عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛

اندنوت نرم‌افزاری هوشمند در منبع‌شناسی مقالات

۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۸ کد : ۶۵۸۶۰ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۲
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر اصول مقاله نویسی و منبع‌شناسی را رعایت نکنید، کار شما هر چه قدر هم علمی و جدید باشد در نهایت رد می‌شود.
اندنوت نرم‌افزاری هوشمند در منبع‌شناسی مقالات

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی قم، سید محمدباقر جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در کارگاه آموزش نرم افزار رفرنیس نویسی اندنوت که در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار شد با معرفی این برنامه اظهار کرد: نرم افزار اندنوت جهت انجام کارهای پژوهشی همانند مقاله نوشتن، پایان‌نامه نوشتن به کار می‌رود، به طور معمول اگر کسی بخواهد کار تحقیقاتی انجام دهد، معمولا از منابع گذشته استفاده می‌کند و در متن مقاله خود به منابع ارجاع می‌دهد، این قضیه ارجاع دادن در مقاله خیلی مهم است چرا که اگر منبع را در مقاله مشخص نکنیم این مفهوم برداشت می‌شود که صاحب آن متن خودمان هستیم که به نوعی سرقت ادبی به شمار می‌رود.

جعفری در خصوص تبعات سرقت ادبی گفت: اگر متن را به منبعش ارجاع نزنید داور مقاله فکر می‌کند که صاحب آن خود شما هستید و این کار بسیار خطرناک است چرا ممکن است سال‌ها هم روی یک مقاله علمی کار کنید و زحمت بشکید اما بخاطر یک ارجاع نزدن مدرک شما را باطل می‌کنند.

وی افزود: وقتی شما مقاله‌ای را برای یک مجله خارجی می‌فرستید، سردبیر دو نکته را بررسی می‌کند یکی سرقت ادبی و دیگری منبع، نرم‌افزاری وجود دارد که اول بررسی می‌کند که مقاله شما چه قدر تشابه با مقالات دیگر دارد و  اگر تشابه زیاد بود، آن را رد می‌کند که البته در ایران هم سامانه‌ای به نام ایرانداک وجود دارد که همین کار را انجام می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درخصوص بررسی منابع مقاله گفت: کار دیگری که نرم‌افزار انجام می‌دهد این است که منابع مقالات را اعتبار سنجی می‌کند و اگر منابع مقاله در نرم‌افزار آن‌ها وجود نداشته باشد مقاله را رد می‌کنند و برای اینکه این اتفاق نیفتد، باید از نرم‌افزارهای مدیریت منابع استفاده شود که یکی از آن‌ها اندنوت می‌باشد، چرا اگر این اصول را رعایت نکنید،‌ هر چه قدر هم کار علمی جدید باشد، در نهایت رد می‌شود.

در ادامه این کارگاه، پس از نصب و آشنایی با محیط نرم افزار نحوه وارد کردن رفرنس ها و مدیریت و استایل های آنها و بسیاری از موارد و کاربرد های اندنوت ارائه داده شد.

 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران جهاد دانشگاهی شعبه پردیس فارابی دانشگاه تهران


نظر شما :