دیدار معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با هیات رئیسه دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

۲۵ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۱ کد : ۷۶۶۸۸ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۸
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در دیدار با هیات رئیسه دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، گزارشی از نتایج سنجش نگرش و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ارائه داد.
دیدار معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با هیات رئیسه دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در دیدار با هیات رئیسه دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در خصوص طرح «سنجش نگرش و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های استان قم» اظهار کرد: دانشجویان به عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گروه‌های اجتماعی همواره مورد توجه سیاستگذاران فرهنگی بوده‌اند. 
وی ادامه داد: دو ویژگی جوان بودن دانشجویان و قرار گرفتن مستمر در معرض اطلاعات و توجه به جایگاه ویژه دانشجویان در شکل دهی به تحولات و انتقال ایده‌های اجتماعی به خانواده‌ها و گروه‌ها در سطح جامعه اهمیت بررسی موضوع را نمایان می‌کند. بنابراین، برنامه‌ریزی جامع جهت توانمند کردن دانشجویان از جمله اقدامات اولیه برای کارآمد و فرهیخته کردن جامعه به حساب می‌آید.
 حسینی گفت: نگرش افراد، ترکیبی از باورها، اصول، ارزش‌ها و برداشت‌هایی است که فرد را آماده می‌کند تا دیگران، اشیاء یا امور پیرامون خود را مورد قضاوت قرار دهد و نگاه مثبت یا منفی نسبت به آن‌ها پیدا نماید. از این‌ رو نگرش‌سنجی ابزاری ارزشمند و کارآمد برای ارزیابی وضعیت موجود و نوع نگاه افراد به پیرامون خود است.  
 وی یادآور شد: بررسی نگرش‌ دانشجویان در حوزه‌های مختلف از بنیادی‌ترین ضرورت‌ها در زمینه برنامه‌ریزی فرهنگی و تدوین راه کار‌های توسعه فرهنگی در عرصه‌های دانشگاهی بوده و امکان شناخت دقیق نیاز‌ها و دغدغه‌های نسل جوان و دانشجو و نحوه پاسخگویی به آن را فراهم می‌سازد.
 معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم افزود: مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) واحد قم در یک طرح نظرسنجی، وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های قم را مورد سنجش بررسی قرار داده است که در این نظرسنجی مسائل فرهنگی، ازدواج، دینی، پوشش و حجاب، رسانه و میزان استفاده از آن، سیاسی، مهاجرت، عدالت اجتماعی، هویت ملی، اوقات فراغت و سلامت روان توسط مرکز افکار سنجی واحد قم مورد بررسی قرار گرفته است.
 حسینی اظهار کرد: روش این پژوهش، تحقیق کمی با مطالعه میدانی به صورت آمارگیری نمونه‌ای یا پیمایش بوده است و جمعیت مورد مطالعه در این نظرسنجی، دانشجویان دانشگاه‌های برادران و خواهران قم، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی، دانشگاه علوم‌پزشکی و همچنین دانشگاه دخترانه حضرت معصومه(س) است.
 حسینی در ادامه جلسه به نتایج حاصل از این پژوهش در خصوص نگرش و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران پرداخت و به سوالات و پرسش های مدعوین پاسخ داد.
 حسینی در پایان گفت: برنامه‌های سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم براساس یافته‌های فرهنگی اجتماعی این طرح، در دانشگاه‌‍های استان، برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

کلید واژه ها: دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران سنجش نگرش


نظر شما :