در سمینار مجازی "دانشجوی ماهر" تاکید شد:

برای موفقیت باید سرسخت بود و از شکست‌ها درس گرفت/مشکل مهم دانشجویان نداشتن هدف است

۱۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۰ کد : ۳۷۶۱۰ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۹۱
وبینار "دانشجوی ماهر" با هدف آموزش کسب مهارت و تحصیل هوشمندانه جهت رسیدن به آینده شغلی موفق، به همت جهاد دانشگاهی استان قم برگزار شد.
برای موفقیت باید سرسخت بود و از شکست‌ها درس گرفت/مشکل مهم دانشجویان نداشتن هدف است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، وبینار دانشجوی ماهر با محوریت تقویت خلاقیت، تحصیل هوشمندانه، آموزش پروژه محور، مهارت محور و شغل محور، افزایش امید به تحصیل و ترغیب دانشجویان به ورود به عرصه کارآفرینی جهت تضمین آینده شغلی دانشجویان برگزار شد.

در ابتدای این وبینار ساجدی، مدیرعامل استارت‌آپ پذیرش 24 در خصوص تجربیات خود به عنوان یک کارآفرین موفق بیان کرد: پذیرش 24 از سال 94 شروع به کار کرد و تا امروز توانسته در حوزه سلامت الکترونیک جایگاه مناسبی در کشور پیدا کرده و جزء برترین‌های این حوزه باشد.

وی افزود: ما از ابتدای سال 84 که سال  پذیرش ما در دانشگاه بود علی‌رغم نبود امکانات مانند الان،  خود را درگیر فضای کار کردیم؛ در همان سال اولین شرکت خود را تأسیس کردیم اما سه ماه بعد شرکت ورشکست شد و خسارت‌هایی به بار آورد.

ساجدی ادامه داد: چند ماه بعد دوباره اقدام به تأسیس شرکت دیگری کردیم که باز هم شکست خورد و خساراتی دیگر را برای ما به جا گذاشت. پس از آن دوره‌هایی برای کسب تجربه کارآموزی گذرانده و شرکت دیگری راه‌اندازی کردیم اما باز هم ورشکست شد؛ در مجموع ما طی سال‌های 84 تا 94،  10 شرکت تاسیس کرده که هشت مورد ورشکست شد و دو شرکت باقی مانده را خودمان تعطیل کردیم.

وی اظهار کرد: این شکست‌ها بدهی‌های زیادی برای ما بر جای گذاشت اما تجربه و توانایی‌های کمی هم برای ما نداشت؛ سال 95 هم رو به شکست می‌رفت؛ از شهر محل زندگی‌مان که یزد بود به تهران مهاجرت کردیم و با تلاش‌های فراوان پس از 6 ماه توانستیم اولین محصولمان که نوبت‌دهی به بیماران بود را به یک بیمارستان بفروشیم.

ساجدی در ادامه گفت: در این شرایط ما به دلیل بدهی‌های زیاد مسیری برای بازگشت نداشتیم و سعی کردیم مشابه همین محصول را به بیمارستانی دیگر عرضه کنیم که چهار ماه بعد موفق شدیم؛ سپس در کشور راه افتادیم و بیمارستان‌ها را حضوری سر می‌زدیم و محصولمان را معرفی می‌کردیم.

وی با بیان اینکه سال 97 اوضاع کمی رو به راه شد و توانستیم بیمارستان‌های دیگری اضافه کنیم گفت: سال 97 جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شد و ما به دلیل نداشتن تجربه در این گونه پلتفرم‌ها موفق به کسب رتبه‌ای نشدیم، به همین دلیل به فکر یادگیری قواعد این کار افتادیم و فهمیدیم آینده حوزه سلامت الکترونیک در این بخش است. سال 98 در این جشنواره رتبه اول را کسب کردیم.

ساجدی تصریح کرد: بالاخره سال 98 نزدیک به 40 درصد حوزه سلامت الکترونیک کشور به دست ما افتاد؛ در بازه زمانی ورشکستگی دو و نیم میلیارد تومان بدهی بالا آورده بودیم که تا 6 ماه بعد درگیر پرداخت آن بودیم.

وی پایان تأکید کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که ما در این بازه زمانی به آن رسیدیم این بود که در این راه باید بسیار سرسخت بوده و از شکست‌ها درس بگیریم.

در ادامه این نشست یزدانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص موفقیت تحصیلی و شغلی دانشجویان بیان کرد: دانشجویی که سال اول وارد دانشگاه می‌شود باید مسیر شغلی خود را مشخص کند؛ یکی از مشکلاتی که در بسیاری از دانشجویان در هر مقطعی دیده می‌شود نداشتن هدف است.

وی افزود: دانشجو باید بداند به چه دلیل ادامه تحصیل می‌دهد وگرنه هدر دادن وقت و هزینه است. نداشتن برنامه به موفقیت‌های انسان لطمه می زند؛ دانشجو وارد هر مقطعی می‌شود باید بازار کار را رصد کند و تحولات بازار کار، و قابلیت‌هایی که برای آن نیاز است را بداند.

یزدانی تصریح کرد: متأسفانه نظام آموزشی ما با صنعت هماهنگ نیست و در صنعت اموری انجام می‌شود که آموزش دانشگاه هنوز به آن نرسیده است به همین دلیل دانشجو وقتی بازار کار می‌شود با موجی از خواسته‌های کارفرما رو به رو می‌شود که علمی در آن‌ها ندارد.

وی ادامه داد: دانشجوی زرنگ کسی است که از ابتدای تحصیل آگهی‌های استخدام را بررسی کند تا بداند چه بازار کار و چه انتظاراتی از فارغ التحصیلان دارد؛ یکی از مهم‌ترین بازارهایی که ما باید تحولات آن را رصد کنیم بازار کالا و خدمات است که به ما نشان می‌دهد علاوه بر دروس دانشگاهی چه چیزی باید یاد بگیریم.

یزدانی ابراز کرد: حتی با جستجو در اینترنت هم می‌توان متوجه شد که چه شغل‌هایی در حال انقراض است و نباید به سراغ آن برویم. در سال‌های آینده بحث استفاده از نرم افزار و فناوری اطلاعات بسیار مهم‌تر از زمان حال خواهد شد و این منحصر به رشته خاصی هم نیست. یادگیری نرم افزارها در حال حاضر بسیار راحت است و دوره‌های فراوان و متنوعی وجود دارد.

وی ادامه داد: بهتر است دانشگاه‌ها با فارغ التحصیلان خود که در حال حاضر مشغول به کار هستند دعوت کنند تا تجربیات خود را در اختیار دانشجویان قرار دهند؛ همچنین فراهم کردن اردوها و بازدیدهای صنعتی و چندین واحد کارآموزی در بازار کار نیز بسیار مؤثر است.

یزدانی اظهار کرد: علاوه بر این دانشجو باید انجمن‌ها و سمینارهای تخصصی رشته خود را هم بشناسد تا از دوره‌ها و برنامه‌های آن‌ها که مکمل دروس دانشگاهی است بهره مند شود. کار دیگری که دانشجو باید بکند این است که  در این دوران به صورت رایگان هم که شده برای کسب تجربه در بازار کار مرتبط با رشته‌اش کار کند.

وی با اشاره به فراوانی آموزش‌های رایگان و در دسترس در اینترنت گفت: یکی دیگر از کارهایی که برای موفقیت در بازار کار باید انجام داد تقویت زبان انگلیسی است؛ علاوه بر مهارت‌های تخصصی دانشجو باید دنبال مهارت‌های پایه هم باشد؛ موفقیت در بازار کار به مهارت‌های عمومی و ارتباطی نیز برمی گردد.

یزدانی تصریح کرد: دانشجویانی داریم که بر رشته خود بسیار مسلط هستند اما به دلیل نداشتن مهارت‌های ارتباطی نمی‌توانند در بازار کار موفق شوند، یکی دیگر از کارهایی که دانشجو باید به آن توجه کند کسب مهارت کارآفرینی است زیرا استخدام در بازار کار بسیار محدود و سخت شده است.

وی اضافه کرد: هر مطلبی که دانشجو در دانشگاه می‌آموزد باید به دنبال کاربرد آن در بازار کار باشد؛ این کار به موفقیت آن در بازار کار و یادگیری بهتر آن مطالب کمک زیادی می‌کند؛ همچنین بهتر است که دانشجویان پشت سر هم مقاطع تحصیلی را دنبال نکنند و بین آن وارد بازار کار شده و نیاز آن را درک کنند.

سپس  علی حسینی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم، با معرفی برنامه‌های سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان بیان کرد: بنده به دانشجویان پیشنهاد می‌کنم در بدو ورود به دانشگاه رزومه‌ای را برای خود تنظیم کنند و هر سال آن را تجدید کرده و مهارت‌های مورد نیاز را کسب کنند؛ همچنین بررسی حوزه مشاغل در سال‌های آینده به انتخاب مهارت و رشته بسیار کمک می‌کند.

وی افزود: تأکید سازمان دانشجویان در ابتدا به مهارت‌های پایه و نرم است. فارغ التحصیل ایده آل در هفت شاخه باید آموزش دیده و مهارت کسب کرده باشد. مهارت‌های اجتماعی، احساسی، سلامت ذهنی و غیره از جمله این مهارت‌ها هستند.

حسینی گفت: دانشجوی ماهر کسی است که مهارت‌های پایه و نرم و پس از آن دوره‌های تخصصی مرتبط با رشته خود را در دوران تحصیل کسب کند. سازمان دانشجویی مباحثی که دانشجویان باید به آن توجه داشته باشند در قالب کافه‌هایی به صورت هفتگی و رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویان از طریق سایت جهاد دانشگاهی استان قم یا سایت سازمان دانشجویان در این سازمان ثبت نام کرده و از مزایای آن بهره مند شوند.

کلیدواژه‌ها: سازمان دانشجویان


نظر شما :