

۰۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱ کد : ۳۳۷۸۳ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۱۰۴
مدیر گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: PRP تراپی رحمی (تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در رحم) برای اولین بار در استان قم از سال ۱۳۹۶ در جهاد دانشگاهی قم و برای بیماران RIF (شکست مکرر در درمان ناباروری) راه اندازی و اجرا شد و تاکنون در حدود ۳۰ درصد نتایج مثبت در این بیماران مشاهده شده است و همچنان مطالعات در این حوزه ادامه دارد.
PRP تراپی رحمی، فرصتی دوباره پس از شکست‌های مکرر درمان ناباروری

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر آذر شیخ الاسلامی در گفتگویی بیان کرد: تقریباً 15٪ زوجین در سراسر دنیا از ناباروری رنج می‌برند که این امر متاسفانه می­تواند منجر به مشکلات روانشناختی، جسمی و عاطفی شود و تأثیرات مخربی بر بنیان اجتماعی خانواده داشته باشد. امروزه افزایش سن ازدواج و تغییر در سبک زندگی از جمله افزایش قرار گرفتن در معرض سموم محیطی میزان ناباروری را افزایش داده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، روش‌های مختلفی برای درمان ناباروری پیشنهاد شده است. با این حال، با وجود روش‌های متنوع برای فناوری­های کمک باروری (ART)، کاشت بسیاری از جنین‌ها همچنان با شکست روبرو می‌شود.

شیخ الاسلامی گفت: در زمان پذیرش جنین توسط اندومتر، سیتوکین ها، فاکتورهای رشد، پروستاگلاندین­ها و مولکول‌های اتصال متفاوتی در اندومتر ترشح می‌شوند. یکی از مهمترین فاکتورهای لانه گزینی جنین، شرایط مناسب اندومتر است. یکی از مشکلات معمول در پذیرش جنین توسط اندومتر رحم و لانه گزینی آن با عنوان شکست مکرر لانه گزینی (RIF) شناخته می­شود که عبارت است از عدم بارداری در 3 دوره متوالی انتقال جنین.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد استان قم افزود: امروزه به طور گسترده ای از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به عنوان یک درمان مدرن در زمینه‌های مختلف از جمله ارتوپدی، ترمیم زخم، چشم پزشکی و دندانپزشکی استفاده می‌شود. اولین مطالعه در مورد استفاده از PRP برای درمان اندومتر نازک در سال 2015 گزارش شد. پس از آن نیز مطالعات دیگری نشان دادند که PRP می‌تواند یک درمان موثر برای اندومتر نازک باشد.

آذر شیخ الاسلامی تصریح کرد: PRP، ضخامت اندومتر را افزایش می­دهد و نتایج بارداری را بهبود می‌بخشد. گزارشات اخیر نشان داده است که PRPتراپی باعث بهبود لانه گزینی جنین در رحم و افزایش درصد حاملگی و میزان تولد زنده در بیماران با اندومتر نازک و بیماران مبتلا به RIF می‌شود.

وی بیان کرد: در این روش درمانی، خونگیری و آماده سازیPRP حدود 48 تا 72 ساعت قبل از انتقال جنین انجام می‌شود و تزریق داخل رحمی آن بلافاصله پس از آماده سازی نمونه توسط پزشک متخصص زنان صورت می‌گیرد. نمونه­ی خون از خود بیمار جمع آوری می‌شود و پس از فرآوری در آزمایشگاه، از نظر پلاکتی 4 تا 5 برابر غنی تر از خون در گردش می‌شود. علاوه بر این، سیتوکین‌ها و فاکتورهای رشد موجود در PRP، قدرت تحرک بیشتری دارند.

مدیر گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی مزانشیمی جهاد دانشگاهی واحد استان قم گفت: PRP تراپی رحمی برای اولین بار در استان قم از سال 1396 در گروه سلول‌های بنیادی مزانشیمی جهاد دانشگاهی قم و برای بیماران RIF راه اندازی و اجرا شد و تاکنون در حدود 30 درصد نتایج مثبت در این بیماران مشاهده شده است و همچنان مطالعات در این حوزه ادامه دارد.

وی تاکید کرد: از آنجا که در این تکنیک فرآورده بیولوژیک از خون خود فرد حاصل می‌گردد، روشی نسبتاً سهل الوصول و فاقد مشکلات اخلاقی و علمی محسوب می‌شود.

کلید واژه ها: دکتر آذر شیخ الاسلامی گروه پژوهشی سلول های بنیادی مزانشیم PRP


نظر شما :