تاثیر منفی افزایش سن مادر بر زنده‌ ماندن سلول‌های بنیادی خون بندناف

۰۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۹۷۲ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۶۴
پژوهشگران گروه سلول های بنیادی مزانشیمی جهاد دانشگاهی قم در طرحی تحت عنوان بررسی فاکتورهای تاثیرگذار نوزادی و مادری بر روی سلول های بنیادی خونساز در نمونه های فریز شده در مرکز خون بند ناف مطالعه‌ی آماری انجام دادند و به نتایج جالب توجهی دست پیدا کردند.
تاثیر منفی افزایش سن مادر بر زنده‌ ماندن سلول‌های بنیادی خون بندناف
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، خون بند ناف که به عنوان خون جفتی شناخته می شود، خونی است که در جنین در حال تکوین، داخل رحم جریان دارد. پس از تولد نوزاد، خون باقیمانده در بند ناف و جفت، با این که غنی از سلول های بنیادی است، معمولا دور ریخته می شود. سلول های بنیادی که از بند ناف گرفته می شود، بسیار پر توان و نامیرا هستند و در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، به طوری که با تزریق یا جایگزینی آن ها در مناطقی از بدن که به صورت جدی آسیب دیده اند می توانیم به بهبودی کامل دست یابیم.
 
خون بند ناف و نگهداری آن یکی از شاخص ترین دستاوردهای دنیای پزشکی برای درمان انواع بیماری های ارثی و مشکلات جدی جسمی است، همچنان که سلول های بنیادی خون بند ناف به عنوان یک منبع و راه درمانی مناسب برای بیماری های با منشا خونی شناخته می شود، آنالیز فاکتورهای دخیل در ذخیره سازی این سلول ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
 
نتیجه مطالعه محققین جهاددانشگاهی استان قم نشان داد که افزایش سن مادر علی رغم اینکه تاثیر مثبت بر حجم خون بند ناف و تعداد سلول موجود در آن دارد، باعث تاثیر منفی بر میزان زنده‌مانی این سلول ها می‌شود. 
 
همچنین در بررسی این محققین مشخص شد تعداد بارداری های قبلی مادر نیز می تواند بر روی حجم خون بند ناف تاثیر مثبتی داشته باشد.
 
نتیجه ی دیگری که از این مطالعه حاصل شد نشان داد میانگین حجم سلول های خون بند ناف در زایمان با روش سزارین بیشتر از روش طبیعی است.
 
لازم به ذکر است حجم بالای خون بندناف نمی تواند همواره تضمین کننده ریکاوری بالاتر سلول‌های بنیادی خونساز باشد.
 

نظر شما :