مهدویت به‌معنای موعودباوری، آخرالزمان و حجت الهی است

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۲ کد : ۶۹۳۰۸ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۱
نشست مهدوی با موضوع ویژگی و اصول تربیت مهدوی با سخرانی حجت الاسلام والمسلمین علی صدوقی برگزار شد
مهدویت به‌معنای موعودباوری، آخرالزمان و حجت الهی است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدوقی، استاد حوزه و دانشگاه، در نشست مهدوی با موضوع ویژگی و اصول تربیت مهدوی که امروز ۱۴ اسفندماه ویژه بانوان جهادگر جهاددانشگاهی استان قم در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی قم برگزار شد، بیان کرد: مهدویت به‌معنای موعودباوری، آخرالزمان و حجت الهی است و در عین حال که همه این موارد است به‌تنهایی هیچکدام تعریف جامع مهدویت نیست.
وی با اشاره به اینکه مهدویت همان اسلام ناب و اصیل است، افزود: اسلامی که از جامعیت، استناد و عمق برخوردار و دارای یک دستورالعملی باشد همان مهدویت است و تربیت یکی از دستورالعمل‌های اسلام یا مهدویت به‌شمار می‌رود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دقیق‌ترین قرائت از اسلام ناب و اصیل است، تصریح کرد: هر دینی برای خود فرقه‌های گوناگون تعریف کرده و در دین اسلام هم گروه‌های مختلفی مدعی اسلام اصیل شدند لذا بیش از ۷۴ فرقه تشکیل شده اما تنها فرقه شیعه سخن حق و راست می‌گوید.
صدوقی اظهار کرد: تربیت فرایندی است که فرد را از موقعیت فعلی به موقعیت مطلوب از نظر شخصیتی می‌رساند؛ هویت مطلوب همان هویت اخلاقی و فرهنگی است و اگر این هویت اخلاقی در رفتار ارادی ما تجلی یابد، ادب، ظهور پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: اگر به ادب که محصول اطاعت از بایدها و نبایدهای فرهنگی است، عمل کنیم، به‌صورت ناخودآگاه برای دیگران مربی و الگو می‌شویم و می‌توانیم بر دیگران تأثیرگذار باشیم.
صدوقی اظهار کرد: هدف یک مربی رساندن متربی به هویت اخلاقی است و این حلقه فراموش‌شده جامعه ما است زیرا غالبا انسان‌ها را ظرفی خالی تلقی کرده که و صرفا مفاهیم را به او القا کردیم درحالیکه متربی باید خود به مفهوم حقیقی برسد تا کنشگر اجتماعی باشد.
وی بیان کرد: مهمترین رکن تربیت، پذیرش اصالت فرهنگی مربی است همچنین هرکسی که در مقام تربیت قرار می‌گیرد به استناد باورهای خویش از تربیت مربی پیروی کند.
صدوقی تصریح کرد: فرهنگ بک جریان نظام‌مند فکری است که در شخصیت درونی ما تعبیه شده است و محصول انتخاب ماست و ما انس بسیار شدید به آن داریم و تمامی بایدها و نبایدهای زندگی ما را تعریف کرده و قابلیت انعطاف دارد.
وی با اشاره به اینکه جایگاه هویت اخلاقی در شخصیت درونی فرد است، اظهار کرد: در تربیت باید به شخصیت در‌ونی متربی توجه کرد و جریان فکری نظام‌مند برای فرزندان ایجاد کنیم به این معنا که علت چرایی کار را برای او توضیح بدهیم.
صدوقی گفت: برخی از والدین با فرزندشان به‌مثابه عروسک رفتار می‌کنند که صرفا خواسته آنان را برآورده می‌کند درحالیکه باید درستی و نادرستی یک رفتار را برای او توضیح بدهیم تا قوه تشخیص و اختیار او هم زیر سؤال نرود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم فرهنگی را در نهاد یک پسر یا دختری نهادینه کنیم باید از یک طریق آن را انجام بدهیم و آن راه، انتخاب متربی است پس مربی باید برای متربی شخصیت اختیار و انتخاب قائل باشد.
صدوقی بیان کرد: اسلام به هیچ عنوان با تحمیل مفاهیم ارزشی قائل به تغییر باورها و عقاید دیگران نیست. لازمه ایجاد تحول در وجود خویش و دیگران، پذیرفتن قوه اختیار و انتخاب انسان است.
وی گفت: باید به فرزندانمان اجازه بدهیم که در فضای آرام و منطقی منزل پرسش‌ها و شبهات ذهنی‌شان را با ما درمیان بگذارند؛ نداشتن انس با باید‌ها و نبایدهای فرهنگی، التزام به عمل برای انسان به‌وجود نمی‌آورد.
صدوقی اظهار کرد: تربیت کلیشه‌شده نیست و داد و ستد مربی و متربی با یکدیگر است تا متربی با راهنمای‌های مربی به یک انتخاب برسد و انتخاب را دوست داشته باشد و بتواند به بایدها و نبایدهای فرهنگی عمل کند.

کلید واژه ها: نشست مهدوی


نظر شما :