دانشجویان دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در سومین سه شنبه مهدوی با زندگی مهدوی آشنا شدند

۲۰ مهر ۱۴۰۳ | ۰۰:۵۸ کد : ۷۶۴۲۰ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۲۰
سومین سه شنبه مهدوی ویژه دانشجویان دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با برگزاری کارگاه مهدوی با عنوان《زندگی مهدوی》به همت سازمان دانشجویان شعبه برگزار شد.
دانشجویان دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در سومین سه شنبه مهدوی با زندگی مهدوی آشنا شدند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، سومین سه شنبه مهدوی ویژه دانشجویان دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با برگزاری کارگاه مهدوی با عنوان《زندگی مهدوی》به همت سازمان دانشجویان شعبه قم  روز سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه در کارگاه آموزشی جمکران برگزار شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین اکبری ضمن بیان نکات و چگونگی انتخاب و پذیرش همسر مهدوی اظهار کرد: بحث ازدواج، بحث ساده‌ای نیست. نباید گمان کنیم ما هم مانند سایر افراد باید این مراحل را مانند آنان بگذرانیم. مسئله‌هایی در طول زندگی افراد بوجود می‌آید که به سه دسته مسائل قبل ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج تقسیم می‌شود. فردی که می‌خواهد تشکیل خانواده دهد، باید با تمام این مسائل آشنایی داشته‌ باشد تا تبدیل به همسری ایده‌آل شود.
وی افزود: شاید به نظر اکثر مردم دوران ازدواج، ساده به نظر برسد با استناد به فرموده پیامبر اکرم (ص) که می‌فرمایند:《النِّکاحُ سُنَّتی، ازدواج سنت من است.》اما دختر و پسری می‌توانند ازدواج کنند که بلوغ دوران ازدواج را پشت سر گذاشته باشند. بلوغ دوران ازدواج ۶ نوع است؛بلوغ مالی، بلوغ شخصیتی به معنای وابسته نبودن دختر یا پسر، بلوغ عاطفی، بلوغ فکری، بلوغ معنوی و بلوغ جنسی.
اکبری گفت: داشتن هر یک از این بلوغ ها برای ازدواج دختر و پسر ضروری است. پیامبر(ص) می‌فرمایند:《زن و شوهر باید شیفته یکدیگر باشند.》و در باب بلوغ عاطفی، امیرالمومنین علی (ع) می‌فرماید:《بهترین جمله‌ای که زن و شوهر بک یکدیگر هدیه می‌دهند، گفتن دوستت دارم است.》زندگی‌ای به مشکل برمی‌خورد که افراد آن محبت کردن را بلد نیستند.
وی درباره شخصیت افراد گفت: شخصیت هر فرد را اخلاق وی می‌سازد. غالبا در این مواقع خانم‌ها برای خود شخصیتی به سبب روحیه لطیفشان قائل هستند که با کوچکترین ابراز علاقه توسط شوهرشان، خرسند می‌شوند که باتوجه به این مسئله می‌توان به مکمل بودن زن و شوهر اشاره کرد. مهم‌ترین بلوغ، بلوغ فکری است، فردی که بد و خوب را تشخیص نمی‌دهد، نمی‌تواند ازدواج کند.
اکبری با بیان مسائل قبل ازدواج گفت: با توجه به آنچه که گفته شد، ما سنی را برای ازدواج دختر یا پسر تعیین نمی‌کنیم زیرا ملاک دستیابی به انواع بلوغ هاست. اما آنچه که تجربه و تحقیق برای بلوغ فکری دختران ثابت کرده است، سن ۱۷ تا ۲۱ و برای پسران سن ۲۵ سال است.
وی ادامه‌ داد: مشاوره قبل ازدواج را جدی بگیرید. در مشاوره پیش از ازدواج، دختر و پسر نکاتی ناگفته را نزد مشاور بیان می‌کنند که مشاور با شنیدن آنها به انجام هر جه بهتر ازدواج کمک می‌کند و در بسیاری از امور وارد شده و پی حل آنان می‌آید. بسیاری از آقایان به طور کلی فکر می‌کنند اما خانم‌ ها کلامی و جزئی نگر هستند. کلامی یعنی اینکه آنها دوست دارند تا کلمات محبت آمیز بشنوند.
اکبری گفت: این کلامی بودن دختران محدود به زمان ازدواج آنان نمی‌شود بلکه آنها نیاز به شنیدن کلمات محبت آمیز از زبان پدر و مادر خود را نیز دارند. محبت پدر و مادر باید هم در گفتار و هم در عمل نشان داده شود. بسیاری از پدر و مادرها در اثر عدم آگاهی در ابراز علاقه به فرزندانشان به چالش می‌خورند. اگر پدران و مادران به عنوان حلقه اول، مسائل را رعایت و به فرزندانشان نیز بیاموزند، بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود.
وی در پایان با بیان چند نکته طلایی، بیان کرد: اگر روزی وارد زندگی شدید این را بدانید که در زندگی همیشه راست بگویید اما هر راستی را نباید گفت. برای مثال لزومی ندارد که دخترخانم از تعداد خواستگارش برای همسرش بگوید. در زندگی باید با مشاور در ارتباط باشیم. مشاور تنها کسی است که می‌تواند به ما کمک کند و راهکار بدهد. همه ما نیاز به فردی بالاتر از خود داریم. اگر در زندگی به چالش افتادید، این را بدانید که زندگی تعویضی نیست و تعمیری است. دنبال همسر کامل نگردید چون هیچ انسانی کامل نیست و هر یک از ما عیوبی داریم.
در پایان پس از برگزاری کارگاه با صرف شام از دانشجویان پذیرایی شد.

 

کلید واژه ها: مسجد مقدس جمکران مهدویت


نظر شما :