سومین جلسه از سلسه نشست های فلسفه شب های قدر برگزار شد

۱۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۸ کد : ۶۹۹۷۸ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۰
سومین جلسه از سلسه نشست های فلسفه شب های قدر در سومین شب قدر با موضوع" شب قدر و راه آینده "برگزار شد.
سومین جلسه از سلسه نشست های فلسفه شب های قدر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم سومین جلسه از سلسله نشست های فلسفه شبهای قدر 14 فروردین، مصادف با بیست و سوم  رمضان(دومین شب قدر) با موضوع" شب قدر و راه آینده " با تدریس دکتر حسین حجت پناه، (دبیر گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی) توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان قم با همکاری کانون برهان دانشگاه قم ویژه تمامی دانشجویان استان به صورت مجازی در سامانه رویتاب جهاددانشگاهی  برگزار شد.
حجت پناه بیان کرد: ذات اقدس الهی یک امر نامتناهی است؛ امید بخشی دارد؛ معنا بخش است؛ برای انسان هدف و جهت تعیین می کند.شبِ قدر نافی تلاش و اراده ی انسان نیست؛ بلکه می گوید تلاش و اراده ی انسان به تنهایی پاسخگو نیست. شبِ قدر که تقدیر ما را رقم می زند این یعنی نگاهی به آینده داریم و مبنای شکیل گیری همه چیز تخیل است درشب قدر ما با تخیل به آینده نگاه می کنیم.
دبیر گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی افزود:مبنای شکیل گیری همه چیز تخیل است درشب قدر ما با تخیل به آینده نگاه می کنیم.امروزه علم آینده پژوهی هم هست؛ بیشتر پژوهش اش روی این است که سعی کنیم چه اتفاقاتی را رقم بزنیم و مار در شبِ قدر هم، سناریویی برای آینده مان تصور می کنیم، آینده هم جنبه ی فردی دارد هم جنبه اجتماعی که جنبه ی اجتماعی مهم تر است.
وی گفت: درشب های قدر هم دعا برای دیگری، برای جامعه و آنچه که خیر عمومی را شامل می شود مقدم تر است. شب قدر مربوط به گذشته است؛ اما نگاهش به آینده است.
حجت پناه ادامه داد: انسان امروزه ارتباط خود با هستی را از دست داده؛ بخاطر همین است که دچار افسردگی و انواع امراض روحی شده؛ کمبود معنارا در میان جوامع می بینیم. در کشور های فقیر به دلیل سوء تغذیه افراد می میرند.در کشور های توسعه یافته به دلیل خودکشی افراد به زندگی خود پایان می دهند شبِ قدر چگونه برای ما آینده و امید به آینده را ترسیم می کند؟
دبیر گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی گفت: وقتی ما خرد خودبنیان را کنار می گذاریم، باخیر عمومی و با معنا بخشی اجتماعی به آینده نگاه می کنیم؛ در شب قدر تخیلی را طلب می‌کنیم که مبنای عقلانیت دارد که متصل به عقل کل و کامل است.دربین تمام سختی ها این انسان به خدایی اعتقاد دارد که فرج کند، آن هم«فَرَجاً عاجِلاًقَرِیباً» که «کَلَمْحِ الْبَصَرِ»هم هست؛ یعنی با یک چشم به هم زدن همه چیز تمام بشود.دینی که به درد دنیا نخورد، به درد آخرت هم نمی خورد، دینی که به طور عینی به درد نخورد و نیاز انسان را برطرف نکند و به آینده ارجاع بدهد، شارلاتانی است.
حجت پناه بیان کرد: تنزل قرآن در شب های قدر، تنزل جغرافیایی نیست؛ بلکه تنزل برای درک بشری است، پس کسی می تواند برای درک و رساندن آن، این کلمات را دریافت کند که انسان کامل باشد، تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ هم بر کسی می تواند باشد که انسان کامل باشد؛ یعنی وجود مبارک امام عصر(عج) که معلم جاودان عصر حاضر هستند.
پس در شب قدر اگر امام علی(ع) معلم جاودان بشریت است این جاودانگی با مفهوم امام ارتباط دارد که جاودانگی دارد.

 

 


نظر شما :