در کارگاه کشف دروغ در خواستگاری بیان شد:

شناخت دقیق فرد مقابل، لازمه شناخت دقیق از خود است

۰۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۱ کد : ۵۴۵۱۳ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۳۷۱
روانشناس خانواده با بیان اینکه برای شناخت فرد مقابل ابتدا باید خودمان را بشناسیم گفت: در شناخت فرد مورد نظر باید به جزئیات توجه کنیم و با پرسش‌های جزئی به شناخت کامل‌تری از او دست پیدا کنیم، بسنده کردن به یک پرسش کلی درست نیست و باعث بروز مشکل در زندگی آینده می‌شود. 
شناخت دقیق فرد مقابل، لازمه شناخت دقیق از خود است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، سید کمال‌الدین طباطبایی روانشناس خانواده در کارگاه "کشف دروغ‌ها در خواستگاری" که با همکاری امور فرهنگی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار شد، بیان کرد: مسئله مهم این است که ما انسان‌ها را چطور می‌بینیم و در  نهایت در این رابطه می‌توانیم تشخیص دهیم که این فرد خوبِ من هست یا نه؟ 

وی گفت: باید توجه کرد که ما دنبال آدم خوب نیستیم، بلکه دنبال آدم خوب خود هستیم؛ برای دست یافتن به این شناخت اول باید بدانیم که خودمان که هستیم و در مورد خودمان فکر کنیم؛ هر فردی در پاسخ به این سوال که که هستید باید حداقل ۱۰ ویژگی با سه یا چهار ویژگی منفی خود را بیان کند، پاسخ کلیشه به این سوال نشانه عدم شناخت از خود است، لذا باید خودمان را با جزئیات بشناسیم.

طباطبایی ادامه داد: در شناخت فرد مورد نظر نیز باید به جزئیات توجه کنیم و با پرسش‌های جزئی به شناخت کامل‌تری از او دست پیدا کنیم، پس بسنده کردن به یک پرسش کلی درست نیست و باعث بروز مشکل در زندگی آینده می‌شود.

این روانشناس خانواده تصریح کرد: به طور مثال در ملاک اجتماعی بودن همسر ابتدا باید بدانیم فرد اجتماعی به طور مصداقی چه ویژگی‌هایی دارد، این تعریف از نظر هر فرد متفاوت است، هم‌چنین باید برای هر مفهوم تعریف عملیاتی داشته باشیم و سپس این تعاریف را ارزیابی کنیم.

وی افزود: در ادامه باید با فرد مقابل در رابطه با این مفهوم صحبت کنیم و از بین صحبت‌های او پرسش‌های جزئی بپرسیم، استثناها و خطوط قرمز را می‌پرسیم و به پاسخ‌ها دقت می‌کنیم؛ پس سؤال و جواب طولانی در شناخت طرف مقابل بسیار مهم است.

این روانشناس بالینی تأکید کرد: در هر جای این پرسش و پاسخ متوجه شدید که معیاری که برای شما مهم است در فرد مقابل نیست، باید او را به چالش بکشید واگر مطمئن شدید که مناسب هم نیستید، با خود صادق باشد و این رابطه را تمام کنید.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران جهاد دانشگاهی شعبه پردیس فارابی دانشگاه تهران کارگاه آموزشی


نظر شما :