دومین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم برگزار شد

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۳ کد : ۶۹۶۷۴ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۱۱
دومین جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان با تفسیر جزء دوم برگزار شد.
دومین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، حامد حیاتی، رئیس جهاددانشگاهی قم در جلسه تفسیر قرآنی که امروز 22 اسفندماه به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در سالن جلسات سردار سلیمانی جهاددانشگاهی قم و به صورت آنلاین در سامانه رویتاب برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رمضان، بیان کرد: روزهای ماه مبارک رمضان ادعیه‌ای دارند که در روز اول بیان می‌کنیم که «خدایا، روزه‌ام را در این ماه، روزه‌ روزه‌داران قرار ده و شب‌زنده‌داری‌ام را شب‌زنده‌داری شب‌زنده‌داران و بیدارم کن در آن از خواب بی‌خبران و ببخش گناهم را در آن، ای معبود جهانیان و از من درگذر، ای درگذرنده از گنه‌کاران»
وی ادامه داد: روزه‌دار واقعی امام زمان(عج) است و باید از خدا درخواست کنیم که روزه ما را هم کنار ایشان مقبول درگاه احدیت قرار دهد.
حیاتی با اشاره به اینکه روزه داران نزد خداوند دسته‌بندی می‌شوند، افزود:  روزۀ عوام: این درجه از روزه، با پرهیز از خوردنی ها و نوشیدنی ها صورت می پذیرد که آسان ترین و پایین ترین درجۀ آن است.
وی ادامه داد: روزه خواص این است که در این نوع از روزه، روزه دار، تنها به پرهیز از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها بسنده نمی کند؛ بلکه از همۀ حرام‌هاى الهى پرهیز می‌نماید. از این رو، دوری از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها، شرط درستىِ روزه است و اجتناب از حرام‌ها، شرط قبولى آن.
رییس جهاددانشگاهی قم بیان کرد: طبقه‌بندی سوم روزه‌داران «روزۀ خواصّ خواص» است، این نوع از روزه که ویژۀ افراد اندکی است  با باز داشتن قلب و نگهدارى آن از هر چیزى به جز خدا که اشغال کنندۀ دل است (چه حلال و چه حرام)، به دست می‌آید. این روزه، روزۀ دل از اندیشه‌هاى دنیوى و باز داشتن آن از غیر خداوند است.
رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد:طبق روایات نگاه به نامحرم، غیبت و دروغ سبب می‌شود که روزه انسان مقبول درگاه الهی واقع نشود؛  طبه شعبانیه یکی از زیباترین و با ارزش منشورهای اخلاقی و اعتقادی است که حضرت رسول اکرم (ص) در عظمت ماه مبارک رمضان آن را برای یاران انصار خود ایراد فرموده است.
وی اضافه کرد: در خطبه شعبانیه آمده است که « هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَاب؛ ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفس های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت و اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب.»
حیاتی تصریح کرد: در روز یوم الحسرت، نیکوکاران برای لحظات ماه مبارک حسرت می‌خورند و حق ماه مبارک رمضان به این است که دقایق آن را قدر بدانیم. یک آیه در این ماه ثواب ختم قرآن در این ماه است و در شب‌های ماه رمضان ۷۰ هزار نفر در هرشب آمرزیده می‌شوند.
وی با اشاره به آیه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» گفت: معصومین(ع) هم این سوره را می‌خواندند و فردی از امیرالمؤمنین(ع) پرسید، مگرشما در صراط نیستید؟ ایشان فرمودند: « منظور ثابت قدمی در صراط مستقیم است»؛ صراط مستقیم افرادی هستند که خدا در ایه ۶۹ سوره نساء آنان را نام برده است، در این آیه ذکر شده « وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا؛ و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت (ایمان، اخلاق و عمل صالح) داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند.»
رییس جهاددانشگاهی قم بیان کرد: نبی که پیامبر(ص)، صدیق حضرت امیرالمؤمنین(ع)، شهدا نیز امام حسن و حسین و صالحین از امام سجاد تا  امام حسن عسکری هستند و رفیق نیک در این آیه، امام زمان(عج) هستند؛ در ادامه این سوره «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ» افرادی هستند که خارج از این دایره هستند و مصادیق این گمراهان در هر عصر و زمانی جاری است
حیاتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه بقره، گفت: در قرآن آمده که « ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ؛ این کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد، و مایه هدایت پرهیزکاران است.» کلام الهی برای هر کسی مایه هدایت نیست بلکه برای متقین مایه هدایت است، یعنی باید اهل تقوا باشیم و متقین  همان افرادی هستند که « الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ؛ آنان که به غیب ایمان مى ‏آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏ ایم انفاق مى کنند.» ایمان به امام زمان(عج) همان ایمان به غیب است و برزخ، قیامت و فرشتگان درگاه الهی همگی مصادیق غیب است.

کلید واژه ها: تفسیر قرآن جهاددانشگاهی واحد استان قم


نظر شما :