دومین جلسه از سلسه نشست های فلسفه شب های قدر برگزار شد

۱۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۹ کد : ۶۹۹۷۴ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۴۰
دومین جلسه از سلسه نشست های فلسفه شب های قدر در دومین شب قدر با موضوع "علی(ع) معلم جاودان بشریت" برگزار شد.
دومین جلسه از سلسه نشست های فلسفه شب های قدر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم دومین جلسه از سلسله نشست های فلسفه شبهای قدر 12 فروردین، مصادف با بیست و یکم  رمضان(دومین شب قدر) با" موضوع علی(ع) معلم جاودان بشریت" با تدریس دکتر حسین حجت پناه، (دبیر گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی) توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان قم با همکاری کانون برهان دانشگاه قم ویژه تمامی دانشجویان استان به صورت مجازی در سامانه رویتاب جهاددانشگاهی  برگزار شد.
دبیر گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی بیان کرد: در فلسفه ی سیاسی با دو سوال روبرو هستیم: چه کسی باید حکومت کند؟ چگونه باید حکومت کند؟
وی گفت: در زندگی امام علی(ع) نگاه اجتماعی مقدم بر نگاه فردیست، نگاهِ اساسی اسلام هم اجتماعی است، امام علی(ع) بعنوان یک فیلسوف، حکیم، مبارز، مبلغ دینی، معلم ... است که تمام این جنبه ها با هم پیوستگی دارد.
حجت پناه خاطر نشان کرد: نتیجه ی حکومت باید منجر به عدالت شود، منجر به آگاهی شود، در آن حکومت صداقت وجود داشته باشد ،آزادی در اندیشه بدهد و امام تحت هیچ شرایطی نباید و نمی تواند توسط انسان انتخاب شود. خواست اکثریت مهم است؛ حکومت امام علی(ع) خواست اکثریت بود.
وی افزد: وظیفه ی یک حکومت آن است که انسان را آگاه کند، آموزش بدهد؛ زیرا که انسان سرمایه ی مهم جامعه است، توسعه‌ی انسانی زمانی محقق می شود که فرد بتواند توانایی اش را پرورش بدهد و در جامعه از توان خود استفاده کند.
حجت پناه گفت : عدالت جنبه های مختلفی دارد؛ عدالت قضایی_فرهنگی_اجتماعی_اقتصادی_فرهنگی، انوشیروان یک دادگر بود، اما نمی توانیم او را معلم جاودان بشریت بنامیم؛ چون ویژگی های جاودانگی را نداشت.
دبیر گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی بیان کرد: علی (ع) به دشمنان اش می گفت: اگر بیت المال در سینه ی زنان تان شیر شده باشد، آن را بیرون می کشم، در عدالت فرهنگی حضرت علی (ع)، احترام گذاشتن به اقلیت را می بینیم؛ نمونه اش ناراحتی ایشان از ربوده شدن خلخال زن یهودی بود.
وی ادامه داد: مهم ترین رکن آزادی، آزادی در تفکر_آزادی در پرسش‌گری است. در زمان امام علی(ع) در خطبه ی «شقشقیه»می بینیم اگرچه سوال فرد بی ارتباط است؛ اما امام علی(ع) جواب اش را می دهند. انتقاد در حکومت علی(ع) آزاد است. عدالت و آزادی برمبنای آگاهی استامام علی(ع)، حتی به مخالفین هم آزادی می دادند.

کلید واژه ها: شب قدر جهادانشگاهی استان قم


نظر شما :