افراد باید قبل از عقد ازدواج شناخت کافی پیدا کنند

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۱ کد : ۷۱۹۸ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۲۵۱
کارگاه شناخت لحظه به لحظه در فرآیند ازدواج در روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه با سخنرانی دکتر کمال الدین طباطبایی در دانشگاه قم برگزار شد.
افراد باید قبل از عقد ازدواج شناخت کافی پیدا کنند

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم این کارگاه با هدف ارائه الگوهای صحیح برای شناخت طرف مقابل و رسیدن به یک انتخاب صحیح در خوابگاه معصومیه دانشگاه قم برگزار شد.

دکتر کمال الدین طباطبائی در ابتدای این کارگاه گفت: هر فردی قبل از ازدواج قدرت و اختیار بالایی در تصمیم گیری دارد، آموزش پیش از ازدواج  باعث می‌شود پیش از اینکه افراد درگیر یک قرارداد مذهبی، بین فردی، اجتماعی، اقتصادی ، قانونی و عاطفی شوند، با وجوه مختلف این قرارداد چند وجهی آشنایی پیدا کنند.

طباطبایی ادامه داد: بسیاری از افراد مهارت آموزی و مشاوره ازدواج را به زمانی موکول می‌کنند که تقریبا کار از کارگذشته است و حتی بسیاری از دختر و پسرهای جوان آشنایی با منابع و کتبی که در آنها مهارت های ارتباطی و مسائل مرتبط با ازدواج شرح و توصیف شده است را امری غیر ضروری و گاهی فانتزی به شمار می‌آورند و تصور می‌کنند تا زمانی که خطبه عقد بین دو نفر جاری نشده است، لزومی برای کسب این مهارتها نیست، در حالی که انسان برای ورود به هر دوره جدیدی از زندگی نیازمند دانش و آموزش است. اگر زندگی زناشویی را جدی ترین دوره رشد هر انسان تلقی کنیم، باور اینکه در این دوره‌ی رشد، نیازمند راهنمایی هستیم، نه تنها عجیب نیست بلکه بسیار هم لازم است.

وی افزود: یکی از مسائلی که در مشاوره پیش از ازدواج بسیار مورد تاکید است تطابق ویژگی های خلقی و شخصیتی دو طرف است. اینکه این دو فرد تا چه میزان از نظر خلقی و شخصیتی با یکدیگر همسان هستند، چرا که تفاوت ها در سن، تحصیل و فرهنگ با آموزش مدیریت می‌شود اما تفاوت های شخصیتی و خلقی معنادار با هیچ آموزشی مدیریت نمی‌شود.

طباطبایی گفت: یکی از کارهایی که در مشاوره قبل از ازدواج انجام می‌شود این است که به افراد گفته می‌شود چه تیپ شخصیتی با چه تیپ شخصیت دیگری می‌تواند ازدواج کند چرا که نادیده گرفتن این مسئله آسیب‌های غیرقابل جبرانی برجای می‌گذارد که به سختی قابل بازگشت است.

مدرس کارگاه شناخت لحظه به لحظه در فرآیند ازدواج ادامه داد: افراد قبل از اینکه تصمیم به ازدواج بگیرند باید به یک شناخت دقیق از خود برسند و دقیقا بدانند که از زندگی چه می‌خواهند و هدف های خود را روشن کنند. رشد عقلی و جسمی یکی از پیش شرط های ازدواج است البته باید این نکته را در نظر گرفت که سن تقویمی نمی تواند دلیل بر رشد عقلی و شخصیتی باشد و ممکن است فردی با وجود داشتن سن بالا رفتاری کودکانه داشته باشد. قبل از اینکه فردی بخواهد ازدواج کند لازم است مشکلات روانی خود را با کمک گرفتن از متخصص روان شناس و یا روانپزشک حل کند.
 

کلید واژه ها: کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کارگاه آموزشی معاونت فرهنگی


نظر شما :