مشاور خانواده تبیین کرد؛

ابتدا منطق، بعدا عاطفه در ازدواج

۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۳ کد : ۶۵۸۶۳ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۰۷
مشاور خانواده با اشاره در به کارگیری منطق در ازدواج گفت: هزینه عاطفی الکی نکنید، ابتدا به جمع‌بندی برسید که آیا واقعا طرف مقابل به درد زندگی با شما می‌خورد یا نه؟ سپس وارد فاز احساسات و هیجان شوید.
ابتدا منطق، بعدا عاطفه در ازدواج

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد  استان قم، فاطمه قدیری، مشاور خانواده در سلسله نشست‌های پیش از ادواج با محوریت آنچه در دوران نامزدی باید بدانیم در خوابگاه دخترانه حضرت معصومه دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران گفت: ابتدا باید آمادگی ذهنی برای ازدواج را داشته باشیم، وقتی که با اصل موضوع ازدواج مشکل داشته باشیم، اصلا نمی‌توانیم گامی در راستای ازدواج کردن برداریم، هر چه قدر هم دیگران ما را راهنمایی کنند، ذهن ما قبول نمی‌کند برای مثال برخی می‌گویند با وجود درس خواندن و دانشجو بودن چطور می‌توان ازدواج هم کرد؟ در جواب این دسته باید گفت شما می‌توانید در شرایط ازدواج خود درس خواندن را بیاورید و به طرف مقابل خود بگویید که من در حین ازدواج قصد ادامه تحصیل را نیز دارم.

وی در خصوص شناخت ناخودآگاه افراد در دوران نامزدی گفت: برای شناخت ناخودآگاه افراد باید رفتار خانوادگی آن‌ها را با یکدیگر بشناسیم و برای این شناخت باید با خانواده‌های طرفین یک مسافرت نیم‌روزی برویم و متوجه شویم که اگر تعارضی در بین آن‌ها پیش آمد چگونه این تعارض را حل می‌کنند؟ آیا دعوا می‌کنند یا با مصالحه آن را حل می‌کنند؟ مثل معروف «مادر را ببینید و سپس دختر را بگیرید»‌ را همه شنیده‌اند حالا برای شناخت پسر هم باید ابتدا پدر را ببینید و سپس پسر را بگیرید، به عبارت دیگر رفتار پدر را ارزیابی کنید و ببینید که چگونه است، چرا که پسر از پدر در رفتارش الگو می‌گیرد.

قدیری افزود: تا زمانی که نتیجه درست از فرد مقابل نگرفتیم نباید وارد فاز احساسات و هیجان شویم و هزینه عاطفی زیاد کنیم چرا که از قدیم گفته‌اند “عشق آدم را کور می‌کند” و همین امر باعث می‌شود نتوانیم ابعاد مختلف شخصیتی فرد را ارزیابی کنیم، برای مثال وقتی که بیرون می‌روید و طرف مقابل دائما رفتار شما را زیر نظر دارد و اجازه نمی‌دهد شما با فرد غریبه‌ای صحبت کنید در اینجا شما اگر احساسی رفتار کنید می‌گویید وی چه قدر مرا دوست دارد اما اگر منطفی ارزیابی کنید باید بگویید ممکن است طرف مقابل من شکاک باشد.

این مشاور خانواده در ادامه با تشریح مهارت‌های لازم جهت شناخت برای ازدواج اظهار کرد: خودآگاهی و دگرآگاهی از مهارت‌های لازمی هستند که فرد باید یاد بگیرد،‌ خود آگاهی به این معناست که شخص رفتارها را پیش‌بینی می‌کند و علت رفتارها را درک کند، فرد خودآگاه توانایی شناسایی راه‌ درست را دارد و خط قرمز‌های خود را می‌شناسد، فرد دگراگاهی نیز هیجانات خود را می‌شناسد و توانایی مدیریت هیجانات را دارد برای مثال فرد مضطرب دائما آینده را بد پیش‌بینی می‌کند که همین امر باعث می‌شود طرف مقابل، از شما زده شود و احساسات منفی دریافت کند.

وی ادامه داد: مهارت حل تعارض را نیز باید بیاموزیم، یعنی باید روش‌های حل مسئله را بشناسیم و سعی کنیم با مصالحه تعارضات را به سرانجام برسانیم و درنهایت به مسئله رابطه جنسی نیز باید توجه شود، باید ببینیم که ایا طرف مقابل آیا بیماری خاصی دارد؟ و این بیماری تا چه حد بر این قضیه ممکن است تاثیر بگذارد؟ قبل از ازدواج باید تمام این موارد را شناسایی کنیم و نباید وارد جزئیات شویم فقط یکسری کلیات که غیر مستقیم بتوانیم عوامل تاثیر گذار بر میل طرف را بسنجیم.

قدیری در ادامه با بیان نیاز به مدیریت مالی طرف در ازدواج گفت: باید دید که طرف مقابل اصلا اعتقادی به پس‌انداز کردن دارد یا نه؟ مثلا ممکن است فردی درآمد ماهیانه خود را در اختیار خود و طرف مقابلش قرار می‌دهد و به اواسط ماه نرسیده، پول حساب آن‌ها تمام می‌شود و برای گذراندن ادامه ماه باید از دیگران قرض کنند در صورتی که یک آدم عاقل در عین حالی خرج می‌کند باید اندوخته‌ای برای آینده خویش داشته باشد یعنی باید به نوعی برنامه‌رریزی مالی طرف را بسنجیم.

وی ادامه داد: باید از مشاغلی که عوض کرده بپرسیم و علت را جویا شویم که چرا طرف مقابل شغل خود را عوض کرده، آیا مشکل عصبی بودن دارد؟ سازگاری ندارد؟ و میزان علاقه‌مندی به شغلش را پیدا کنیم، بدانیم که آیا طرف مقابل اعتیاد به کار دارد؟ برخی از آقایان انقدر که کار می‌کنند اصلا آن‌ها را نمی‌توان در خانه یافت چرا که همیشه مانند ربات در حال کار کردن هستند، این هم نشانه خوبی نیست، همچنین در حین ارزیابی شغل وی از لحاظ اجتماعی نیز طرف را بسنجید، به عبارت دیگر بفهمید که طرف مقابل دوستی دارد یا خیر؟ این امر مشخص می‌کند که طرف مقابل ایا اجتماعی هست یا نه؟ متوجه می‌شوید که طرف مقابل اهل رفیق بازی است یا خیر؟

قدیری در پایان با اشاره به نوع عقاید طرف مقابل یادآور شد: عقاید طرف مقابل را بسنجید ببینید آیا طرف می‌تواند عقاید مخالف خود را بپذیرد.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران جهاد دانشگاهی شعبه پردیس فارابی دانشگاه تهران


نظر شما :