معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد؛
عوامل موثر بر مشارکت مردمی در جهش تولید
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا قم،معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم گفت: وقتی تأثیرگذاری و مشارکت مردمی در عرصههای مختلف خصوصا بخش اقتصادی و اجتماعی گسترش و رونق بیشتری بیابد و به صورت صحیح هدایت و راهبری شود، قطعا میتواند در برطرف کردن سریعتر و اثربخشتر مشکلات و همچنین جهش تولید موثر باشد.
علی حسینی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در سالهای اخیر همواره عنصر اقتصاد در نامگذاری شعار سال مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است که نشان از اهمیت این حوزه در پیشرفت کشور دارد؛ و به دلیل همین اهمیت است که دشمنان در پررنگ کردن چالشهای اقتصادی و تنگناهای معیشتی مردم و تلاش برای کتمان موفقیتها و بزرگنمایی مشکلات به عنوان راهکاری برای ضربه به نظام تمرکز کردند.
وی ادامه داد: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمنماه و انتخابات مجلس شورای اسلامی نمونه بارزی از مشارکت اجتماعی است و نشان میدهد حضور فعال و در میدان مردم در هر مسئلهای موفقیت و سربلندی را به ارمغان خواهد آورد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم تاکید کرد: امروز مشارکت مردم در امور سیاسی و اجتماعی، یکی از شاخصهای توسعهیافتگی به شمار میرود که درجه نخست از طبع اجتماعی انسان و منافع فراوان حاصل از آن نشئت میگیرد.
وی گفت: مشارکت یک امر درونی و همراه با خواست و میل مردم است که میتواند به پویایی، کارآمدی و افزایش بهرهوری در عرصههای مختلف منجر شود؛ همانگونه که از ابتدای انقلاب اسلامی شاهد این مهم در تحولات بنیادین بودیم.
حسینی با بیان اینکه در طول این سالها مردم بودند که بار اصلی انقلاب را بر دوش کشیدند و همواره نشان دادند که پشتیبان انقلاب اسلامی هستند، عنوان کرد: اگر چه در طول این سالها شاهد حضور و مشارکت مردم در عرصههای مختلف بودیم اما با توجه به نامگذاری امسال باید در میدان عمل شاهد حضور پر رنگتر مردم در عرصه تولید باشیم.
وی یادآور شد: وقتی تأثیرگذاری و مشارکت مردمی در عرصههای مختلف خصوصا بخش اقتصادی و اجتماعی گسترش و رونق بیشتری بیابد و به صورت صحیح هدایت و راهبری شود، قطعا میتواند در برطرف کردن سریعتر و اثر بخشتر مشکلات و همچنین جهش تولید موثر باشد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم تصریح کرد: جهش تولید و شکوفایی اقتصاد کشور نیازمند قرار گرفتن همه چرخ دندهها از جمله نیروی انسانی خلاق، مدیران جهادی، حمایت از ظرفیت دانش بنیانها و استفاده از فناوریهای نوین در کنار یکدیگر است؛ لذا بدون بهرهمندی از همه این عوامل چرخه شکوفایی اقتصاد یک کشور ناقص خواهد بود.
حسینی عنوان کرد: تسهیل در قوانین، ایجاد انگیزه و اعتماد برای سرمایهگذاری، حمایت از ایجاد فرصتهای شغلی جدید، شناسایی واحدهای تولیدی مستعد و حمایت از گسترش حوزه فعالیت این واحدها، حمایت از کسب وکارهای خُرد، ارائه تسهیلات برای طرحهای خلاقانه تولیدی و مبتنی بر دانشبنیانها؛ ارتقاء کیفیت کالاهای ایرانی، نقش مؤثری در توسعه مشارکت مردمی به عنوان عاملی در رشد و تقویت تولید خواهد داشت.
وی تاکید کرد: مشارکت مردم در اقتصاد با رویکرد بخشی و جزیرهای امکان پذیر نیست لذا مسئولان با نگاه کلان به زیرساختهای موجود و رفع موانع حضور مردم در عرصه اقتصاد میتوانند در تحقق شعار سال به صورت جهادی عمل کنند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با تاکید بر اینکه تحقق مشارکت مردمی تنها به تسهیل فرآیند بروکراسی اداری و قوانین منحصر نمیشود، تصریح کرد: قطعا خود مردم نیز در تحقق مشارکت در اقتصاد نقش مهمی دارند؛ لذا لازم است در وهله اول نگاه خودشان را به حوزه فعالیتهای اقتصادی و اشتغال تغییر دهند و با اراده و بدون سستی و کاهلی در کارهای تولیدی و موثر در شکل دهی به اقتصاد کشور فعال شوند.
حسینی ادامه داد: خرید کالاهای قاچاق واحدهای مولد تولیدی را آسیبپذیر میکند و منجر به خروج نیروی انسانی از چرخه اقتصاد میشود، بنابراین مردم باید در راستای جهش تولید، خرید کالاهای ایرانی را در سبد مصرفی خود در اولویت قرار دهند.
وی در پایان با تاکید بر لزوم نگاه فنی و تخصصی به شعار سال یادآور شد: اگر از نگاه فنی و تخصصی با شعار سال فاصله بگیریم به سمت طرحهای اقتصادی کوتاه مدت خواهیم رفت که قطعا در ضعف مشارکت مردم در این عرصه موثر خواهد بود.
نظر شما :