عضو شورای اسلامی شهر قم:

اغلب معماری‌های امروز، فاقد نمای فاخر، نظم بصری و عناصر پایدار است

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۲ کد : ۶۵۴۴ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۶۸۵
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر قم گفت: اغلب معماری های امروز، فاقد نمای فاخر، نظم بصری و عناصر پایدار است و این امر نظم شهری را بر هم می زند.
اغلب معماری‌های امروز، فاقد نمای فاخر، نظم بصری و عناصر پایدار است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، روح الله امراللهی در اولین نشست تخصصی «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم» از سلسله نشست های تخصصی گفتگوی شهر که در دانشگاه علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی قم برگزار شد، عنوان کرد: به هم ریختگی فکری در فضای شهری، به هم ریختگی عملکردی ایجاد می کند و به هم ریختگی عملکردی به هم ریختگی زندگی شهری را به وجود می آورد.

این کارشناس ارشد شهرسازی بیان کرد: در پس به هم ریختگی زندگی شهری نیز به هم ریختگی کالبدی ایجاد می شود؛ کالبد همان جسم شهر است و با این روند، به هم ریختگی فضای شهری شکل می گیرد، بر این اساس این چرخه به طور دائمی باقی می ماند و نسل‌های بعدی را نیز به همین روند انحطاط گرا هدایت می کنیم.

وی اظهار کرد: ما امروز در معماری، حتی بین سنت و مدرنیته نیز قرار نداریم و بدون تکیه بر علم و معنویت، فکر و ارزش گذاری می کنیم و حاضر به تولید علم و نرم افزار نیستیم.

امراللهی بیان کرد: در سبک و سیاق زندگی، سنت را رها کرده ایم اما به مدرنیته هم نمی رسیم و همچنان وارد کننده فکر و اندیشه ایم،در دوره های مختلف سیاست گذاری ها، علم را به مدرک گرائی تبدیل کردیم و با این روند،تحصیلات دیگر حسنی ندارد.

وی گفت: یک زمانی خواندن کتاب ارزش محسوب می شد و معیاری برای فهمیدن بود، کتاب "هنر در گذر زمان" را وقتی مطالعه می کنیم می بینیم در فرانسه، تعدادی اندیشمند ،ادیب،نقاش و معمار و ...گرد هم آمده اند و با وحدت رویه و همفکری،مکتبی را ارائه داده اند، اما ما تنها وارد کننده فکر هستیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: باید به تولید فکر و دانش و علم پرداخت اما متاسفانه علم، در دوره ما دیگر یک ارزش نیست از طرفی معنویت را هم به تحجر و سنت گرایی تعبیر می کنیم، وقتی ارزشهای معنوی کنار می رود، ارزشهای ذائقه ای جایگزین می شود.

وی افزود: وقتی علم و معنویت کنار می رود، انسانی که تعالی طلب است به سراغ ارزشهای سطحی می رود و فاخر گرایی را رها می کند و به فخر گرایی می رسد و بر اساس آن چه جامعه می پسندند حرکت می کند و این یک آسیب بزرگی برای سبک و سیاق زندگی است.

امراللهی اظهار کرد: حتی اروپائی ها و جوامع مدرن نیز برای خود سبک و سیاق خاصی در زندگی به ویژه در تولید علم و توجه به ارزش ها و معنویت دارند و ان را نادیده نمی گیرند.

وی در مورد نمای رومی بیان کرد: با بررسی علمی می توان گفت حتی این نمایی که ما به نام نمای رومی می شناسیم در واقع رومی و حتی هنر لندنی و کلاسیک واقعی نیست و افراد تغییراتی به نام به روز شدن می دهند و این همه آشفتگی در آن ایجاد می کنند.

عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: جامعه ما این هنرهای کلاسیک و علم و معنویت را رها کرده است و می خواهد به سمت فخر فروشی برود و ما این را در معماری های آشفته می بینیم.

وی گفت: یکی از آشفتگی هایی که در نمای معماری ها می بینیم، نورپردازی های گسترده در شب است، این نورپردازی، چهره شهر را به هم ریخته می کند.

امراللهی اظهار کرد: در شرایطی هستیم که اگر خیلی از نمای رومی سخن گفته شود، استقبال بیشتری از جامعه دیده می شود.

وی افزود: اغلب معماری های امروز، فاقد نمای فاخر، نظم بصری و عناصر پایدار است و این امر نظم شهری را بر هم می زند.

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: قطعا در آینده به سمت متریال های دیگری در نماها می رویم که دارای همین ویژگی هاست و سنخیتی با فرهنگ ما ندارد و آشفتگی های روحی ایجاد می کند.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون در مدیریت شهری،هر نمایی باید تطبیق نمایی با ساختمان های اطراف داشته باشد اما نماها از متریال ها و خطوط و رنگ های مختلف استفاده می کنند، یک زمانی در دوره های مختلف نماهایی مد می شود و امروز شاهد حضور نماهای مختلف در کنار هم هستیم.

امراللهی بیان کرد: باید در نماها، نظم بصری و وحدت در کثرت داشته باشیم، با این روند، در آینده محیط شهری قابل زندگی نیست و زندگی محیطی را از ما می گیرد زیرا عنصر پایداری در آن نمی بینیم،ما نیاز به انظباط طراحی به ویژه در خیابان های اصلی شهر در نماها داریم.

وی گفت: باید برای معماران دغدغه ایجاد کرد تا ساختمان های اصلی از نظم معماری واحد و نظم بصری و وحدت در کثرت برخوردار باشد.

کلید واژه ها: نشست تخصصی خدمات تخصصی معماری و شهرسازی


نظر شما :