مدیر سابق کار و نوآوری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم مطرح کرد:
لازمه پیداکردن ایده، شناخت دانشی است که شما را نسبت به دیگران قویتر میکند
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، علی حسینیان، مدیرعامل شرکت SAMER IT، منتور استارتاپهای خانه خلاق اشراق و مدیر سابق کار و نوآوری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم در کارگاه «ایدهپردازی در حوزه صنایع نرم و فرهنگی» که سه شنبه دوم اسفندماه برگزار شد، بیان کرد: به صورت قطعی نمیتوان گفت که یک ایده استارتاپی خوب یا بد است، اما با بررسی چند استارتاپ میتوان روشهایی را یافت که از نظر آماری شانس موفقیت بیشتری دارند.
وی با بیان اینکه شانس شکست استارتاپها بیشتر از موفقیت آنهاست، تصریح کرد: با تلاش میتوان شانس موفقیت را بالا برد و در نتیجه با تعداد شکست کمتری استارتاپ موفقی را ساخت.
وی در رابطه با نبایدهای کار استارتاپی گفت: نباید دنبال یک ایده فوقالعاده بود، این باور که استارتاپهای خیلی موفق نتیجه ایدههای خارقالعاده بودند، یک اشتباه شدیداً رایج است؛ این باور غلط باعث میشود انسانها سالها و سالها دنبال یک ایده فوقالعاده بگردند که قرار است دنیا را زیر و رو کند.
حسینیان تأکید کرد: همواره اولین ایده بهترین ایده نیست، پس منطقی است که چند هفته اول را به ایدهای که میخواهیم یک عمر را به برای آن صرف کنید، فکر کنید و سپس آن را راه بیندازید.
مدیرعامل شرکت SAMER IT ادامه داد: دنبال یک مشکل برای راه حلی که دارید نگردید، این ایدهها معمولاً ایدههای خوبی نیستند؛ چون در نهایت مشکلی را پیدا نمیکنید که این راه حلها آنها را حل کند.
وی بیان کرد: پیدا کردن ایده مشکل نیست، ایدههای خوب برای استارتاپها همه جای دنیا فراوان است، فقط باید یاد بگیریم چگونه آنها را پیدا کنیم؛ بدانید تا زمانی که در دنیا مشکل وجود دارد زمینه برای استارتاپ جدید هم وجود دارد.
حسینیان در رابطه با تشخیص ایده خوب از بد گفت: باید بدانید دانش و تجربهای که باعث میشود شما را نسبت به دیگران قویتر کند چیست؟ اصلیترین دلیل شکست استارتاپها این است که مشکلی که استارتاپها در فکر حل کردن آن هستند اصلاً وجود ندارد؛ همچنین باید مؤسسها در مورد بازاری که قصد ورود به آن را دارند، اطلاعات داشته باشند و بدانند نهایت پولی که میتوان از این بازار کسب کرد چقدر است؟
وی به فیلترهای ذهنی اشاره کرد و گفت: فیلترها دلیلهای بدی هستند که به خاطر آنها ما یک ایده را به صورت ناخودآگاه حذف میکنیم، لذا برای اینکه بتوانیم ایدههای خوبی پیدا کنیم باید این فیلترها را بفهمیم و آنها را در ذهن خود خاموش کنیم.
منتور استارتاپهای خانه خلاق اشراق در تشریح فیلترهای ذهنی بیان کرد: اولین دسته از فیلترها، فیلترکردن ایدههایی است که انجام دادن آنها سخت است؛ دوم باید بدانیم که برخی از مشکلات دنیا نیز خسته کننده هستند و فقط به دنبال مشکلات جذاب نباشیم؛ سوم اینکه بدانیم ایدههای بزرگ شاید جاهطلبانه به نظر بیایند، اما معمولاً ایدهها و استارتاپهای بزرگ را میسازند و چهارم اینکه بدانیم اگر یک مشکل به اندازه کافی بزرگ باشد چند شرکت هستند که با روشهایی مشکل را حل میکنند، پس تا زمانی که رقابت زیاد است، جایی نیز برای شما با راه حلی بهتر وجود دارد.
حسینیان در رابطه با روش پیداکردن ایده گفت: چیزی را بسازید که به صورت غیر عادلانه در آن بهتر از بقیه هستید؛ به چیزهایی فکر کنید که آرزو میکردید کاش کسی آن را برای شما بسازد و به نظر شما جذاب است که ۱۰ سال روی آن کار کنید، حتی اگر به هیچ نتیجه مثبتی هم نرسید؛ همچنین به تغییرات جدیدی که در دنیا اتفاق افتاده است فکر کنید، به کمپانیهای موفق نگاه کنید و فکر کنید که آیا میشود این ایده را در حوزه دیگری استفاده کرد و در آخر با انسانهای مختلف در رابطه با مشکلات آنها حرف بزنید و دنبال صنایعی بگردید که به نظر درست کار نمیکنند.
نظر شما :