جهاد دانشگاهی علی‌رغم کارهای بزرگی که انجام می‌دهد، در مظلومیت است/اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت جشنواره مهدویت است

۰۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰ کد : ۴۹۸۱۲ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۰۹
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: جهاد دانشگاهی علی‌رغم کارهای بزرگی که انجام می‌دهد، در مظلومیت است و با وجود قوای چالاک، چابک و اشخاص باانگیزه که دارای اثرات و برکات زیادی هستند و هم‌چنین ظرفیت عظیم علمی، فرهنگی و آموزشی، برد تبلیغاتی کمی دارد که برای این موضوع باید تدبیری اندیشید تا جهاد دانشگاهی بیش‌تر معرفی شود.
جهاد دانشگاهی علی‌رغم کارهای بزرگی که انجام می‌دهد، در مظلومیت است/اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت جشنواره مهدویت است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، دکتر محمد حیدری رئیس این واحد در دیدار امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم که روز دوشنبه سوم آبان‌ماه در رابطه با جشنواره مهدویت اظهار کرد: اعضای جهاد دانشگاهی ، تعلق خاطر و اهتمام ویژه‌ای در موضوع مهدویت دارند؛ نکته مهم این است که در جشنواره مهدویت ما عملاً دست تنها هستیم و ارگان‌ها همکاری خوبی ندارند، اما علی‌رغم این موضوع، جشنواره در سال‌های گذشته بسیار آبرومند برگزار شده و استقبال خوبی هم در کشور از آن شده است.

 

 

وی ادامه داد: ما در مجموعه جهاد دانشگاهی معتقدیم این کار باید با عظمت و وسعت بیش‌تر انجام شود و با همکاری سایر ارگان‌ها، کار فاخرتر و در شأن حضرت مهدی موعود(عج) انجام شود.

حیدری افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در زمینه‌های مختلف با جهاد کار کند، اما مهدویت موضوعی است که در رأس همه همکاری‌ها قرار می‌گیرد و بسیار برجسته است و اگر پیشنهاد و نظری هم وجود داشته باشد ما پذیرا هستیم.

 

 

 

فعالیت‌های متنوع جهاد دانشگاهی قم

در ادامه معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان قم در تشریح فعالیت‌های این واحد اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان قم در 4 حوزه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تجاری سازی فعالیت می‌کند.

وی افزود: حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی ، حوزه وسیعی را شامل می‌شود و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی عضو شورای فرهنگی دانشگاه‌هاست و در استان قم هم جهاد دانشگاهی در 7 دانشگاه دفتر دارد و به کار فرهنگی می پردازد.

علی حسینی ادامه داد: جهاد دانشگاهی دارای سه خبرگزاری است که دو خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در استان قم فعالیت دارند، به علاوه در این حوزه فرهنگی انتشارات هم داریم و این انتشارات صرفاً کار نشر را انجام نمی‌دهد و فعالیت‌های دیگری از قبیل مسابقات پایان نامه سال دانشجو و کتاب سال دانشجو و ... را انجام می‌دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) نیز کارهای مختلفی در حوزه مطالعاتی، اثربخشی، نظرسنجی و افکارسنجی را انجام می‌دهد که دارای گروه‌های مختلف بوده و در قم هم فعال است.
وی بیان کرد: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز کارهای بزرگی از قبیل مناظره ملی دانشجویی را برگزار می‌کند و کار تیم سازی و شبکه‌سازی با فعالیت‎های مختلف را انجام می‌دهد و پلی است برای ارتباط ‌گیری با حوزه‌های دانشگاهی که در این رابطه نیز آمادگی داریم با اداره ارشاد همکاری داشته باشیم.

حسینی گفت: مرکز هنر، رسانه و فضای مجازی جهاد دانشگاهی (مهرا) در حوزه تولید محتوا فعالیت می‌کند، هم‌چنین اولین و تنها پارک صنایع خلاق فرهنگی و صنایع نرم فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ راه اندازی شده و درصدد راه‌اندازی پردیس صنایع خلاق فرهنگی و صنایع نرم فرهنگی در قم هستیم؛ در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مرکز ما در سال 97 راه اندازی شد و فعال است.

وی بیان کرد: در حوزه آموزش نیز، در مجموعه جهاد دانشگاهی اساس کار بر توانمندسازی، مهارت افزایی و اشتغال‌پذیر کردن فراگیران است و در این حوزه هم در گروه‌های مختلف فعالیت داریم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم گفت: در حوزه پژوهش، جهاد دانشگاهی فعالیت گسترده‌ای دارد و در حال حاضر مقام معظم رهبری 31 طرح "های‌تک" (فناوری پیشرفته) را به جهاد دانشگاهی واگذار کردند که در حال انجام است، هم‌چنین مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان جز 5 مرکز نخست در حوزه درمان فوق تخصصی ناباروری در کشور است.

وی با تأکید بر آمادگی جهاد دانشگاهی برای امضا تفاهم نامه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برای همکاری در حوزه‌های مختلف گفت: در حوزه فرهنگی کارهای مختلفی انجام شده که برخی مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان بوده، اما در چند سال اخیر تمرکز ما در بحث جشنواره مهدویت است.

حسینی بیان کرد: جشنواره مهدویت دارای 4 بخش کتابخوانی، بخش رسانه، بخش ادبی و بخش ایده پردازی است و صحبت‌هایی هم در زمینه بین‌المللی کردن این جشنواره انجام شده و درصد هستیم که این بخش‌ها از سال آینده به صورت فصلی برگزار شود؛ زمانبندی جشنواره هم از میلاد پیامبراکرم(ص) تا میلاد حضرت بقیه الله(عج) است.

وی با تأکید بر استقبال خوب مخاطبان از جشنواره مهدویت در سال‌های گذشته گفت: این جشنواره بخش‌های جنبی مختلفی هم دارد و جامعه گسترده‌ای را شامل می‌شود، محور اصلی و رویکرد آن هم با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری، گفتمان‌سازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار است که امسال با محوریت کتاب قیام و انقلاب شهید مطهری برگزار می‌شود.

جهاد دانشگاهی قم باید جنبه تبلیغاتی خود را قوی کند

در ادامه این نشست امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار کرد: جهاد دانشگاهی علی‌رغم کارهای بزرگی که انجام می‌دهد، در مظلومیت است و با وجود قوای چالاک، چابک و اشخاص باانگیزه که دارای اثرات و برکات زیادی هستند و هم‌چنین ظرفیت عظیم علمی، فرهنگی و آموزشی، برد تبلیغاتی کمی دارد که برای این موضوع باید تدبیری اندیشید تا جهاد دانشگاهی بیش‌تر معرفی شود.

وی با بیان اینکه وجه افتراق جهاد دانشگاهی با دیگر مجموعه‌های فرهنگی این است که کار فرهنگی آن کاملاً در راستای علوم روز است، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد دانشگاهی یک مجموعه هستند و تمام سازه‌های تبلیغاتی‌، گالری‌ها، سالن‎ها و ساختمان‌ها و تمام ظرفیت اداره ارشاد در اختیار جهاد دانشگاهی قرار دارد.

عموزاده افزود: جشنواره مهدویت یک بحث محوری است و کاری است که برای یک انسان کامل انجام می‌شود که تمام هستی برای اوست؛ اما انتقادی وجود دارد مبنی بر این که اگر خروجی جشنواره‌ها منجر به این نشود که معرفت ما به اندازه ذره‎ای نسبت به حضرت مهدی موعود(عج) بیش‌تر نشود، مسلماً آن جشنواره کارکرد خودش را ندارد.

وی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزار، با تمام ظرفیت در خدمت جشنواره مهدویت است.

کلید واژه ها: مهدویت جشنواره ملی مهدویت


نظر شما :