دکتر ضرابی تشریح کرد؛

آشنایی با بزرگ‌ترین بانک خون بندناف در خاورمیانه

۱۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۶ کد : ۵۴۵۸۷ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۰۳
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان (بانک خون بندناف) گفت: این بانک خون بندناف، با ذخیره‌سازی ۱۸۵ هزار نمونه خون بندناف در کشور توانسته به بزرگ‌ترین بانک خون بندناف در خاورمیانه تبدیل شود.
آشنایی با بزرگ‌ترین بانک خون بندناف در خاورمیانه

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان قم، دکتر مرتضی ضرابی در نشست صمیمی با ماماها، پزشکان و متخصصین زنان و زایمان که با محوریت سلول‌های بنیادی خون بندناف و کاربردهای بالینی آن در تالار ونوس برگزار شد، همکاری کادر درمان با بانک خون بند ناف را مغتنم شمرد و گفت: هدف از برگزاری این نشست گرامیداشت و ارج نهادن به خدمات پزشکان متعهدی است که در کنار حفظ سلامتی بارداری و زایمان مادران تضمین سلامت آینده خانواده ها را نیز وظیفه خود می دانند.

ضرابی به تشریح انواع سلول‌های بنیادی پرداخت و گفت: انواع سلول‌های بنیادی به دو گروه خون‌ساز و مزانشیمی تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سلول‌های خون‌ساز در خون محیطی، مغز استخوان و خون بند ناف وجود دارند، مطرح کرد: سلول‌های غیر خون‌ساز نیز در بافت بندناف، مغز استخوان، بافت چربی و پالپ دندان وجود دارند.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان از منابع سلول‌های بنیادی خون‌ساز یاد کرد و گفت: مغز استخوان معمول‌ترین منبع است که پزشکان حدود 40 سال است که سلول‌های آن‌ را با موفقیت پیوند می‌کنند.

وی با بیان اینکه خون محیطی از دیگر منابع سلول‌های بنیادی خون‌ساز است، عنوان کرد: با تحریک مغز استخوان و مهاجرت سلول‌های بنیادی خون‌ساز به خون محیطی می‌توان سلول‌های بنیادی را برداشت کرد.

ضرابی با اشاره به اینکه خون بندناف نیز دیگر منبع سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که می‌توان بلافاصله پس از تولد آن را جمع آوری کرد، خاطرنشان کرد: حجم خون موجود در بند ناف و جفت حدود 80 تا 200 میلی لیتر است.

وی به معرفی بانک خون بند ناف رویان پرداخت و گفت: بانک خصوصی یا خانوادگی خون بند ناف از سال 1384 تاسیس و تاکنون حدود 185 هزار نمونه در آن ذخیره شده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان اضافه کرد: بانک عمومی نیز در سال 1387 تاسیس شد و تاکنون موفق به ذخیره‌سازی 5 هزار و 100 نمونه شده است.

وی با بیان اینکه این بانک خون بندناف با ذخیره‌سازی 185 هزار نمونه خون بندناف در کشور توانسته به بزرگ‌ترین بانک خون بندناف در خاورمیانه تبدیل شود، تصریح کرد: جمع‌آوری نمونه از سایر کشورها ازجمله ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان از دیگر دستاوردهای این بانک خون بندناف است.

ضرابی با اشاره به اینکه این بانک خون بندناف 45 دفتر نمایندگی در سراسر کشور دارد، یادآور شد: 120 بانک خون بندناف عمومی در دنیا وجود دارد که در آن‌ها 800 هزار نمونه ذخیره شده است.

وی افزود: همچنین 250 بانک خون بندناف خانوادگی در دنیا وجود دارد که تاکنون حدود 7 میلیون نمونه در آن‌ها ذخیره شده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با بیان کاربرد سلولهای بنیادی خون بند ناف، ابراز کرد: این سلول‌های بنیادی پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری خونی و غیر خونی را دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش‌ترین کاربرد این سلول‌ها در درمان بیماری‌های خونی شامل تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی بوده است.

ضرابی با اشاره به کارآزمایی‌های بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف، بیان کرد: انجام بیش از 400 کارآزمایی بالینی در دنیا برای بیماری‌های اطفال و بالغین شامل فلج مغزی (cp)، اوتیسم، ناهنجاری قلبی نوزادان، SMA، آسفکسی، دیابت، سکته مغزی، آلزایمر، ام اس، پارکینسون، انفارکتوس قلبی، آرتروز، صدمات نخاعی و آرتریت روماتویید از دیگر اقدامات این بانک خون است.

وی اضافه کرد: همچنین بزرگ‌ترین طرح تحقیقاتی در تاریخ کشورمان برای کودکان مبتلا به فلج مغزی با استفاده از سلول‌های بنیادی بندناف و خون بند ناف با همکاری مرکز طبی کودکان و ستاد سلول‌های بنیادی برای 120 کودک 4 تا 14 سال انجام شده است.

 

 

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی بانک خون بند ناف


نظر شما :