در چهارمین جلسه هماهنگی نشست "مسأله اقلیم در نظام شهرسازی" عنوان شد

اقلیم زیست محیطی استان قم گنجایش سیصد هزار نفر جمعیت دارد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۰ کد : ۹۳۱ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۹۰۲
چهارمین جلسه هماهنگی نشست "مسأله اقلیم در نظام شهرسازی" از سلسله نشست های عش آل محمد (ص) در سالن جلسات جهاددانشگاهی واحد استان قم برگزار شد.
اقلیم زیست محیطی استان قم گنجایش سیصد هزار نفر جمعیت دارد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، صبح امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1397 چهارمین جلسه هماهنگی نشست "مسأله اقلیم در نظام شهرسازی" از سلسله نشست های عش آل محمد (ص) با محوریت مشکلات آب و هوا، پوشش گیاهی و مساله مهاجران در سالن جلسات این واحد برگزار شد.
 
سیده شبنم فاطمی سرپرست مرکز خدمات تخصصی معماری و شهرسازی جهاددانشگاهی قم با بیان اینکه هدف از برگزاری این سلسله جلسات یافتن راه حلی برای مشکلات اقلیمی استان قم است، گفت: در این جلسه، سیاست های کلان در حوزه محیط زیست و اقلیم استان قم  مورد بررسی قرار می گیرد و در دیگر نشست‌ها به موضوعات زائر، شهر هوشمند، بافت فرسوده، نمادها و نشانه های شهری و امنیت در بافت شهرپرداخته شده است.


وضعیت آب قم اصلا مناسب نیست
 
مدیرکل هواشناسی استان با بیان این نکته که وضعیت قم از نظر منابع آبی اصلا مناسب نیست، گفت: استفاده از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی، باعث نابودی این منابع شده است.
 
یحیی زارع با اشاره به ظرفیت محدود استان در امر جمعیت، گفت: توان اقلیمی استان قم حدود 250هزار نفر است اما در حال حاضر جمعیت استان یک میلیون و 300هزار نفر است که بخش عمده این جمعیت در شهر قم زندگی می کنند و این جمعیت همواره رو به افزایش است.
 
وی با اشاره به مساله مهاجرپذیر بودن شهر قم، افزود: عمده مهاجران ازاستان‌های جنوب و جنوب‌غربی کشور هستند که این موضوع ناشی از سه عامل مشکل ریزگردها و گرد و غبارهای استان های یاد شده، نزدیک بودن این استان ها به مرزهای کشور و محیط مذهبی شهر قم است.
 
زارع خاطر نشان کرد: موضوع ارزانی اجناس در قم و همچنین تبلیغات صورت گرفته در مهاجرت افراد تاثیر داشته است.
 
مدیرکل هواشناسی استان با بیان این نکته که وضعیت قم از نظر منابع آبی اصلا مناسب نیست، گفت: در بخش کشاورزی با توجه به کاهش بارندگی ها قاعدتا باید با کاهش کشت و زرع مواجه باشیم ولی آمارهای ارایه شده خلاف این موضوع را نشان می دهد؛ با بررسی بیشتر متوجه می شویم برای بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی استفاده شده که باعث نابودی این منابع گردیده است.

 
باید برای مسأله آلودگی هوا به فکر پیشگیری بود 
 
سید احمد شفیعی معاون فنی سازمان حفاظت محیط زیست استان قم گفت: از سال 1345 بحث آلودگی هوای شهر تهران مطرح شد و در سال1349 قانون ممنوعیت صدور مجوز برای ساخت واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری شهر تهران به تصویب رسید، این قانون برای حفاظت از اقلیم شهر تهران است؛ در این رابطه هزینه‌های زیادی شده است و حتی مشاورین خارجی هم برای مساله آلودگی هوای تهران پیشنهاداتی داشته اند، اما در نهایت این راه حل ها همگی بی فایده بوده است.
 
وی گفت: اگر ساختار شهری به سمتی برود که وارد بحث آلودگی شویم، دیگر خارج شدن از این موضوع راحت نخواهد بود، پس باید برای مسأله آلودگی هوا به فکر پیشگیری باشیم. 
 
وی افزود: در بین کلانشهرهای کشور، استان قم از نظر سلامت آب و هوا وضعیت بهتری نسبت به دیگر استان ها دارد؛ امروز در وضعیتی قرار داریم که باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم و با توجه به مضرات آلودگی هوا به فکر مدیریت صحیح باشیم. 
 
شفیعی تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه به این نتیجه رسیده ایم که ظرفیت استان قم بین دویست هزار تا سیصد هزار نفر جمعیت است تا بتوانیم امکاناتی از قبیل آب شرب، هوای مناسب و شرایط اقلیمی خوب را برای مردم فراهم کنیم، اما متاسفانه چند برابر ظرفیت اکولوژیک استان بارگذاری جمعیت و صنعت را داریم، و این باعث می شود که یا از منابع استفاده کنیم یا از سایر استان ها وارد کنیم، که این مسئله عوارض خاص خود را در پی دارد.
 
مدیر فنی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: برای برون رفت از این قبیل مشکلات باید به موضوعات الگوی شهرسازی، الگوی ترافیک، انرژی و فضای سبز و ریزگردها توجه بیشتری شود.
 
وی ادامه داد: تعامل و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه ها وجود ندارد، این در حالی است که باید دانشگاه ها تولید علم کنند و مسئولین اجرایی از این تولیدات دانشگاه ها جهت مدیریت بهتر استفاده کنند. 
 
سهل آبادی کارشناس منابع طبیعی استان قم نیز در این جلسه گفت: اداره منابع طبیعی طی تحقیقاتی که انجام داده است منابع و اسناد بسیار مفیدی را برای حل این مشکل جمع آوری کرده است و می تواند تجربیات خود را در اختیار کارگروه های شکل گرفته قرار دهد.
 
انصاری مدیر مرکز کنترل کیفیت اداره کل آب و فاضلاب استان با بیان اینکه تنها منبع تامین کننده آب شیرین استان قم فقط 35 میلیون مترمکعب آب دارد، افزود: میزان مصرف آب در استان قم بسیار بیشتر از این رقم است و این در حالی است که از این 35 میلیون مترمکعب فقط 15 میلیون متر مکعب را میتوانیم برداشت کنیم.
 
وی افزود: یکی از راه کارهای حل این مشکل این است که روی مسئله پوشش گیاهی استان کار کنیم، سعی نکنیم اقلیم استان را تغییر دهیم، بلکه با کاشت پوشش گیاهی متناسب با آب و هوا و اقلیم استان قم این بحران را مدیریت کنیم.

نظر شما :