مدیرکل سازمان انتقال خون استان قم در جمع اعضای سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قم خواستار شد:

فرهنگسازی اهدای خون در دانشگاه ها به همت جهاد دانشگاهی

۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۶ کد : ۱۲۵۸۲ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۴۴
نویسنده خبر: علی شریعتی
مدیرکل سازمان انتقال خون استان قم اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به دلیل ارتباط مستمر با دانشجویان و قشر دانشگاهی، تاثیر بسیاری می‌تواند در افزایش مشارکت دانشجویان در امر اهدای خون داشته باشد، همچنین جهاد دانشگاهی با پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند در آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در خصوص اهدای خون، در سطح جامعه اثرگذار باشد.
فرهنگسازی اهدای خون در دانشگاه ها به همت جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، مرتضی نوریان با بیان اینکه سطح تحصیلات اکثر آمار اهدا کنندگان خون، دیپلم و زیر دیپلم است، گفت: متاسفانه میزان مشارکت دانشجویان و بانوان در اهدای خون بسیار پایین است که این امر نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی میان این اقشار است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قم صبح روز چهارشنبه 8 آبان ماه در بازدید از شعبه جهاد دانشگاهی در دانشگاه قم؛ عنوان کرد: اهدای خون در جامعه بسیار مورد اهمیت است و باید فرهنگ اهدای خون در کشور نهادینه شود، زیرا نیاز به خون، نیازی همیشگی و مستمر است.

وی افزود: شاخص میزان اهدا کننده در جهان بر اساس تعداد اهدا کننده بر هزار نفر است که در کشورهای پیشرفته این شاخص، 38بر هزار نفر است و میانگین جهانی نیز 13بر هزار نفر است؛ شاخص میزان اهدای خون در کشور، 27بر هزار نفر و در استان قم، 30 بر هزار نفر است که نسبت به متوسط جهانی بسیار بالاتر است.

مدیرکل سازمان انتقال خون قم بیان کرد: اهدای خون با فرهنگ، اقتصاد و بینش اجتماعی یک جامعه مرتبط است و میزان مشارکت مردمی در اهدای خون بر اساس این شاخص‌ها تغییر می‌کند که خوشبختانه آمار مشارکت مردمی در اهدای خون در کشور مناسب است ولی باید اهدای خون به صورت مستمر انجام گیرد تا نیازهای درمانی، تامین شود.

وی ادامه داد: طبق پژوهش‌های انجام شده، از هر سه نفر در جهان، یک نفر به خون و فراورده‌های آن در طول عمر خود نیاز پیدا می‌کند، همچنین در هر ده‌دقیقه، یک فراورده خونی در استان قم توزیع می‌شود که نشان‌دهنده نیاز بالا به خون و فراورده‌های آن در روند درمانی است، از همین جهت نیاز است که همه افراد واجد شرایط به اهدای خون توجه داشته باشند.

نوریان تصریح کرد: متاسفانه میزان مشارکت دانشجویان و بانوان در اهدای خون بسیار پایین است که این امر نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی میان این اقشار است، سطح تحصیلات اکثر آمار اهدا کنندگان خون، دیپلم و زیر دیپلم است که نیاز است قشر تحصیل‌کرده نیز، توجه بیشتری به امر اهدای خون داشته باشند.

وی با بیان اینکه ضایعات خونی زیر 5درصد است، اضافه کرد: در سال گذشته، 53هزار واحد خون و فراورده خونی در مراکز درمانی قم توزیع شد که با هر کیسه خون، سه نفر از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند؛ بسیاری از بیماران همچون بیماران تالاسمی و هموفیلی، به شدت نیازمند خون تازه هستند و لازم است مشارکت مردمی در اهدای خون مستمر افزایش پیدا کند تا این افراد با مشکلی مواجه نشوند.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان انتقال خون معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی شعبه دانشگاه قم


نظر شما :