کارگاه آموزشی آشنایی با بوم کسب وکار برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم، کارگاه آموزشی آشنایی با بوم کسب و کار یکشنبه دوم اردیبهشت با همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی قم و کانون نشاط در سالن یاس، دانشگاه قم با تدریس دکتر سلطانی برگزار شد.
سلطانی در ابتدا گفت: بوم مدل کسب و کار ابزار ساده تصویری و در عین حال بسیار قدرتمند است که ۹ بخش سازندهی مدلکسب و کار را توصیف میکند.
این بخشها شامل بخش(های) مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال(های) توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیتهای اصلی، منابع اصلی، شرکای(تجاری) کلیدی و ساختار هزینهها است
سلطانی افزود در این نشست به تعریف طرح کسب و کار و کاربرد آن، انواع طرح کسب و کار، معرفی کاربردی اجزای مختلف طرح کسب و کار، تشریح فرم استاندارد، الگوهای تدوین طرح کسب و کار، و معرفی منابع و نرمافزارها از جمعه مطالبی بود که در کارگاه بیان شد
سطانی در ادامه اضافه کرد:برای هر کسب و کار باید کالا یا خدماتی تولید کنید که مورد نیاز مردم باشد نه کالایی که در ذهن خود فقط دارید.
وی نیازمندی ،ساخت،تضمین کیفیت و معرفی محصول را مسیر تولید محصول و خدمات نام برد و گفت: بهترین یادگیری در بخش معرفی محصول و بازتاب دیدگاه مشتریان است و کمتری یادگیری در مرحله ساخت و تضمین کیفیت .
وی گوش دادن به مشتری را عامل کلیدی موفقیت کسب و کارها دانست و گفت: اینکه چگونه باید به حرف مشتری گوش داد و آن را در روند تولید دخالت داد از تکنیک های گوش دادن در مدل ها کسب و کار است وی گفتگو با مشتریان را تکنیک موفق در مشخص شدن نیازها و خواست های آنان دانست و گفت:با این گفتگو اعتبار شرکت یا برند خود را در نزد مشتریان افزایش می دهید
سلطانی تاکید کرد: محصول به صورت سیستماتیک به ابهام زدایی و ریسک زدایی نیاز دارد و کارافرین باید در این راستا تلاش ویژه ای انجام دهد .وی تکمیل بوم کسب و کار را گام ضروری کارآفرینان برشمرد و گفت: این بوم می تواند چالش های کارآفرینان را مشخص و راهکار اجرایی ارایه کند
نظر شما :