مدیرکل انتقال خون استان قم:

انجام پروژه های تحقیقاتی انتقال خون برای جهاد دانشگاهی دشوار نیست

۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۸ کد : ۶۰۵۴ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۲۴۱
مدیرکل انتقال خون استان قم گفت: با وجود ظرفیت علمی جهاد دانشگاهی استان قم، انجام پروژه های تحقیقاتی سازمان انتقال خون برای این نهاد انقلابی دشوار نیست.
انجام پروژه های تحقیقاتی انتقال خون برای جهاد دانشگاهی دشوار نیست

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، دکتر مرتضی نوریان در حاشیه بازدید رئیس جهاد دانشگاهی استان قم از انتقال خون استان قم عنوان کرد: در حال حاضر بالاترین اهدای خون منطقه، در کشور لبنان صورت می گیرد و بعد از لبنان،ایران رتبه دوم را در اهدای خون دارد.

وی تصریح کرد: انتقال خون ایران برای همکاری با شرکت های اروپایی برای تولید داروهای مشتق از خون رعایت اصول جی ام پی و استانداردهای اروپایی را رعایت می کند.

نوریان بیان کرد: وقتی در فرایند انتقال خون پلاسما و گلبون قرمز را از هم جدا می شود پلاسما مازاد می‌شود اما در ایران به عنوان پلاسمای ریکاور جمع آوری و در تولید دارو استفاده می شود که چنین ظرفیتی در تولید دارو در منطقه خاورمیانه نیست.

وی اظهار کرد: برزیل و ایران از این پلاسما استفاده می کنند در حال حاضر 18 استان در ایران چنین استانداردهایی را در تبدیل پلاسما به دارو دارند و در آینده به سمتی حرکت می شود که کل پلاسما تبدیل به دارو شود و بتوانیم داروها را از پلاسمای ایرانی تهیه کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان قم افزود: سالیانه 2 میلیون و 100 اهدای خون در کشور صورت می گیرد در حالی که 2 و نیم میلیون نفر مراجعه دارند.

وی گفت: 53 درصد از اهداء کنندکان خون در کشور مستمر هستند و بیش از 2 بار در سال اهدای خون دارند.

نوریان عنوان کرد: درصد بانوان در اهدای خون بسیار کم است و در قم زیر 5 درصد به شمار می رود، عدم رغبت بانوان به اهدای خون،نوع فرهنگ و ترس از کم خونی و ترس از سوزن و باورهای غلط است.

وی تصریح کرد:شعار سازمان بهداشت جهانی، اهدای خون صد در صد داوطلبانه و رایگان است، اهدای خون می تواند جان 3 نفر را از مرگ حتمی نجات می دهد.

مدیرکل انتقال خون استان قم بیان کرد: بیماران تالاسمی هفته ای 3 روز به خون تازه نیاز دارند و 180 نفر بیمار تالاسمی در استان قم داریم که این میزان از درخواست، اهمیت اهدای خون را می رساند.

وی خاطرنشان کرد: با اهدای خون و فرآورده های خونی توانسته ایم امید به زندگی را در بیماران تالاسمی افزایش دهیم در گذشته امید به زندگی در بیماران تالاسمی 16 سال بود که امروز به 32 سال نیز رسیده و رو به افزایش است.

نوریان ادامه داد: بیشترین سرمایه ما در اهدای خون و نجات بیماران، مردم هستند، خون جایگزینی ندارد و ما در کشور اهدا کنندگان خوبی داریم، در قم نیز از هر 1000 نفر 31 نفر اهدا کننده هستند در حالی که میانگین در کشور 27 نفر است.

وی با بیان اینکه انتقال خون در سال 53 تاسیس شد و بعد از انقلاب به تکامل رسید گفت: در مجموع انتقال خون در بحث های علمی و فنی رشد خوبی داشته است قبل از انقلاب موسسه طبی نداشتیم اما در حال حاضر دانشگاه نیز داریم.

مدیرکل انتقال خون استان قم اظهار کرد: کشور ایران در زمره کشورهای صاحب نظر در انتقال خون در میان کشورهای مدیترانه شرقی است و در آکادمی بین المللی انتقال خون نیز صاحب نظر است و عضو افتخاری به شمار می رود و فعالیت های علمی خوبی دارد.

وی گفت: هر4 سال یک بار کنگره بین المللی انتقال خون در میان کشورهای آکادمی برگزار می شود که سال گذشته در ایران برگزار شد.

نوریان افزود:برای تامین نیاز دارو های مشتق پلاسما باید 800 هزار لیتر پلاسما تولید شود تا دارویی که در شرکت های فناوری در اروپا انجام می شود در کشور نیز تولید شود اما در حال حاضر 250 هزار لیتر بیشتر تولید نمی شود وزارت بهداشت به سازمان تکلیف کرد تا پلاسما فرزیس هم در چرخه کار قرار دهند یعنی افراد فقط پلاسما را اهدا می کنند البته هنوز برای مردم اهدای پلاسما جا نیفتاده است.

وی اظهار کرد: در کشور فقط اهدای خون جا افتاده است که به دلیل مباحث انسان دوستی و کمک به هم نوع انجام می شود اما در کشوری مانند امریکا با توجه به مصرف بالای پلاکت، پلاکت فرزیس چند برابر شده است.

مدیرکل انتقال خون استان قم عنوان کرد: مصرف پلاکت در کشورما نیز بالا رفته است و مراکز به پلاکت فرزیس و پلاسما فرزیس رو آورده اند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری های بدخیم و شیمی درمانی بیشترین نیاز را به پلاکت ها ایجاد میکنند و بالاترین مصرف فرآورده پلاکت مربوط به بیماری های سرطانی است.

نوریان تصریح کرد: بانوان 50 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و به طور میانگین در قم 48 درصد جمعیت بانوان هستند اما در قم 4 درصد در اهدای خون سهیم هستند در کشورهای اروپایی 50 درصد اهدای خون دارند.

وی گفت: ما در تامین خون مشکلی نداریم اما در میزان اهدای خون رشدی نداشته ایم در این زمینه با تبلیغات محیطی و فضای مجازی و پیامک توانستیم آمار متوسطی را نگه داریم.

مدیرکل انتقال خون استان قم افزود: به طور معمول 200 تا 300 واحد پلاکت در هفته به کشور ارسال می کنیم و در سازمان انتقال خون شبکه خون رسانی ایجاد کرده بطوری که هر کجای کشور نیاز باشد به تامین می پردازیم و اگر نیاز باشد از تهران و اراک تامین می کنیم و نگرانی از تامین وجود ندارد و به صورت شبکه ای پیوسته نیازها را تامین می کنیم.

وی تصریح کرد: هر 9 دقیقه یک فرآورده خونی در بیمارستان ها توزیع می شود بهداشت جهانی می گوید از هر سه انسان یک نفر نیاز به فرآورده های خونی دارد.

نوریان با ابراز خرسندی از ظرفیت های جهاد دانشگاهی بیان کرد: پروژه های پژوهشی گوناگونی در سازمان انتقال خون وجود دارد که با وجود ظرفیت علمی جهاد دانشگاهی استان قم، انجام پروژه های تحقیقاتی سازمان انتقال خون برای این نهاد انقلابی دشوار نیست.

وی تاکید کرد: همچنین با توجه به ظرفیت های علمی و رسانه ای، جهاد دانشگاهی می تواند به فرهنگ سازی در اهدای خون و پلاسما بپردازد.

کلید واژه ها: انتقال خون معاونت پژوهشی بازدید


نظر شما :