حجت‌الاسلام عیسی‌زاده مطرح کرد:

تجلی ایمان راسخ در شهید سیدحسن نصرالله

۱۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۱ کد : ۷۶۱۶۱ فرهنگی تجاری سازی فناوری و اشتغال
تعداد بازدید:۴۰
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های رهبران مقاومت که در سید شهیدان مقاومت تجلی یافت، ایمان راسخ به خداوند سبحان است که براساس وعده الهی و واقعیات تاریخی اگر مقاومت با نگرش توحیدی و ایمان قلبی همراه باشد، مورد تأیید و نصرت الهی قرار می‌گیرد.
تجلی ایمان راسخ در شهید سیدحسن نصرالله

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم،  نشست تبیینی «مؤلفه‌های رهبران مقاومت از منظر قرآن کریم؛ با محوریت مکتب سید مقاومت» به‌مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به همت خبرگزاری ایکنا شعبه قم، چهارشنبه، ۱۱مهرماه برگزار شد و در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم به ارائه مطالبی پرداخت که بخش اول آن در ادامه از نظر می‌گذرد:

فرهنگ مقاومت که امروز به پدیده‌ای تعیین‌کننده و قدرتمند در معادلات منطقه و جهان اسلام تبدیل شده است زمانی می‌تواند به‌صورت یک الگوی پایدار و تأثیرگذار درآید و در برچیده شدن ظلم و تجاوز در عالم نقش‌آفرین باشد که از رهبران و فرماندهانی اسوه و مکتب‌ساز همچون سید حسن نصرالله برخوردار باشد، بررسی و تبیین مؤلفه‌ها و ویژگی‌های برجسته این مردان اسوه و فرماندهان کم‌نظیر، نقش تعیین کننده‌ای در نهادینه کردن فرهنگ مقاومت و ظلم‌ستیزی در میان مردم ستمدیده جهان دارد.

معنای غالب در واژه مقاومت، ایستادگی و مقاومت کردن در برابر چیزی است که توازن و تعادل را برهم زده، خواه این عامل درونی باشد مانند امیال نفسانی یا بیرونی، مانند بیماری یا تجاوز و اشغالگری. بنابراین مقاومت، صرفاً یک وجه قتالی نیست، بلکه یک رویارویی فرهنگی، تبلیغاتی، تربیتی و اخلاقی و سلوکی و اقتصادی و سیاسی و نظامی است. به تعبیر دیگر «مقاومت» بر کلیه عکس‌العمل‌هایی اطلاق می‌‌شود که ممکن است به شکل تدابیر اجرایی و بازدارنده باشد و گروه یا سازمان یا فردی در رویارویی با تهدیدها ، خطرها و تجاوزهای خارجی یا داخلی با آن روبرو می‌شود.

مفهوم دولت مقاومت

مقام معظم رهبری در تبیین معنای دولت مقاومت تأکید کردند دولت مقاومت یعنی تسلیم زورگویی نشدن، تسلیم زیاده‌طلبی نشدن، در موضع اقتدار ایستادن. دولت مقاومت در موضع اقتدار قرار می‌گیرد. دولت مقاومت نه اهل تجاوز است، نه اهل سلطه‌طلبی و دست‌اندازی به ملت‌ها و کشورها است، نه اهل فرورفتن در لاک دفاعی و موضع انفعال است؛ هیچکدام از اینها نیست. بعضی خیال می‌کنند اگر ما بخواهیم خودمان را از تهمت سلطه‌طلبی و اقتدارطلبی بین‌المللی و منطقه‌ای برکنار کنیم، باید برویم در لاک دفاعی؛ اینگونه نیست. در لاک دفاعی نمی‌رویم، در موضع انفعال قرار نمی‌گیریم، بلکه ما در موضع «اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» قرار می‌گیریم.

در موضعی قرار می‌گیریم که در این آیه شریفه از آن تعبیر شده است به «تُرهِبونَ به عدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم»؛ «تُرهِبونَ بِهِ» یعنی چه؟ «تُرهِبونَ بِهِ» همان چیزی است که در ادبیّات سیاسی امروز به آن «قدرت بازدارندگی» می‌گویند. جمهوری اسلامی در جایگاهی قرار می‌گیرد که دارای قدرت بازدارندگی است، دارای اقتدار بازدارنده است؛ می‌خواهند این اقتدار نباشد. واژه «مقاومت» گرچه در قرآن نیامده است اما الفاظ دیگر مثل؛ «اِستَقِم» و مشتقات آن (هود/۱۱۲) و «اِصبِر»(ص/۱، مزمل/۱۰) به معنی مقاومت آمده است.

کلید واژه ها: شهید سیدحسن نصرالله حجت‌الاسلام عیسی‌زاده


نظر شما :