مدرک گرایی جایگزین یادگیری واقعی شده است

۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۴ کد : ۶۴۲۳۵ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۲۹
استاد دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران گفت: به جای اینکه به سمت یادگیری واقعی برویم،‌ همیشه به دنبال گذراندن دوره آموزشی دانشگاه و مدرک گرفتن هستیم.
مدرک گرایی جایگزین یادگیری واقعی شده است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، ‌باباشاهی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در کارگاه تحلیل بازار کار رشته‌های مختلف مدیریت که به همت سازمان دانشجویان استان قم و معاونت پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی برگزار شد، در خصوص وضعیت بازار رشته مدیریت گفت: در سال گذشته ۶۰ هزار نفر دانشجو از ایران مهاجرت کردند، در نتیجه بازار برای کسانی که در حال حاضر در ایران هستند بازار رو به پیشرفتی است ولی باید تحلیل خوبی از آن داشته باشیم.

وی افزود: کسی که تازه وارد بازار کار می‌شود نباید انتظار داشته باشد که صندلی مدیریتی را از ابتدا به او بدهند بلکه باید مراتب پیشرفت را گام به گام طی کند،‌ برای مثال یک جوان ۲۲ ساله‌ای که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باید از مشاغل سطح پایین‌تری نسبت به مدیریت شروع کنند.

استاد دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با اشاره به بازار کار حسابداری مالیاتی اظهار کرد: بزرگترین و گسترده‌ترین بازار کار،‌ مربوط به رشته حسابداری مالیاتی می‌باشد، چرا که در دهه اخیر،‌ قوانین مالیاتی تشدید شده‌اند، قطعا تمام کسب وکارهای هم نیاز به تراکنش مالی و پرداخت مالیات دارند درنتیجه حسابداری مالیاتی از بازار کار خوبی برخوردار است.

وی افزود: بازار مدیریت بازرگانی در حال حاضر از بازار کار خوبی برخوردار است که در آن فرصت‌های شغلی همچون CRM ، تجارت بین‌الملل (صادرات و ورادات)، مدیریت فروش، مدیریت خرید، بازاریابی دیجیتال و تبلیغات برند وجود دارد به شرط اینکه دانشجویان این رشته در یکی از حوزه‌های فروش و بازرگانی متمرکز شوند.

باباشاهی با تشریح بازارکار مدیریت صنعتی و دولتی گفت: در بین رشته‌های مدیریتی، رشته مدیریت صنعتی بازار کار کوچک‌تری دارد چرا که متاسفانه ایران کشور صنعتی نیست و ساختار درستی در این زمینه ندارد و افراد این رشته بیشتر وارد حوزه‌ مدیریت پروژه و مانند آن می‌شوند، حال مدیریت دولتی چطور؟ بازار بزرگی دارد اما مرتبط با بخش استخدامی دولتی می‌باشد که در هر استان ۵۰ دستگاه دولتی اعم از شرکت مخابرات، شرکت توانیر، شرکت گاز،‌ شرکت آبفا، سازمان امور مالیاتی، سازمان حمل و نقل، شهرداری‌ها وجود دارد که هر ساله افرادی بازنشسته می‌شوند که نیاز به جایگزین دارند.

وی افزود: در حال حاضر دو رویکرد در بازار وجود دارد، رویکرد کسانی که آچار فرانسه هستند و کسانی که در یک حوزه متخصص هستند اما نیاز بازار افرادی نیست که اچار فرانسه هستند، بلکه افرادی است که در یک زمینه خاص مثل بازاریابی اینترنتی، CRM متخصص هستند.

استاد دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با تحلیل کلی از بازار مدیریت گفت: در حال حاضر اگر یک سری از پیش نیاز‌های لازمه را داشته باشیم می‌توانیم به راحتی مشغول به کار شویم، با تحلیل بازارهای کاریابی اینترنتی همچون پونیشا، ایران‌تلنت متوجه می‌شویم که نزدیک به یک سوم بازار متعلق به رشته‌های مربوط به مدیریت است و ناگفته نماند که در این بازار نترس باشید، از رد شدن در مصاحبه‌های کاری نترسید و انتظار نداشته باشید اولین جایی که برای مصاحبه کاری رفتید شما را قبول کنند.

باباشاهی ادامه داد: منابع انسانی که قبل‌تر یکی از شاخه‌های مدیریت دولتی بوده که کارهایی از قبیل استخدام، حقوق دادن به کارکنان را انجام می‌دهد و در حال حاضر بازار خوبی هم دارد اگر برای مثال در بازار ۳ هزار موقعیت شغلی داشته باشیم ۲۰۰ الی ۲۵۰ تا از آن مربوط به منابع انسانی می‌باشد.

وی در آخر با اشاره به بحث آموزشی گفت‌:‌ متاسفانه به سمت مدرک‌گرایی رفته‌ایم، یعنی آموزش‌های دانشگاهی ما به سمت این رفته که دانشجویان صرفا یک دوره آموزشی بگذرانند و مدرک خود را بگیرند اما کم‌تر کسی به دنبال یادگیری واقعی است، دانشجویان باید سعی کنند خود یادگیری داشته باشند، و مطالعه آزاد را به برنامه روزانه خود اضافه کنند.

کلید واژه ها: پردیس فارابی دانشگاه تهران جهاد دانشگاهی شعبه پردیس فارابی دانشگاه تهران سازمان دانشجویان کارگاه آموزشی


نظر شما :