آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم با کمک‌های اولیه

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۵ کد : ۵۸۲۲۱ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۴۷۶
دوره آموزشی امدادگر کمک‌های اولیه با همکاری جهاد دانشگاهی شعبه دانشگاه علوم پزشکی و کانون دانشجویی هلال احمر با تدریس حمید ترابیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان قم و با حضور بیش از ۵۰ نفر از دانشجویان در مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد.
آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم با کمک‌های اولیه

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، حمید ترابیان در دوره آموزشی گفت: هر لحظه ممکن است کسی در اطراف تان دچار آسیب یا بیماری شود. با استفاده از مهارت هایی که در دوره امدادگری، کمک های اولیه و فوریت های پزشکی یاد می گیرید، ممکن است بتوانید جلوی بدتر شدن یک اتفاق ناچیز را بگیرید. حتی ممکن است با انجام یک عملیاتِ فوریت پزشکیِ جدی، جان یک انسان را نجات دهید.

کمک های اولیه شامل اقداماتی است که هنگام وقوع حوادث برای جلوگیری از مرگ، پیشگیری از صدمات و عوارض بعدی، کاهش درد و رنج مصدوم قبل از رسیدن افراد حرفه ای و انتقال مصدوم به مراکز درمانی به عمل می آید. این اقدامات می تواند شامل مواردی ساده مانند: پانسمان زخم و جراحت و یا مواردی مشکل تر نظیر انجام عملیات احیای قلبی - ریوی و… باشد. 

از این رو، یادگیری کمک های اولیه برای تمامی افراد جامعه لازم و ضروری است و مهارت آموزان با استفاده از آموزش، یادگیری، تمرین و تکرار می توانند جان مصدوم را نجات داده، از آسیب های بیشتر جلوگیری کرده، درد و رنج جسمی و روحی وی را کاهش داده و سبب افزایش بهبودی مصدوم شوند. 

در کشورهای پیشرفته، آموزش مستمر امدادگری و کمک های اولیه به گروه های مختلف جامعه، امری بدیهی و معمول است.

در کشور ما نیز با توجه به کثرت وقوع حوادثی نظیر تصادف، حوادث شغلی، سوانح طبیعی، زلزله، سیل، سکته های قلبی و مغزی و احتمال تاخیر نیروهای خبره امدادی در محل حادثه، کسب دانش و مهارت در این زمینه ضروری است.

اهداف دوره کمک های اولیه، شامل: نجات جان مصدوم، جلوگیری از وخیم تر شدن حال وی، افزایش احتمال بهبودی و کاهش درد و رنج است. این دوره بمدت ۵۰ ساعت بصورت تئوری و عملی برگزار و در پایان گواهینامه معتبر از جهاددانشگاهی به مهارت آموزان اعطا خواهد شد.

کلید واژه ها: دوره آموزشی جهاد دانشگاهی شعبه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی


نظر شما :