بهترین راه مدیریت هیجانات؛ تمرین آرامش است

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۷۲۰۷۵ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۸۹
کارگاه آموزشی «مدیریت هیجانات» از سلسله کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های پیش از ازدواج، به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی شعبه استان قم و مرکز مشاوره سبک زندگی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.
بهترین راه مدیریت هیجانات؛ تمرین آرامش است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم،کارگاه آموزشی «مدیریت هیجانات» از سلسله کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های پیش از ازدواج، روز دوشنبه 7 خرداد به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی شعبه استان قم و مرکز مشاوره سبک زندگی اسلامی- ایرانی دانشگاه علوم پزشکی قم  با حضور دانشجویان و تدریس دکتر فهیمه باهنر در خوابگاه دخترانه کوثر دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
دکتر فهیمه باهنر روانشناس و مدرس دانشگاه در کارگاه مدیریت هیجانات ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت توجه به هیجانات بیان کرد: هیجانات محرک زندگی ما هستند و بدون آن‌ها زندگی بی معناست و مهم تر اینکه بقای ما به آن‌ها وابسته است و در هر لحظه و هر مکانی ما هیجان‌های خاصی را تجربه‌ می‌کنیم.
باهنر با بیان اینکه هیجان یک وضعیت روحی و بدنی است که به واسطه آن تحریکات خارجی یا داخلی در بدن ایجاد می‌شود، افزود: هیجانات شامل احساسات مثبت مانند شادی، عشق، امیدواری، شگفتی و احساسات منفی مانند ترس، استرس، خشم، اندوه و احساس گناه و خجالت هستند.
باهنر با اشاره به اینکه مهارت مدیریت هیجان یکی از مهارت‌های مهم در زندگی است، ادامه داد:. برای مدیریت هیجان به شیوه صحیح ابتدا باید برای شناخت هیجان‌ها و میزان تأثیر آن‌ها زمان صرف شود؛ پس از شناخت احساسات و هیجانات، پیش‌بینی موقعیت‌ها و میزان بروز هیجان در هر موقعیت می‌تواند، کمک کننده باشد، در این مرحله دانستن واکنش نسبت به هر هیجان اهمیت دارد.
وی گفت: مدیریت هیجان اشاره به این موضوع دارد که هیجان‌های خود را بپذیریم، اما نه به این معنا که هر زمان و در هر جایی آن را بروز دهیم؛ در واقع در این مهارت می‌آموزید که هر انسان میزبان هیجان‌هایش است، اما نمی‌تواند به هر شکلی که خواست آن‌ها را ابراز کند. عدم مدیریت احساسات ممکن است آسیب‌های جدی به خود و یا اطرافیانتان وارد کند، همچنین شیوه واکنش شما تاثیر مستقیم بر روی روابط اجتماعیتان دارد.
باهنر با بیان اینکه شناخت هیجان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کنترل آن است، گفت: تصور کنید در شرایطی خاص، کسی به شما می‌گوید: (تو الان عصبانی هستی) و شما عصبانیت خود را نفی می‌کنید، در حالی که در چهره شما نشانه‌های خشم کاملا مشهود است. این رفتارها و پاسخ‌ها به این معناست که شما شناختی از هیجانات منفی خود ندارید و یا اگر از خشم خود آگاه هستید، قادر به کنترل آن نمی‌باشید؛ بنابراین اولین گام برای مدیریت هیجان، شناخت آن و واکنش‌های طبیعی بدنتان به انواع هیجان است.
باهنر ابراز هیجان را مرحله دیگری در مدیریت آن برشمرد و گفت: آسان‌ترین راه برای بروز هیجانی مانند شادی، خندیدن است. حتی اگر تنها هم باشید، لازم است در زمانی که یک مطلب طنز مطالعه می‌کنید و یا فیلم طنز تماشا می‌کنید، بلند بخندید و احساس شادی خود را بروز دهید.
وی ادامه داد: اگر در حال تجربه غم هستید، سعی کنید در مورد موضوعی که شما را ناراحت کرده، با اطرافیانتان صحبت کنید و حتی در صورت امکان با گریه، احساسات خود را تخلیه کنید؛ احساساتی مانند خشم را می‌توان با انجام یک فعالیت مفید، مانند کار یا ورزش بروز داد و از ابراز رفتارهای تهاجمی جلوگیری کرد.
باهنر با اشاره به اینکه در هنگام هر هیجانی، قبل از بروز واکنش سعی کنید تا پیامدهایی که رفتارهایتان در آینده دارند را تجسم کنید، گفت: در ذهن خود مجسم کنید که در صورت بروز هیجان‌های مهارنشده، دیگران چه رفتاری با شما خواهند داشت و عکس‌العمل آن‌ها چه چیزی خواهد بود؟ به عنوان مثال، اگر خشمتان را به صورت یک رفتار تهاجمی و کنترل نشده منتقل کنید، رفتار اطرافیان چه خواهد بود؟ اگر بتوانید در مواقع بحرانی تصورهایی از پیامدهای رفتارتان داشته باشید، از پیش آمدن مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر بعدی، جلوگیری می‌شود.
مدرس این کارگاه، یادگیری فنون کنترل هیجانات منفی را مهم تلقی کرد و افزود: هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند که تا به حال احساس منفی تجربه نکرده، طبیعی است که هر یک از ما به دلیل اتفاقاتی که در پیرامونمان رخ می‌دهد، ممکن است انواع هیجانات را حتی در طول یک شبانه روز، تجربه کنیم؛ اما این که چطور با احساساتمان روبرو می‌شویم و آن‌ها را کنترل می‌کنیم، نیاز به آموزش و مهارت آموزی دارد.
باهنر در پایان بیان کرد: بهترین راه مدیریت هیجانات، تمرین آرامش است؛ این تمرین به مرور زمان باعث می‌شود تا در مواقع ایجاد تنش و فشار، آرامش خود را حفظ کنید و بهترین رفتار را از خود نشان دهید. هر چقدر بتوانید در شرایط بحرانی تمرین ریلکس شدن را انجام دهید، در زمان‌های حساس، احساسات منفی مانند عصبانیت، اضطراب، سردرگمی، کلافه شدن بر شما چیره نخواهد شد و عملکرد بهتری خواهید داشت.

کلید واژه ها: مدیریت هیجانات سازمان دانشجویان استان قم


نظر شما :