کارگاه آموزشی «بازاریابی و کسب و کار» برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، محمد طالاری استادیار دانشگاه حضرت معصومه(س) در این کارگاه، اعمالی که منجر به انجام فعالیت سودمند از سوی مشتری می شود را بازاریابی عنوان کرد و افزود: بازاریابی همه استراتژیها و تاکتیکهایی را در بر میگیرد که شرکتهای مختلف با بهره برداری از آنها در جهت پیدا کردن جایگاهی برای محصولات و خدمات خود در بازار و ترغیب مخاطب هدف به خرید تلاش میکنند.
وی عوامل جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژی، سیاسی و قانونی در ایجاد یک برنامه تبلیغاتی موثر و کارآمد را مورد توجه قرار داد و تعیین اهداف، بودجه، محتوای پیام، رسانه و ارزیابی بازخورد تبلیغات را از مراحل ایجاد آن برشمرد.
این استاد دانشگاه گفت: قیمت، سرعت عمل در ارائه خدمات، گواهینامه های دریافتی، کیفیت، خدمات پشتیبانی پس از فروش، برند و نشان تجاری مهمترین اطلاعاتی است که باید در یک آگهی تبلیغاتی گنجانده شود.
طالاری توجه به تفاوت های فردی در بازاریابی را مورد اشاره قرار داد و گفت: افراد در هنگام خرید، دو نوع کنش روحی و رفتاری متفاوت شامل رفتارهای معامله گرانه و روابط جویانه از خود بروز می دهند.
وی با اشاره به خصوصیات رفتاری خریداران معامله گر، خرید با هدف کسب مناسب ترین (کم ترین قیمت) محصول را صرفا یکی از عوامل ترس خریدار در جریان خرید یک محصول ذکر کرد. وی ادامه داد: این افراد از فرآیند مقایسه و پرس و جو قبل از تصمیم نهایی برای خرید و چانه زنی در موقع خرید یک کالا لذت می برد و خود را نیازمند کمک افراد آگاه و خبره ندانسته و به تنهایی تحقیقات مورد نیاز را برای خرید محصول انجام می دهد.
وی اظهار کرد: در واقع خریداران معامله گر در ارزیابی قیمت کالا، از هزینه مرتبط با زمانی که صرف مراجعات مکرر خود به مراکز مختلف می شود، غافل هستند.
استادیار دانشگاه حضرت معصومه(س)، همچنین در خصوص خصوصیات رفتاری خریداران رابطه گر نیز گفت: این افراد معامله امروز را مبنا و منشایی برای برقراری ارتباط مستحکم و در نهایت امکان خریدهای بیش تر در آینده در نظر می گیرند.
طالاری ادامه داد: این افراد به محض حصول اطمینان لازم نسبت به مورد معامله، اقدام به خرید می کنند و تنها ترس آنها انتخاب و گزینش نامناسب است. وی؛ عدم علاقه به فرایند مقایسه و پرس و جو، اعتماد به نظرات افراد مطلع و آگاه، ارزیابی قیمت کالا و هزینه های زمانی را از دیگر ویژگی های خریداران معامله گر ذکر کرد.
وی همچنین ویژگی های یک آگهی تبلیغاتی را مورد توجه قرار داد و گفت: تبلیغ در مفهوم عام، رساندن پیام به دیگران از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در دانش، نگرش و رفتار مخاطبان است. این استاد دانشگاه، این پیام را مبتنی بر سه عنصر پیام گیرنده(مخاطب)، پیام دهنده (رسانه) و محتوای پیام دانست و ادامه داد: باید توجه داشت پیامی که استفاده از آن برای خریدار اهل معامله مناسب است به کار بردن آن برای خریداران اهل رابطه غلط و نابجاست.
خاطرنشان می شود؛ در پایان این کارگاه، عضو بنیاد ملی نخبگان نمودار چرخه عمر محصول در بازاریابی را از مرحله معرفی، رشد، بلوغ و تا افول را بطور کامل برای دانشجویان تشریح کرد.
نظر شما :