در مرحله پایانی؛

برگزیدگان مرحله استانی دوازدهمین دوره مناظرات دانشجویی در قم معرفی شدند

۰۹ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۰ کد : ۶۶۹۳۲ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۲۱۱
دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران مرحله استانی قم با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
برگزیدگان مرحله استانی دوازدهمین دوره مناظرات دانشجویی در قم معرفی شدند

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران مرحله استانی قم روز چهارشنبه ۶ دی‌ماه در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد.

در این مناظرات حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی، رئیس دانشگاه طلوع مهر؛ حامد حیاتی، رییس جهاد دانشگاهی استان قم و علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان قم در این مناظرات حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، معاون پژوهشی دانشگاه طلوع مهر؛  علی شیرخانی، عضو محترم هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم و دلاوری عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان داور دور پایانی مناظرات حضور داشتند.

از بین ۴ تیم مناظره کننده، رتبه اول این مناظرات را تیم عدالت آتیه از دانشکدگان فارابی  کسب کرد. رتبه دوم این مناظرات تیم آبان از دانشگاه طلوع مهر و دانشگاه قم  و رتبه سوم مسابقات را تیم مسیرسبز از دانشگاه حضرت معصومه(س) کسب کردند.

در دور پایانی مناظرات در گزاره «قطع حمایت ایران از جبهه مقاومت برای بهبود روابط با همسایگان برخلاف منافع ملی است» گروه بازتاب به‌عنوان تیم موافق در جایگاه حاضر شد که چکیده مطالب این گروه در ادامه می‌آید:

قدرت مانور ایران مقاومت است و تمامی دسترسی‌های ایران بخش مهمی از مقاومت است. باید بدانیم که ایران بدون مقاومت به چه چیزی منتهی می‌شود و اگر مقاومت نباشد آرمان امام و مزیت ژئوپلتیکی ایران کجا می‌رود.

در همین گزاره، گروه مسیر سبز به عنوان تیم مخالف در جایگاه حاضر شد که چکیده مطالب این گروه در ادامه می‌آید:

از آنجایی که روابط بین‌المللی بر اساس منافع شکل می‌گیرد، باید به تمامی بعد منفعتی یک کشور توجه داشته باشیم، از این‌رو سعی داریم با اشاره به ابعاد اقتصادی، امنیتی و فرهنگی به آورده‌هایی که قطع حمایت از جبهه‌های مقاومت برای کشورها دارد اشاره کنیم.

باید با توجه به توان نظامی بیشتر دولت مرکزی، بعد امنیتی کشور را مدنظر قرار دهیم که اگر ما با دولت مرکزی که توان بیشتری دارد ارتباط بگیریم امنیت بیشتری برایمان حاصل می‌شود؛ هم چنین به دلیل حمایت از جبهه مقاومت، ممکن است ما روابط‌مان با همسایگان را از دست دهیم و در اینصورت منافع اقتصادی ما به خطر می‌افتد.

در گزاره «تحریم انتخابات به هر دلیلی که باشد سبب تضعیف مردم سالاری می‌شود.» گروه آبان به عنوان تیم موافق در در جایگاه حاضر شد که چکیده مطالب این گروه در ادامه می‌آید:

شهروندان می‌توانند آزادانه نسبت به انتخاب قانون و قانون گذار از طریق انتخابات اقدام کنند و شیوه اعمال قدرت شهروندان در فرایند حکمرانی از طریق انتخابات و صندوق رأی است.

حتی اگر نتیجه انتخابات مطلوب شهروند نباشد، طیف متنوع آرا موجود در صندوق نشان می‌‌دهد که جامعه دارای تکثر است و حکمرانان باید علاوه بر توجه به خواست اکثریت، حقوق اقلیت‌ها را نیز محترم بشمارند و تعامل خود را با ایشان تنظیم کنند.

در صورت تحریم انتخابات از سوی اکثریت، اقلیتی به قدرت می‌رسد که فاقد پشتوانه اجتماعی است، ناامیدی از صندوق‌های رای، فضای رادیکال و هیجانی را ترویج می‌کند که می‌تواند منجر به آشوب و هرج و مرج شود که این امری خطرناک برای بقای ساز و کارهای مردم سالارانه به شمار می‌رود و ممکن است منجر به بروز وضعیت حاد شود و با توجه به موارد ذکر شده، تحریم انتخابات به هر دلیلی که باشد سبب تضعیف مردم سالاری می‌شود.

در همین گزاره گروه عدالت آتیه نیز به عنوان تیم مخالف در جایگاه حاضر شد و از مواضع خود سخن گفت.

کلید واژه ها: مناظره دانشجویی مناظره


نظر شما :