ویژه برنامه «بزرگداشت حافظ شیرازی» در دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد

۰۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۴ کد : ۶۳۸۱۰ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۶۳
ویژه برنامه بزرگداشت حافظ شیرازی به میزبانی دانشگاه حضرت معصومه (س) و با حضور حسین محمدی مبارز، شاعر و پژوهشگر ادبیات برگزار شد.
ویژه برنامه «بزرگداشت حافظ شیرازی» در دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان قم، محفل ادبی شعر دانشجویی به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قم و با همکاری معاونت فرهنگی و کانون شعر و ادب دانشگاه حضرت معصومه(س)، همزمان با 20 مهرماه روز بزرگداشت حافظ شیرازی برگزار شد.

حسین محمدی‌مبارز، کارشناس ادبیات و زبان شناسی در آغاز این مراسم به شعرخوانی ابیاتی از حکیم نظامی گنجوی پرداخت و اظهار کرد: حافظ اشعار خویش را با الهام از نظامی، به نظم شیرین کشیده است و خود را وام دار او می­‌داند، چنانکه می سراید: چو سِلک دُرِّ خوشاب است شعر نغز تو حافظ، که گاه لطف، سَبَق می‌برد ز نظمِ نظامی.

وی با اشاره به اینکه سده ها از زمان حیات حافظ می گذرد و این عارف نامی و سخندان پرآوازه ایرانی، همچنان محبوب ترین شاعر ملی ماست، ادامه داد: خاصیت آیینگی در شعر حافظ به حد اعلاست و هر کس می‌تواند بازتابی از عواطف و اندیشه‌ها و آرزوهای خویشتن را در آینه شعر حافظ نظاره کند.

شاعر و پژوهشگر ادبیات افزود: کلام شیرین حافظ سهمی انکار ناپذیر در غنای فرهنگ و ادب ایران و جهان داشته است و همه ساله شمارگان بالایی از دیوان اشعار حافظ به چاپ می رسد که پس از قرآن کریم پر نشرترین کتاب در ایران است که البته تصادفی هم نیست چرا که حافظ بسیاری از مضامین آیات قرآن را در شعر خود ترجمه، تضمین و اقتباس کرده است و بیش از هر چیز از سوره و تعالیم اسلام در اشعار خود تاثیر پذیرفته است.

در ادامه این نشست ادبی محمدی مبارز شاعر و مدرس دانشگاه،‌ به قرائت غزلیاتی از حافظ پرداخت و قطعاتی از سروده‌های خود را نیز به حاضران ارائه کرد.

در این برنامه مسابقه مشاعره دانشجویی با حضور گرم دانشجویان دانشکده علوم انسانی نیز انجام شد و دانشجویان علاقمند به شعر و ادبیات سروده‌هایی از خود و شاعران بزرگ پارسی‌گوی را خواندند.

مسابقه مشاعره در سه‌ مرحله برگزار شد، مشاعره بر اساس حرف آخر هر بیت، مرحله دوم مشاعره بر اساس واژه و مرحله سوم مربوط به اشعار حفظ شده شرکت کنندگان بود؛ محمدی مبارز مدرس دانشگاه، داوری این مسابقه را برعهده داشتند و در پایان به برگزیدگان این مسابقه از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی هدایایی اهدا شد.

در پایان، سروده‌ها و آثار ارائه شده از سوی دانشجویان توسط محمدی مبارز کارشناس ادبی، مورد نقد، بررسی و گفتگو قرار گرفت و دانشجویان با نقاط قوت و ضعف خود در خصوص نحوه تصویرسازی شاعرانه، ‌ایجاز در شعر و آرایه‌های ادبی آَشنا شدند.

یادآور می‌شود، این نشست‌ها جهت تکریم و پاسداشت فرهنگ، هنر و ادب ایرانی از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، با همکاری نهادهای فرهنگی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی شعبه دانشگاه حضرت معصومه (س) دانشگاه حضرت معصومه (س)


نظر شما :