شکست خوردن، در کارآفرینی امری معمول است

۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۵ کد : ۶۵۸۶۱ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۳۷
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: طبق آمار چیزی که در کارآفرینی طبیعی است شکست خوردن و آن چیزی که غیرمعمول است موفقیت است؛ یعنی به احتمال زیاد خیلی از کارآفرین‌ها در ابتدا شکست را تجربه می‌کنند. بنابراین به جای اینکه فکر کنید که چه کار کنم که شکست نخورم به این فکر کنید که چه کاری انجام دهم که اگر شکست خوردم این شکست کم‌هزینه‌تر برای من تمام شود.
شکست خوردن، در کارآفرینی امری معمول است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، دکتر نیلوفر سلاجقه در کارگاه "لنز نگاه کار آفرینانه: سوء برداشت‌های بازدارنده در مسیر کارآفرینی" که در تالار دکتر الوانی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران که به همت معاونت پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، عنوان کرد: اولین ترسی که هنگام شروع یک کار در ذهن ما نقش می بندد این است که نکند ایده من جواب ندهد، اما ابتدا باید متوجه این واقعیت باشیم که چیزی به اسم ایده خوب و بد وجود ندارد بلکه ما ایده‌هایی داریم که اجرا می‌شوند و ایده‌هایی که اجرا نمی‌شوند، در واقع ایده زیاد است و آن‌چه یک ایده را برنده می‌کند توان اقدام، یادگیری و تغییر است.

وی افزود: ایده‌ها در طول فرایند راه‌اندازی کسب‌و‌کار تغییر می‌کنند، اگر فرد به این تغییر مقاوم باشید جلوتر که برود و هزینه‌ها بالاتر رود، جایی شکسته می‌شود. کسب‌و‌کارهایی که امروز می بینیم با یک کشف هوشمندانه به وجود نیامده‌اند بلکه در طول مسیر شکل گرفته‌اند.

سلاجقه گفت: بحث تامین مالی درست است که بسیار مهم به شمار می آورد اما در بحث راه اندازی چیزی نیست که مانع به شمار آید، در واقع برخی اوقات زمانی که فرد می بیند پول کافی برای راه اندازی و اجرای ایده خود ندارد تمرکزش را بر روی این می گذارد که ایده او آیا جواب می دهد یا خیر و همین باعث می شود تا کسب و کار مستحکم‌تری را بسازد و همچنین این امکان را به فرد می دهد که خلاق تر عمل کند و اگر هم شکست خورد، این شکست ارزان تر باشد.

وی بیان کرد: یک اصل به نام money matching وجود دارد که براساس آن هر پولی که وارد کسب‌و‌کار می‌شود اگر از محل درآمد فروش نباشد در واقع یک بدهی به شمار می‌رود. برای اینکه این اصل تناسب پولی رعایت شود می توان از یکسری اقدامات در آغاز راه بهره برد مثل دریافت پیش پرداخت از مشتری یا مذاکره با تامین‌کنندگان برای شرایط پرداخت یا به کارگیری از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی.

وی ادامه داد: طبق آمار چیزی که در کارآفرینی طبیعی است شکست خوردن است و آن چیزی که غیر طبیعی است موفقیت است، یعنی به احتمال زیاد خیلی از کارآفرینی ها در ابتدا شکست می خورد، بنابراین به جای اینکه فکر کنید که چه کار کنم که شکست نخورم به این فکر کنید که چه کاری انجام دهم که اگر شکست خوردم ارزان تر این شکست برای من تمام شود.

دکتر سلاجقه اظهار کرد: موفقیت همیشه برابر با موفقیت نیست چون تعریف آن برای افراد مختلف، متفاوت است همچنین موفقیت همیشه مساوی با درآمد زیاد نیست.

وی ادامه داد: در زندگی یکسری علاقه ها وجود دارند که افراد آن را هر روز به تعویق می اندازند تا آن زمان مناسب فرابرسد، اما این وقت مناسب بالاخره چه زمانی قرار است برسد و دوم اینکه چه کسی به ما تضمین می دهد که در آن زمان ما در این دنیا باشیم، چراکه عمر ما بی نهایت نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران،  تاکید کرد: در تصمیم گیری برای راه اندازی کسب و کار، هزینه فرصت نیز خیلی مهم است و این را باید در نظر بگیریم، در واقع در این مواقع هزینه انجام ندادن یک کار را با فرصت هایی که هم اکنون وجود دارد فرد مقایسه نمی کند بلکه مدام در حال مقایسه درآمد خود با سایرین است.

وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی چند مانع در راه اندازی یک کسب و کار ممکن است وجود داشته باشد که عبارتند از، ترس از خوب بودنِ ایده، ترس از شکست، تامین منابع مالی و سرمایه که همه این ها ناشی از سوءبرداشت‌های اشتباهی است که در ذهن ما شکل گرفته‌است.

کلید واژه ها: پردیس فارابی دانشگاه تهران جهاد دانشگاهی شعبه پردیس فارابی دانشگاه تهران سازمان دانشجویان


نظر شما :