کارگاه آموزشی راهبردهای مطالعه موثر به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم برگزار شد

۰۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۴۸ کد : ۷۱۹۲۵ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۸۱
کارگاه آموزشی راهبردهای مطالعه موثر در روز یکشنبه ۶ خرداد با تدریس خانم منیره ایمانی در دانشگاه قم ویژه خواهران برگزار گردید
کارگاه آموزشی راهبردهای مطالعه موثر به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهادادانشگاهی استان قم، کارگاه آموزشی راهبردهای مطالعه موثر  یکشنبه 6 خرداد  به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم  با تدریس خانم منیره ایمانی در دانشگاه قم ویژه خواهران برگزار گردید.
در این کارگاه مباحثی مانند قوانین تحصیلی، شیوه های تمرکز برای یادگیری، تند خوانی، نحوه برنامه ریزی و مدیریت زمان ارائه گردید.
ایمانی در ابتدای این کارگاه، اظهار داشت: بزرگترین سرمایه‌ی انسان تفکراست و بهترین ابزار برای تفکر مطالعه است، مطالعه بهانه ای برای تفکر است.
وی در ادامه به تبیین تعریف، چگونگی و چرایی مطالعه پرداخت و تصریح کرد: مطالعه فرایندی است که از نگاه به الفاظ، نشانه‌ها و با در نظر گرفتن قرائن به دریافت پیام منجر می‌شود و با دانسته‌ها و دریافت‌های قبلی مرتبط باشد و به برداشت کامل‌تری منجر شود.
ایشان تأکید کرد: اگر سرعت گیرایی پیام بالا باشد؛ تندخوانی صورت می‌گیرد، در مطالعه باید دقت شود که متناسب هدف از کدام روش باید بهره برد.
وی عنوان کرد: ما برای تعیین سیر مطالعاتی و برای تعیین نوع و روش مطالعه و تعیین هدف باید مطالعه اجمالی را بلد باشیم، ما در مطالعه اجمالی هدف و وقت و نوع مطالعه را تعیین می‌کنیم، اینکه چقدر باید برای مطالعه اجمالی وقت تعیین کنیم، مهم است.
وی با بیان اینکه مطالعه اجمالی یک مطالعه غریزی است، به شیوه مطالعه اجمالی اشاره کرد و افزود: قبل از هر مطالعه ای باید مطالعه اجمالی باشد، این نوع مطالعه مقدمه هر نوع مطالعه یا حتی مطالعه نکردن است؛ یعنی قبل از تندخوانی، دقیق‌خوانی، مطالعه انتقادی، تجسسی، زیباشناختی (مطالعه برای پاسخگویی به ذوق و لذت بردن) و غیره باید مطالعه اجمالی شود
ایمانی یادآور شد: در مطالعه اجمالی به فهرست و ساختار کتاب توجه می‌کنیم، سختی یا راحتی، مفید یا غیرمفید بودن و تکراری یا غیرتکراری بودن کتاب باید مشخص شود، نکته دیگر اینکه این کتاب به چه سؤالاتی جواب می‌دهد
ایشان بیان داشت: مطالعه دقیق مطالعه ای است که حاشیه نویسی، خط کشی و خلاصه نویسی دارد.
اگر بخواهیم عمیق بخوانیم و سطحی نگر نباشیم باید دقیق درس بخوانیم. خلاصه مطالعه دقیق این است که بیشتر لذت می‌بریم، زیرا با عمق مطلب بیشتر آشنا می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: مطالعه مؤثر زمانی محقق می‌شود که خواننده حضور مؤثر داشته باشد که این امر با نقل سؤالات و حاشیه نویسی او بر مطلب قابل فهم است.
وی افزود: برای مطالعه دقیق حتما حاشیه می‌زنیم، یعنی ذهن با مطالب کتاب درگیر می‌شود، برای مطالعه دقیق باید علامت بزنیم، سه نوع علامت به کار می‌بریم و مطالب اصلی، فرعی و فرعیِ فرعی را مشخص می‌کنیم. آخرکار مطالعه دقیق، نموداری رسم کنیم که با رنگ‌های علامت هماهنگ است و نمودار باید با رنگ‌ها هماهنگ باشد.
ایمانی تصریح کرد: ما در مطالعه دقیق باید خلاصه ای از چند صفحه بیان کنیم و اگر نتوانیم خلاصه بنویسیم، مطالعه دقیق نبوده است.
 ایشان در پایان ضمن تاکید براهمیت مطالعه و یادگیری افزود: آشنایی با روش‌های مطالعه و یادگیری، موجب ایجاد انگیزه، تشویق و ترغیب به فرهنگ کتابخوانی و نیز ترویج فرهنگ مطالعه مفید می‌شود.

 

کلید واژه ها: کارگاه آموزشی راهبردهای مطالعه موثر دانشگاه قم جهاددانشگاهی واحد استان قم


نظر شما :