نشست تخصصی «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم» در قم برگزار شد

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۷ کد : ۶۵۴۱ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۱۴۶
نشست تخصصی «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم» در راستای بررسی عوامل مهم در طراحی نمای رومی در قم برگزار شد.
نشست تخصصی «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم» در قم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، مدیر مرکز خدمات تخصصی معماری و شهرسازی این واحد در نشست تخصصی «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم» از سلسله نشست های تخصصی گفت و گوی شهر که در دانشگاه علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی قم برگزار شد، عنوان کرد: طراحی نمای ساختمان، یک رویداد کاملا معمارانه به شمار می رود و اکثر معماران نیز به این مساله اهتمام دارند.

سیده‌شبنم فاطمی بیان کرد: موضوع نمای رومی، یکی از موضوعات مهمی است که اخیرا با ابلاغ مصوبه‌‍ای از سوی شهرداری ممنوع اعلام می شود، در واقع با این مصوبه، مساله ای معمارانه به تصمیم مدیریتی تبدیل شد.

وی اظهار کرد: نمای رومی به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مراجع و بزرگان حوزه نیز مطرح شد و گسترش این نما در حوزه دین و فرهنگ، مورد انتقاد قرار گرفت.

مدیر مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: اینکه نمای رومی یک توطئه فرهنگی یا خواست مردم است و یا اینکه جریان سرمایه داری و اقتصاد شهر، موافق گسترش و تحکیم این نوع نماست، مساله ای مهم است که نیاز به بررسی و واکاوی دارد.

وی گفت: پدیده‌های معمارانه، متاثر از عوامل مختلف و گوناگونی همچون جامعه‌شناختی، مسائل فرهنگ شهر، مسائل مدیریت شهر، مسائل اقتصاد شهر و... است.

فاطمی افزود: به همین دلیل مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاددانشگاهی، تصمیم به برگزاری نشست‌هایی تخصصی مبتنی بر تجربه‌های واقعی در «کافه گفتگو» این مرکز دارد تا در حین این گفتگوها پدیده‌های مختلف شهر قم را از چند منظر بررسی کند.

وی اظهار کرد: «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم»، نخستین نشست از این سری برنامه است که در آن نظر برخی از اساتید در حوزه های معماری، مدیریت شهری، جامعه شناسی و فرهنگ مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مدیر مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم در خصوص گسترش نمای رومی بیان کرد: انتخاب این نوع نما وقتی تبدیل به جریانی اجتماعی می شود، نمی توان تنها با جریان قانونی مانع از گسترش آن شد، زیرا جریان اجتماعی یک سازه و اسکلت نیست و از جنس اجتماع است.

وی گفت: در مقابله با این رویدادها باید به ایجاد جریان اجتماعی و فرهنگ سازی پرداخت تا ذائقه و انتخاب مردم را تغییر داد، در این بین دانشگاهها، مراکز حوزوی و فعالان فرهنگی و جامعه شناسان دارای نقش مهمی هستند.

فاطمی افزود: تغییر فرهنگ و ایجاد جریان اجتماعی نیز زمان می برد و در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد، از همین روی باید با نگاهی تخصصی و کارشناسی به واکاوی رویدادها و علل و عوامل پرداخت تا در مسیر فرهنگ سازی و جریان سازی اجتماعی، بتوانیم موفق عمل کنیم.

وی اظهار کرد: نمی شود خلاف جریان شدیدی که حرکت می کند، سد ایجاد کرد، وقتی مسکن یک کالای مصرفی و سودآور است و یا مردم آن را دوست دارند، به راحتی نمی توان با آن مقابله کرد و جریان قانونی به تنهایی نمی تواند مانع ایجاد کند.

مدیر مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد:جریان اجتماعی را متولیان شهر می توانند بسازند، البته این امر زمان می برد و در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد.

وی افزود: متاسفانه برخورد با معماری، کالایی شده است و مردم برای افزایش قیمت مسکن و ارزش افزوده، دوست دارند از مصالح‌ گران در نما و سازه استفاده کنند، آنها در ساخت مسکن، در فکر سودآوری هستند و برای ساخت و ساز، چرتکه می اندازند تا ارزش افزوده مسکن را بالا ببرند.

فاطمی بیان کرد: در واقع مردم هوشمندانه همه چیز را بررسی می کنند و می دانند اگر ساختمان شان، نمای رومی داشته باشد، بهتر به فروش می رسد و حاضر هستند برای این کار، بهای سنگینی بپردازد.

وی گفت: مردم دیگر خانه را برای زندگی نمی‌خواهند بلکه آن را سرمایه زندگی شان می دانند، تا زمانی که این نگرش وجود دارد و تا زمانی که از طریق فرهنگ سازی وارد نشویم تلاش برای کنار گذاشتن نمای رومی، آب در هاون کوبیدن است، مگر اینکه بخواهیم صورت مساله را پاک کنیم.

مدیر مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم اظهار کرد: از طرفی در معرفی معماری و نمای اسلامی و ایرانی، هنوز به یک تعریف ملموس برای جامعه دست نیافته ایم، در حالی که مردم نمای رومی را به خوبی می شناسند و برای آن ها، چنین نمایی دارای تعریف است.

وی افزود: نمای رومی به راحتی برای مردم قابل تشخیص است، ولی نمای اسلامی و ایرانی هنوز برای مردم شناخته شده نیست، وقتی می توان نمای دیگری را جایگزین نمای رومی کرد، که به یک تعریف مناسب از معماری اسلامی و ایرانی برای مردم دست پیدا کنیم.

فاطمی تاکید کرد: باید بپذیریم که در معرفی معماری اسلامی و ایرانی از سوی دانشگاه و حوزه، کم کاری شده است و هنوز به طور عمیق و وسیع این نوع معماری را مورد تحلیل قرار نداده‌ایم و مردم آن را به خوبی نمی شناسند.

وی عنوان کرد: همچنین در معرفی معماری و نمای مناسب، ضعف آکادمیک وجود دارد و در بستر آکادمیک نیز نگاه تحلیلی به این رویدادها نداریم.

مدیر مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم گفت: نمای مسکونی باید به خانه، آرامش و تسکین بدهد، اما به جای آن تجملات و تشریفات می آید و جامعه فاصله زیادی از معنای عملکردی گرفته است.

وی بیان کرد: گرایش برای نمای رومی افزایش یافته است حتی اگر این نما با اندازه و وسعت خانه نیز تناسبی نداشته باشد باز هم مردم متقاضی نمای رومی هستند؛زیرا این نوع نما زیبا هستند و تا زمانی که نمای مناسب زیباتری به جای آن نیاید مردم همچنان به این نما تمایل دارند.

فاطمی اظهار کرد: نمای رومی به دلیل الگوها و ساختارش زیبا هستند و مردم آن را شکیل می دانند، همچنین نمای رومی ستون و چارچوب و المان های تعریف شده دارد. تفکر و دیدگاه در سیر تحول معماری ایران نقش دارد، برخی از نماها نشان می دهد فرهنگ مردم تحت تاثیر فرهنگ های دیگری قرار گرفته است و از نظر فرهنگی، کم کاری شده است.

مدیر مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم متذکر شد: انسان در یک ظرفی تصمیم می گیرد و پیشرفت می کند، می توان روی ساخت این ظرف فکر کرد و نظر و ذائقه مردم را تغییر داد.

گفتنی است در این نشست روح‌الله امرللهی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر قم،داوود صفا یکی از جامعه‌شناسان،سید علی حسینی از فعالان فرهنگی ،عباس محرابی و محمد رضا معظمی دو تن از معماران پیشکسوت به بیان دیدگاههای خود در مورد نمای رومی پرداختند.
 

کلید واژه ها: خدمات تخصصی معماری و شهرسازی نشست تخصصی


نظر شما :