شناخت دقیق نیازهای دانشجویان منوط به بررسی نگرش آنان است
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم، علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم در جلسه ارائه طرح «سنجش نگرش و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاههای استان قم» که با حضور هیأت رئیسه دانشگاه حضرت معصومه(س) در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تشریح فعالیتها و ظرفیتهای جهاد دانشگاهی، گفت: دانشگاه با پرورش انسانهای توانا و فرهیخته و آموزش نخبگان و برگزیدگان یک جامعه، یکی از مهمترین نهادهای آموزشی در توسعه فرهنگی است. حرکت در مسیر تحقق دانشگاه تمدنساز و تربیت دانشجویان توانمند و تقویت کارکردهای دوگانه دانشگاه و تولید علم و تولید فرهنگ نیازمند تقویت و اجرای برنامههای فرهنگی متنوع و تاثیرگذار است، بنابراین، برنامهریزی جامع جهت توانمند کردن دانشجویان از جمله اقدامات اولیه برای کارآمد نمودن و فرهیخته نمودن جامعه است.
وی ادامه داد: سنجش نگرشهای دانشجویان در حوزههای مختلف از بنیادیترین ضرورتها در زمینه برنامهریزی فرهنگی و تدوین راه کارهای توسعه فرهنگی در عرصههای دانشگاهی بوده و امکان شناخت دقیق نیازها و دغدغههای نسل جوان و دانشجو و نحوه پاسخگویی به آن را فراهم میسازد. این نیازسنجی به همراه امکان سنجی اجرای برنامهها، برنامهریزان و مدیران را قادر میسازد تا نقطه آغاز حرکت و فعالیتهای خود را مشخص کرده و با چشماندازی روشن از روشها و ابزارها و نتایج، فعالیتهای فرهنگی را به پیش برند و از روند امور و تحولات احتمالی، پیشبینی و ارزیابی دقیق داشته باشند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم اضافه کرد: با توجه به اهمیت نیاز دانشجویان، مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) واحد قم در یک طرح نظرسنجی، وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاههای قم را مورد سنجش بررسی قرار داد که در این سنجش نگرش دانشجویان نسبت به مسائل فرهنگی، ازدواج، دینی، پوشش و حجاب، رسانه و میزان استفاده از آن، سیاسی، مهاجرت، عدالت اجتماعی، هویت ملی، اوقات فراغت و سلامت روان مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است و نتایج پژوهش قابل ارائه به دانشگاهها است.
حسینی ضمن ارائه گزارش از فرآیند انجام طرح سنجش نگرش و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاههای استان قم، یادآور شد: جمعیت مورد مطالعه در این نظرسنجی، دانشجویان دانشگاههای برادران و خواهران قم، دانشگاه فارابی قم، دانشگاه صنعتی، دانشگاه علومپزشکی و همچنین دانشگاه دخترانه حضرت معصومه (س) میباشد. حجم نمونه مورد مطالعه در این نظرسنجی برابر با ۲۰۴۲ نفر دانشجوی مشغول به تحصیلی در دانشگاههای مذکور میباشد. همچنین روش این پژوهش تحقیق کمی با مطالعه میدانی به صورت آمارگیری نمونهای یا پیمایش بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مرکز تخصصی جامع خانواده جهاد دانشگاهی هماکنون مشغول فعالیت در حوزه خانواده است، گفت: رشد و تعالی خانواده، توسعه مهارتهای زندگی در میان افراد خانواده از کودک تا بزرگسال، آگاهسازی در جهت ارتقا کیفیت زندگی در خانواده، تقویت بنیان فکری و عقلی خانواده، تقویت سلامت روانی اعضای خانواده در راستای سلامت اجتماع از جمله اهداف این مرکز است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بابیان اینکه مرکز جامع خانواده جهاددانشگاهی قم شامل دپارتمان کودک، نوجوان و مشاوره میشود، اضافه کرد: خدمات مرکز تخصصی جامع خانواده در 5 بخش توانمند سازی و مهارتافزایی، درمانگری و مشاوره، حوزه مطالعاتی، حوزه اجرایی و حوزه مطالعاتی، انجام میشود و مطالعات این مرکز و حوزه خانواده میتواند به نیاز سنجی در دانشگاهها کمک کند.
نظر شما :