بازدید دانشجویان دانشکدگان فارابی از کارخانه فرش بزرگمهر کاشان

۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۰ کد : ۶۴۰۳۲ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۵۹
دانشجویان دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به منظور آشنایی با صنعت بافندگی از کارخانه فرش بزرگمهر کاشان بازدید کردند.
بازدید دانشجویان دانشکدگان فارابی از کارخانه فرش بزرگمهر کاشان

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، این بازدید به همت سازمان دانشجویان شعبه قم، بنیاد نخبگان استان قم و معاونت پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی با هدف آشنایی دانشجویان با صنعت بافندگی با راهبری دکتر ایرانی، معاون پژوهشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران انجام شد.

در این بازدید که از قسمت‌های مختلف کارخانه از جمله واحد ریسندگی، بافندگی، آهار و تکمیل، انبار و نمایشگاه انجام شد، دانشجویان ابتدا با واحد ریسندگی کارخانه آشنا شدند و الماسی، مدیر منابع انسانی کارخانه، در رابطه با نخ مورد استفاده برای بافت فرش به دانشجویان توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: عمده نخ مورد استفاده در فرش ماشینی، از شامل؛ نخ‌های خاب که معمولاً از جنس اکریلیک یا پلی استر یا پلی پروپیلن است. نخ پود که معمولاً از جنس جوت، پنبه و یا پنبه-پلی استر است و نخ تار که معمولاً از جنس پنبه یا پلی استر است.

مدیر منابع انسانی کارخانه افزود: در واحد ریسندگی شرکت، از طریق دستگاه ذوب‌ریسی تولید نخ پلی پروپیلن (P.P) انجام می‌شود. از جمله دیگر دستگاه‌های واحد ریسندگی می‌توان به دستگاه‌های هیت‌ست، تاب، کیبل و گیلباس اشاره کرد که بالغ بر 25 پرسنل بصورت سه شیفت در این واحد شاغل هستند.

الماسی در ادامه بازدید دانشجویان از واحد بافندگی کارخانه گفت: مرحله دوم و شاید مهمترین مرحله از زنجیره مراحل تولید فرش ماشینی، بافندگی است. در کلیه محصولات دستگاه ماشین بافندگی، به غیر از گلیم فرش، دو فرش به‌صورت همزمان (خواب زیر و خواب رو) بافته می‌شوند.

مدیر منابع انسانی کارخانه بیان کرد: واحد بافندگی مجموعه شرکت فرش بزرگمهر با 12 دستگاه بصورت سه شیفت در حال تولید محصولات 1500 شانه، 1200 شانه، 700 شانه، گلیم فرش، شگی و فرش‌های فانتزی با حدود 175 نفر پرسنل در حال فعالیت است.

الماسی، مدیر منابع انسانی کارخانه فرش بزرگمهر در مرحله بازدید از واحد آهار و تکمیل فرش به دانشجویان، گفت: فرش ماشینی پس از تولید، محصولی خام محسوب شده که نیاز به رفوگری و انجام عملیات آهار و تکمیل خواهد داشت، در ابتدای این مسیر پرزهای حاصل از مرحله بافت زدوده می‌شود و سطح خواب فرش با تیغه‌هایی مخصوص پرداخت و یکنواخت می‌شود. این مرحله که شیرینگ نام دارد در کیفیت نهایی فرش بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی، نوبت به آهار زنی مواد آهاری می‌رسد. در این مرحله، پشت سطح فرش توسط چسب‌های مخصوص آغشته می‌شود تا گره‌های خواب بافته‌شده در جای خود مستحکم شوند. در آخرین مرحلۀ که تکمیل نام دارد، محصول با برش‌های طولی و عرضی و همچنین لبه دوزی و ریشه زنی آماده می‌گردد و در نهایت با کنترل نهایی محصول بسته‌بندی می‌شود.

الماسی افزود: واحد آهار و تکمیل شرکت فرش بزرگمهر شامل قسمت‌های رفوگری، آهار، زیگزاگ و برش، میز هوا، کنترل کیفیت و بسته‌بندی بصورت دو شیفت با 50 نفر پرسنل فعالیت می‌کند.

الماسی گفت: واحد انبار شرکت فرش بزرگمهر شامل انبار مواد اولیه، انبار قطعات و ملزومات و انبار محصول و انبار مشتری می‌باشد. انبار محصول برای تولیداتی است که بر حسب نظر واحد فروش تولید می‌شود و انبار مشتری جهت نظم‌دهی درخواست‌های مشتریان طراحی شده است. هر مشتری در این انبار قفسه‌های مرتبط با خودش را دارد و انبار‌داری مشتریان هیچگونه هزینه مازادی برای آنها ندارد. بطور کلی واحد انبار حدود 20 نفر مشغول فعالیت هستند.

در پایان این بازدید دانشجویان از بخش نمایشگاه کارخانه که محصولات تولید شده و آماده فروش را در این قسمت قرار داده بودند بازدید کردند و در این بخش به کلیه سوالات دانشجویان پاسخ داده شد.

کلید واژه ها: بازدید پردیس فارابی دانشگاه تهران جهاد دانشگاهی شعبه پردیس فارابی دانشگاه تهران


نظر شما :