سلسله نشست های عش آل محمد (ص)

نشست مسئله اقلیم در نظام شهرسازی در قم برگزار شد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰ کد : ۹۴۲ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۸۹۶
نشست اقلیم در نظام شهرسازی در قم از سلسله نشست های عش آل محمد(ص) با مشارکت جهاد دانشگاهی قم و اداره کل هواشناسی در در سالن همایش ساختمان اقتصاد و دارایی قم برگزار شد.
نشست مسئله اقلیم در نظام شهرسازی در قم برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم؛ دکتر محمد حیدری رئیس این واحد در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه توسعه قم بدون توجه به شرایط اقلیمی تبعات زیست محیطی دارد عنوان کرد: جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت های علمی و تخصصی خوبی پیرامون موضوع معماری و شهرسازی و روند ساخت و ساز است و می‌توان با هم گرایی در خصوص اهمیت شرایط اقلیمی در روند ساخت و ساز نیز به دستاوردهای خوبی رسید.
 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم افزود: نیروهای متخصص و کارآزموده در مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی با ارائه طرح های راهبردی و اثرگذار می‌توانند نقشی مهمی در توسعه و ساخت و ساز در قم داشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: سلسله نشست های عش آل محمد(ص) شامل 6 نشست علمی با حضور صاحب نظران است که امروز اولین نشست تحت عنوان مسئله اقلیم در نظام شهرسازی برگزار شد و در سال جاری دیگر نشست ها با موضوع شهر هوشمند، زائر و شهرسازی و بافت های فرسوده و کالای ایرانی در ساختمان و امنیت در بافت شهری برگزار خواهد شد.
 
در ادامه نیز مهندس شبنم فاطمی سرپرست مرکز خدمات تخصصی معماری و شهرسازی جهاددانشگاهی استان قم با اشاره به اینکه قم از نظر اقلیمی دیگر شرایط مناسبی برای زندگی ندارد بیان کرد: معماری در قم سنخیتی با شرایط اقلیمی ندارد و در این سالها دچار چالش های بیشماری شده ایم و با معضلات زیست محیطی زیادی مواجه ایم.
 
وی تصریح کرد: افزایش جمعیت مهارنشده در دهه شصت و هفتاد و با ورود به دهه نود و نزول اخلاق در شهر و نیاز مقابله با بحران های اجتماعی و در آستانه ورود به سال 1400 علی رغم تدوین سند چشم انداز و جملات نوید بخش در واقعیت با شهری مواجه می‌باشیم.
 
فاطمی اظهار داشت: خوشبختانه سیاست ورزی دولت از توسعه های افقی و عمودی شهر در حاشیه شهرها به سمت توسعه های درون زای شهری و افزایش کیفیت زنگی در مرکز شهرها رو کرده است در این مسیر برخورد با چالش ها نیازمند اراده مدیریتی و سیاسی در همه سطوح و فرهنگ راهبردی مشترک بین همه مدیریت ها می‌باشیم.
 
رئیس سلسله نشست های عش آل محمد(ص) تاکید کرد: قم توان اقلیمی نسبت به جمعیت کم دارد و برای 250 تا 300 هزار نفر پاسخگو می‌باشد و باید در این خصوص راهکارهایی را نظر گرفت که در آینده با مشکلات جدی تری روبرو نشویم.
 
لازم به ذکر است در این نشست علمی مهندس فاضل سجادی دبیر علمی نشست مسئله اقلیم در نظام شهرسازی تصریح کرد: برخی از تصمیمات و سیاست های شهرسازی نشان از بی توجهی به ساخت و سازها متناسب با شهرسازی و معماری دارد که در این خصوص باید آئین نامه ها و ضوابطی که در خصوص معماری به فراموشی سپرده شده احیاء گردد.
 
وی در مورد مهم ترین محورهای این نشست علمی اظهار داشت: توان اکولوژیک شهر، جزیره های گرمایی در شهر، اثرات تصمیمات و طرح های شهری در ایجاد خرده اقلیم ها و الگوها و روندهای آینده اقلیم شهر و تعیین نوع مواجهه با آن از جمله محورها و پنل های تخصصی است.
 
در این نشست علمی یحیی زارع مدیر کل هواشناسی قم، صادق ضیائیان مدیر کل خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، مسعود ملک زاده فوق دکترای معماری و انرژی از دانشگاه انگلستان و دکتر میثم حیدری عضو هیات علمی گروه هنر و معماری شهاب دانش قم در قالب یک پنل علمی و تخصصی به بررسی مسئله اقلیم در نظام شهرسازی پرداختند و به سوالات پاسخ گفتند.
 
یحیی زارع مدیر کل هواشناسی قم عنوان کرد: قم از نظر اقلیمی توان بزرگ تر شدن را ندارد و باید از مهاجرت های بی رویه به این شهر جلوگیری به عمل آید.
 
وی خاطرنشان کرد: کار اصلی هواشناسی، با داده و آمار است و قدمت اطلاعات نیز ارزش و جایگاه بسیاری در این علم دارد.
 
زارع یادآور شد: برخی از سیاست های سخت گیرانه در کمیسیون ماده 5 می‌تواند زمینه ساز نظارت بیشتر بر روند ساخت و سازهای شهری و تطبیق با شرایط اقلیمی قم شود.
 
وی گفت: توسعه شهر و کشور نیازمند تلاش همه جانبه و رعایت همه این جوانب است در قم ظرفیت های موجود از نظر رشد، متناسب نیست ما باید اطلاعات اقلیمی مردم را افزایش دهیم زیرا این اطلاعات نقش مهمی را در ساخت و ساز و استانداردسازی شهرها دارد.
 
همچنین صادق ضیائیان مدیر کل خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نیز در این نشست علمی عنوان کرد: در سالهای اخیر ساختمان ها سنخیتی با شرایط اقلیمی در شهرها ندارد که در این زمینه کامل نبودن دانش معماری و عدم نظارت لازم از عوامل مهم می‌باشد.
 
وی تصریح کرد: پیوست های اقلیمی در ساخت و ساز نیز کپی است و شرایط اقلیمی واقعی در شهرهای مختلف و میزان بارش باران و دما را در نظر نمی‌گیرد در صورتی که باید در سطح بالایی از تصمیم گیری ها، شرایط اقلیمی را در توسعه شهری در نظر گرفت.
 
در این جلسه مسعود ملک زاده فوق دکترای معماری و انرژی از دانشگاه انگلستان با انتقادهایی از روند ساخت و ساز و معماری در سالهای اخیر بیان کرد: آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی شدت زیادی گرفته است و توسعه شهرها بدون در نظر گرفتن این چالش ها روند رو به صعودی دارد.
 
وی گفت: دور کردن آلاینده ها و توجه به جهت باد در ساختمان سازی و کاهش صنایع آلاینده از عوامل مهمی است که می‌تواند در توسعه شهری در نظر گرفت و باری از مشکلات موجود را کاهش داد.
 
ملک زاده بیان کرد: ما در طرح های معماری بدون توجه به تجربه پیشینیان عمل کرده ایم و نقش تجربه متناسب با اقلیم در ساخت و سازها را به دست فراموشی سپرده ایم.
 
در این نشست دکتر میثم حیدری عضو هیات علمی گروه هنر و معماری شهاب دانش قم عنوان کرد: دانشگاهها باید در معماری افرادی کارآزموده و متخصص تربیت کنند تا نیازها را بشناسند و توسعه شهری را همراه با شرایط اقلیمی پیش ببرند.
 
مهندس حسن رضوی معاون برنامه ریزی و منابع انسانی استانداری قم نیز خاطرنشان کرد: اثرات تخریبی در سالهای اخیر در محیط زیست قابل کتمان نیست و در علم و دانش همگام با حفظ اقلیم پیش نرفته ایم.
 
وی یادآور شد: از سال 85 تا 95 قم در برج سازی از رتبه 13 به 4 رسیده است که نشان می‌دهد پیشرفت زیادی بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی قم صورت گرفته و ما را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.
 

نظر شما :