مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی زبان عربی و تمدن اسلامی منتشر شد

۰۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۳ کد : ۴۰۹۷۶ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۶۷
مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی زبان عربی و تمدن اسلامی توسط ناصر قاسمی رزوه و سید سعیدرضا منتظری اعضای هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران گرداوری و توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان قم منتشر شد.
مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی زبان عربی و تمدن اسلامی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر علیرضا محمدرضایی رئیس وقت پردیس فارابی دانشگاه تهران در مقدمه این کتاب نوشته است: این کنفرانس به عنوان نخستین کنفرانس در این حوزه به هدف ایجاد هم‌افزایی علمی و فرهنگی از طریق تبادل تجربیات میان دانشگاه‌های جهان اسلام و به ویژه توسعه ارتباطات و تعاملات اساتید و صاحب نظران داخلی و خارجی برگزار شد. اهمیت ویژه برگزاری این همایش را می‌توان در بروز رسانی و احیای ارتباطات علمی بین المللی در حوزه تمدن اسلامی با محوریت زبان عربی به عنوان رسانه منطقه‌ای جهان اسلام و به ویژه زبان  وحی دانست. چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند نقش تمدن‌ساز زبان عربی در شکل گیری و شکوفایی تمدن اسلامی را به ویژه در حوزه‌های علمی و فرهنگی به عنوان مولفه اتحاد و حلقه اتصال مسلمانان، تبیین نماید.

خوانندگان و شرکت کنندگان گرامی: درباره تاثیر و تاثرهای زبان و تمدن، به نظر می‌آید تمدن و زبان دو روی یک سکه‌اند و عیار بالندگی و قدرت اثرگذاری هر دو یکی است. هرچند ممکن است خوردگی‌های این سکه نشان از واپسگرایی‌ها و فروپاشی هر دو داشته باشد. گفته‌اند: هرگاه تمدنی پویا و تأثیرگذار باشد، لاجرم زبان آن قوم نیز در مسیر حرکت تمدنی همان قوم بالنده خواهد شد. زبان عربی هم همانند سایر زبانها تحت تاثیر دگرگونی‌های اجتماعی از آغاز تا به امروز بوده است. این زبان با ظهور اسلام ناگهان رشد و بالندگی و پویایی شگفت انگیزی می‌یابد. چرا که رشد فزاینده علم، سیاست، فرهنگ و ادب و...، دایره واژگانی و دایره معنایی واژگان و ترکیب ها را گسترش داد. مقایسه زبان شعری قبل از اسلام با زبان قرآن کریم این تحول معنایی را به خوبی هویدا می‌سازد.

بنابراین با ظهور اسلام اصطلاحات صرفی، نحوی، بلاغی، اعتقادی، فقهمی، اصولی و کلامی و...به فرهنگنامه زبان عربی افزوده شد و به دایره زبان فارسی راه یافت. کم کم فرقه‌های مذهبی گوناگونی پا به عرصه گذاشت و بر غنای واژگانی و معنایی افزود. ارتباطات میان کشورها رو به فزونی گذاشت. تجارت و صنعت رونق یافت و تاثیر و تاثرها روزافرون شد. همه اینها اثر خود را بر زبان باقی گذاشت. نهضت ترجمه موج واردات و صادرات زبانی شد. بنیان‌های فکری که از مهمترین عنصرهای تمدنی یک ملت است همیشه زبان ظرف آن بنیان فکری و ابزار بیان تمامی دگرگونی و رویدادهای تمدنی و گزارشگر سطوح گوناگون تحول‌های فرهنگی به شمار می‌رود. زبان شناسنامه واقعی تمدن یک ملت است. زبان آینه تمام نما و فضای بیکرانه تمدن یک ملت است. زبان زیبا و لطیف عربی که زیبایی و لطافت و دل انگیزیش را از توانمندی تعبیریش می‌گیرد.

گویندگان و کاربران زبان عربی در حوزه جغرافیایی خود در طبقه بندی‌های اجتماعی تحت عنوان "اصحاب الذرة " نامگذاری شده‌اند. و این عنوان به این اعتبار است که صاحبان و کاربران این زبان جزئی‌ترین پدیده‌ها و رویدادها را به تصویر می‌کشند. لذا زبان، اندیشه و تمدن را سخت در آغوش کشیده و آینه بدون زنگاری شده است که زوایای شخصیتی و رفتاری و زوایای پیشرفت‌های مدنی و تمدنی را در خود منعکس می‌کند. 

در پایان گفتنی است که بیش از 200 مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که پس از عبور از مرحله داوری و نقد علمی 150 مقاله داخلی و خارجی پذیرش و طی سه روز برگزاری توسط پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی ارایه شد.

شایان ذکر است مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی زبان عربی و تمدن اسلامی در دو نسخه فارسی و عربی و در هر نسخه در دو مجلد به بازار نشر راه یافته است که جلد اول و دوم نسخه فارسی به ترتیب 332 و 351 صفحه و هر جلد با قیمت 400,000 ریال در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

کلید واژه ها: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان قم پردیس فارابی دانشگاه تهران


نظر شما :