معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم:

حمایت‌های همه جانبه رهبر انقلاب از جهادگران علمی کشور روحیه بخش است

۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۷ کد : ۴۹۵۷۴ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۴۷
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم گفت: رهبر معظم انقلاب همیشه در زمینه توسعه علمی کشور و حمایت از نخبگان جوان به خصوص جهادگران جهاد دانشگاهی پرچمدار بوده‌اند و همیشه با حمایت‌های خود از مجموعه‌هایی جهاد دانشگاهی و رویان نقش به سزایی در رشد فعالیت‌های این مراکز داشته‌اند.
حمایت‌های همه جانبه رهبر انقلاب از جهادگران علمی کشور روحیه بخش است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم به نقل از ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی (چهارشنبه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱) در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، نخبگان دانشگاهی را در چهار دهه اخیر موجب آبروی ایران خواندند و افزودند: همه به ویژه مسئولان و مؤثرین در فضای کشور باید نخبگان علمی را جزو مهم‌ترین ثروت‌های کشور بدانند و از آن‌ها حمایت کنند و نخبگان نیز ظرفیت‌ها و استعدادهای فردی خود را به سرمایه پیشرفت کشور تبدیل کنند.

ایشان با اشاره به افق روشن آینده کشور تأکید کردند: در چهل و سه سال اخیر چندین بار از فروپاشی جمهوری اسلامی حرف زده‌اند اما پایداری و استمرار حرکت انقلاب نشان می‌دهد این تحلیل غلط و غیر واقع‌بینانه است.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه دانشگاهیان ما اجازه ندادند کشور محتاج غربی‌ها بماند، گفتند: نخبگان دانشگاهی ما بدون هیچ مبالغه، موجب آبروی ایران هستند و در هر زمینه‌ای دانشمندان ما ورود و تمرکز کردند، تحسین مجامع علمی جهان را برانگیختند بنابراین هم باید دیگران قدر شما را بدانند هم خودتان، و من نیاز بسیار قدردان شما هستم.

ایشان در تشریح گوشه‌هایی از افتخارات نخبگان و دانشمندان کشور، ‌ به تحقیقات و دستاوردهای پژوهشگاه رویان در عرصه هایی همچون سلول‌های بنیادی و شبیه‌سازی حیوان زنده، پیشرفت در بیوشیمی، پرتاب و انتقال ماهواره به فضا، دستاوردهای بنیادی در صنعت هسته‌ای، تولید واکسن‌های پیچیده از جمله واکسن کرونا و پیشرفت‌های خیره کننده در صنایع موشکی و پهپادی اشاره کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه انسان‌های با هوش که از استعداد و علم خود در جهت ساخت سلاح اتمی و سلاح شیمیایی و یا ابزارهای جاسوسی استفاده کرده‌اند، نخبه نیستند، افزودند: نخبه آن انسان صاحب استعداد و پرتلاش است که از هدایت الهی بهره گرفته است.

ایشان موضوع «انتظار از نخبگان» را مطرح کردند و گفتند: از فرد نخبه این انتظار وجود دارد که ظرفیت شخصی خود را تبدیل به ظرفیت ملی کند و توانایی‌های خود را در جهت حل مسائل کشور قرار دهد.

رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از برخی نخبگان که در ایران رشد می‌کنند اما ثمره این رشد را به خارج می‌برند و برخی اوقات نیز با تبدیل شدن به پیچ و مهره‌های دشمن ظرفیت خود را در اختیار آن قرار می‌دهند، افزودند: نخبه باید در کنار مردم خود بماند البته مهاجرت کردن و درس خواندن نخبه در دانشگاه‌های برتر اشکالی ندارد اما بعد از پایان تحصیلات به کشور برگردد و توانایی‌های خود را برای پیشرفت کشور به‌کارگیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: نخبگان ما باید در محضر وجدان خود و در محضر خدا، این مسئله را حل کنند.

در این مراسم که دکتر دهقانی فیروز آبادی به عنوان رئیس جهاد دانشگاهی و سرپرست معاونت علمی ریاست جمهوری نیز به ارایه بحث پیرامون ظرفیت های نهای علمی کشور به خصوص جهاد دانشگاهی پرداخت.

به طور کلی جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس به امر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران همواره در راستای حل مشکلات مهم کشور و همچنین پر کردن خلاهای مهم و اساسی کشور در زمینه‌های گوناگون پیشتاز بوده است.

در همین راستا جهاد دانشگاهی قم نیز در سال‌های اخیر با توسعه زیرساخت های علمی خود توانسته به عنوان یکی از بازوهای مهم علمی کشور در استان مقدس قم خدمات ماندگاری به توسعه خدمات دانش بنیان و ارایه آنها به مردم کشور و سراسر جهان داشته است.

در همین راستا، لیلا ناصرپور، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان علمی کشور را بسیار مهم و ارزشمند خواند و عنوان کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب همیشه در زمینه توسعه علمی کشور و حمایت از نخبگان جوان به خصوص جهادگران جهاد دانشگاهی پرچمدار بوده‌اند و همیشه با حمایت‌های خود از مجموعه‌هایی جهاد دانشگاهی و رویان نقش به سزایی در رشد فعالیت‌های این مراکز داشته‌اند.

وی ادامه داد: حمایت و سخنان رهبر معظم انقلاب در حوزه نخبگان، وظایف و مسیولیت‌های این گروه را نیز در پیشرفت کشور سنگین تر از قبل خواهد کرد و در همین راستا گروه های پژوهشی در جهت تامین نیازهای ضروری کشور گام برخواهند داشت.

وی در خصوص فعالیت های صورت گرفته در جهاددانشگاهی قم گفت: مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری قم یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و خدمات درمانی در سطح کشور است و بخش مهمی از بیماران این مرکز از سراسر نقاط کشور و همچنین کشورهای مختلف آسیایی، عربی، اروپایی و آمریکایی به این مرکز مراجعه می کنند.

وی با ذکر این مطلب که با تلاش و کوشش فراوان فعالان این عرصه رکوردهای بسیار جالب توجهی در این مرکز جابجا شده است، اظهار کرد: نیروهای متخصص و جهادگر ما توانسته‌اند با ایمان قلبی به امر خدمت رسانی به مردم و همچنین رفع معضل درمان ناباروری که سهم مهمی در ایجاد مشکلات عدیده خانوادگی و روحی در میان مردم دارد، آمارهای استثنایی در زمینه پرونده‌های موفق درمان ناباروری در قیاس با آمارهای جهانی ثبت کنند که امری حیرت انگیز است.

وی به خدمات دیگر معاونت پژوهش از جمله سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: مبحث سلول‌های بنیادی نه فقط در استان قم و کشور ایران بلکه در جهان از اهمیت بسزایی برخوردار است به طوری که پژوهشگران این حوزه مدعی هستند سلول درمانی جایگزین روش‌های رایج درمانی از جمله اعمال جراحی و حتی پیوند عضو خواهد شد.

ناصرپور بیان کرد: هرچند تا این مرحله از پیشرفت علوم مربوط به سلول‌های بنیادی فاصله زیادی داریم اما تحقیقات در این زمینه به سرعت در حال انجام است و گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی مزانشیمی جهاد دانشگاهی استان قم نیز از این قافله دور نمانده و طرح‌های مختلفی در حوزه درمان ناباروری و سایر بیماری‌ها در دست اقدام دارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم به برخی طرح‌های پژوهشی گروه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی در خصوص درمان بیماری استوآرتریت یا آرتروز یا ساییدگی مفصل، آزواسپرمی یا اسپرم صفر و تمایز تخمک و طرح‌های مختلفی که در گروه سلول‌های بنیادی کار شده و به طور کلی این طرح‌ها در مرحله ای قرار دارد که قابلیت انجام در فاز کلینیکال را دارند که به امید خدا هر زمان که زمینه ادامه آن در استان فراهم شود به این سمت هم خواهیم رفت.

وی با اشاره به تشکیلات معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: گروه سلول‌های بنیادی مزانشیمی در حال حاضر دو عضو هیئت علمی دائمی دارد، دو نفر به صورت پاره وقت در گروه حضور دارند و بقیه افراد به صورت کارشناس در گروه فعالیت دارند و گروه را همراهی می‌کنند.

ناصرپور ادامه داد: گروه دیگر ما گروه بیولوژی تولید مثل است که موافقت اصولی دارد و تا سه سال آینده باید بتواند موافقت قطعی خودش را دریافت کند و هدف از ایجاد این گروه‌های پژوهشی ایجاد یک هسته تحقیقاتی در زمینه بیماری‌های مختلف به ویژه درمان ناباروری است که انشاءالله بتوانیم به روش‌ها و شیوه‌هایی برسیم که مسیر را برای درمان ناباروری و سایر بیماری‌ها تسهیل کند.

جهاددانشگاهی واحد استان قم اخیرا با گام نهادن در عرصه های مختلفی از جمله درمان سرطان و سلول درمانی و... آینده‌ای درخشان را برای توسعه علمی استان قم نوید بخشیده است.

مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان  قم با سابقه ده سال فعالیت در زمینه‌های تخصصی و فوق تخصصی همچون IUI ،ICSI، تعیین جنسیت، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی‌های تشخیصی و درمانی توسط پزشکان فوق تخصص و مجرب در خدمت مراجعین داخلی و خارجی می باشد، این مرکز مجهز به تکنیکهای برتری شامل imsi و osight imaging بوده به عنوان اولین مرکز درمان ناباروری در ایران همگام با کشورهای پیشرو در زمینه درمان ناباروری همچون انگلستان  اقدام به استفاده از روشهای مذکور نموده است.

کلید واژه ها: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم لیلا ناصرپور


نظر شما :