اولویت‌بندی «مثلث عشق» در دختران و پسران متفاوت است

۰۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۶ کد : ۶۳۹۹۰ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۶
مشاوره خانواده بیان کرد: ترتیب مثلث عشق در دختران و پسران متفاوت است، در آقایان، به ترتیب، شور و شوق، صمیمیت و سپس تعهد به‌وجود می‌آید اما در زنان، به‌ترتیب، صمیمیت، تعهد و شور و شوق به‌وجود می‌آید. در عشق و ازدواج باید منطق و عقلانیت وجود داشته باشد اما اگر کسی به ازدواج صرفاً نگاه منطقی داشته باشد، هیچ‌وقت ازدواج نمی‌کند.
اولویت‌بندی «مثلث عشق» در دختران و پسران متفاوت است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، فاطمه قدیری، مشاوره خانواده در کارگاه آموزشی «بایدها و نبایدهای دوران آشنایی» از سلسله کارگاه‌های پیش از ازدواج که چهارشنبه سوم آبان‌ماه به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قم با همکاری همیاران سلامت روان در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه حداقل مدت زمان آشنایی باید یک ماه و حداکثر 6 ماه باشد، بیان کرد: مدت زمان آشنایی دختر و پسر پس از خواستگاری اگر کمتر از یک ماه باشد، هیچ‌گونه شناختی بین آن‌ها به وجود نیامده و اگر این آشنایی بیشتر از 6 ماه به طول بیانجامد، روند فرسایشی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مثلث عشق(استنبرگ) شامل شور و شوق، صمیمیت و نزدیکی و تصمیم و تعهد می‌شود، افزود: هیجانات می‌توان شامل عشق، خشم، ترس و نفرت باشد و ترکیب خشم و ترس، حسادت را بروز می‌دهد. اولین فاکتور که باید شخص را جذب کند، ظاهر و جذابیت فرد باشد تا میل جنسی را در او برانگیزد و بتواند با او ادامه بدهد اگرچه این فاکتور اولیه به‌شمار می‌رود.ظاهر شخص باید به‌گونه‌ای باشد که شما از مهمانی رفتن با او و قدم زدن در کنار او لذت ببرید در غیر این صورت اگر با ظاهر او مشکلی داشته باشید، ادامه دادن با او تغییری در میزان میل و رغبت شما نسبت به ظاهر و قیافه شخص حاصل نمی‌شود بنابراین در وهله اول شما باید جذب فرد شوید.

قدیری اظهار کرد: زندگی زناشویی مانند یک صندوق میوه است که در آن خوشگل و رسیده، زدگی و خراب وجود دارد، کسی که آن صندوق میوه را خریداری می‌کند باید یک اصولی را رعایت کند و آگاهی نسبت به به مسائل نیازمند شناخت طرفین در دوران آشنایی است. آشنایی پس از 6 ماه میزان هیجانات و تمایلات طرفین نسبت به یکدیگر را افزایش می‌دهد و جدایی پس از این مدت زمان بسیار برای آنان آسیب‌پذیر است.

وی با بیان اینکه دیدار و ملاقات‌های طرفین به‌منظور آشنایی پیش از ازدواج بهتر است در بیرون از منزل باشد، تصریح کرد: یکی از دلایل برگزاری جلسات آشنایی بیرون از منزل آن است که پیش از برقراری صمیمیت اولیه بین طرفین، صمیمیت و طرح دوستی بین خانواده‌ها ایجاد نشود زیرا در این شرایط اگر دختر و پسر با یکدیگر تناسب نداشته باشند، ممکن است با فشار از سمت خانواده‌ها مواجه شوند.

قدیری با اشاره به اینکه در ضلع شور و شوق از مثلث عشق، میل جنسی در آقایان بروز و ظهور بیشتری پیدا می‌کند، بیان کرد: ترتیب مثلث عشق در دختران و پسران متفاوت است، در آقایان، به ترتیب، شور و شوق، صمیمیت و سپس تعهد به‌وجود می‌آید اما در زنان، به‌ترتیب، صمیمیت، تعهد و شور و شوق به‌وجود می‌آید. در عشق و ازدواج باید منطق و عقلانیت وجود داشته باشد اما اگر کسی به ازدواج صرفاً نگاه منطقی داشته باشد، هیچ‌وقت ازدواج نمی‌کند.

وی افزود: در علم روانشناسی به زنان توصیه می‌شود که در دوران آشنایی در پذیرش خواسته‌های آقایان حد و مرز را رعایت کنند و به همه خواسته‌های آنان تن ندهند، همانگونه که گفتیم اولین فاکتور که در مثلث عشق در آقایان پدیدار می‌شود شور و شوق و تمایلات جنسی است و اگر این خواسته آنان بلافاصله از سوی زن برطرف شود، دو ضلع دیگر این مثلث فراهم نمی‌شود و بی‌اعتمادی در او شکل می‌گیرد زیرا با فروکش کردن هیجان و شور و اشتیاق در مرد، میزان عقل و منطق در او افزایش پیدا می‌کند و رفتارهای طرف مقابل را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

قدیری با بیان اینکه یادگیری و مهارت، خانواده، جامعه، سلامت، آداب و رسوم، معنویات و شغل از ارزش‌های انسان به‌شمار می‌رود اولویت‌بندی ارزش‌ها برای هرشخص متفاوت است، گفت: درون‌گرایی و برون‌گرایی در افراد یک طیف را دربر می‌گیرد و اگر طرفین بر روی این طیف بسیار از یکدیگر فاصله داشته‌ باشند نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط خوبی برقرار کنند.

وی تصریح کرد: در دوران آشنایی باید به رفتارهای شخص توجه کنیم به‌طورمثال، روابط اعضای خانواده، میزان خرج کردن فرد، نوع نشستن او روی صندلی در جمع خانواده یا دوستان، حساسیت‌ها و آستانه تحمل و خشم او را مورد بررسی قرار بدهیم، کسی که همواره در جلسات خواستگاری یا ملاقات با طرف مقابل، روی لبه صندلی می‌نشنید و با آرامش روی صندلی نیست، میزان اضطراب در او بالاست.

یادآور می‌شود، کارگاه آموزشی «بایدها و نبایدهای دوران آشنایی» بر محور پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان برگزار شد و در پایان برای تمام سؤالات خود پاسخ مناسب دریافت کرد.

کلید واژه ها: کارگاه آموزشی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی شعبه پردیس فارابی دانشگاه تهران


نظر شما :