سلامت روان جایی در بودجه سلامت جامعه ندارد/ افسردگی سرماخوردگی روان است

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۵۲ کد : ۴۳۳۱۱ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۷۸
رئیس خانه روانشناسان کشور از عدم توجه به سلامت روان در بودجه سلامت جامعه انتقاد کرد.
سلامت روان جایی در بودجه سلامت جامعه ندارد/ افسردگی سرماخوردگی روان است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم محمدابراهیم مداحی در جلسه‌ای که به مناسبت روز مشاور با حضور حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حسین غریب سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم، محمود مسگری عضو شورای اسلامی شهر قم، مصطفی ملایی عضو شورای اسلامی شهر قم و علیرضا طباطبایی رئیس خانه روانشناسان استان قم، با مشارکت مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی جهاد دانشگاهی استان قم و خانه روانشناسان استان در سالن جلسات اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه هر انسان سالمی لازما کامل نیست، اظهار کرد: باید از قلمرو بیماری به سمت سلامت و از سمت سلامت به سمت کمال و تعالی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه اگر یک بیمار را به نقطه سلامت برسانیم تازه درحالت خنثی و صفر قرار داریم، مطرح کرد: این موضوع که یک انسان درد نداشته باشد و حال خوب داشته باشد لازما کامل نیست و کار ما تمام نشده است.

رئیس خانه روانشناسان با اشاره به اینکه در بودجه سلامت جامعه، سلامت روان جایی ندارد، عنوان کرد: باید این موضوع به گوش مسئولان برسد که مقام معظم رهبری بر سلامت روان تاکید دارند ولی در سیاست‌هایی کلان جایی برای این موضوع دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه گروهی معتقد هستند که سبک زندگی آسیب‌رسان موجب بیماری می‌شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که از سوی مسئولین حمایت‌های لازم صورت نگیرد هیچ‌گاه نمی‌توانیم به سطح تعالی سلامت روان برسیم.

مداحی با اشاره به اینکه اکثر مراکز مشاور و روانشناسی در ضرر مالی قرار دارند، تصریح کرد: طلاق، بزهکاری، اعتیاد و ... خروجی عدم توجه به سطح سلامت روان جامعه است.

وی با بیان اینکه افزایش سطح سلامت روان جامعه نخستین مرحله فرهنگ‌سازی است، یادآور شد: یکی از مشکلات این حوزه کاهش سطح سواد سلامت روان است.

رئیس خانه روانشناسان با اشاره به اینکه افسردگی سرماخوردگی روان است، بیان کرد: تا امروز هیچ شخصی از سرما خوردگی خجالت زده نشده است درنتیجه از سرما خوردگی روان نیز نباید افراد خجالت زده و ناراحت شوند.

وی با بیان اینکه امروز مشاوره قبل از طلاق را الزامی کرده‌ایم، ابراز کرد: اگرچه کلیات این طرح و موضوع خوب ولی در مسیر اجرا دارای ایراداتی است؛ بهتر بود بجای این طرح، مشاوره پیش از ازدواج الزامی و اجباری شود.

مداحی با اشاره به اینکه نهادهای مختلف صنفی در عرصه روانشناسی تشکیل می‌شود باید مطالبه‌گر باشند، اظهار داشت: این نهادها هستند که می‌توانند با مطالبه‌گری‌های واقعی و دلسوزانه اتفاقات مطلوب در سطح سلامت روان جامعه را رقم بزنند.

وی با بیان اینکه انسان یک موجود دارای ابعاد مختلف است، عنوان کرد: متاسفانه در جامعه ما تمام مشکلات انسان را به مشکلات فیزیکی ارتباط می‌دهند و تنها به این بعد انسان توجه دارند.

کلید واژه ها: مرکز روانشناسی جهاد دانشگاهی مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی خانه روانشناسان مراسم گرامیداشت روز روانشناس - اردیبهشت 1401


نظر شما :