کارگاه آموزشی بهداشت بانوان برگزار شد

۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۲ کد : ۳۷۴۷۹ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۵۰
کارگاه آموزشی بهداشت بانوان یکشنبه ۹ آبان ماه با مشارکت دانشگاه صنعتی استان قم با تدریس ساناز سلیمانی‌مود کارشناس مامایی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی واحد استان قم بصورت حضوری در محل اجتماعات دانشگاه صنعتی استان قم برگزار شد.
کارگاه آموزشی بهداشت بانوان برگزار شد

کارشناس مامایی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی واحد استان قم در تعریف بهداشت باروری گفت: علت ایجاد سطح سلامت مناسب کلیه اقدامات لازم در سطح پیشگیری و تشخیص زودرس در مقاطع کلیدی زندگی نظیر دوران کودکی، نوجوانی، بلوغ، دوره بارداری، یائسگی و از تولد تا مرگ را شامل می‌شود. به گونه‌ای که این اقدامات نه تنها از بیماری پیشگیری می‌کند و آنها را به هنگام تشخیص داده و درمان می‌کند، بلکه اقدامات انجام شده در هر دوره باعث کاهش بار بیماری‌ها در دوره‌های بعدی زندگی می‌شود، به گونه‌ای که در نهایت شاخص میزان رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد.

سلیمانی‌مود همچنین با تشریح تاریخچه بهداشت باروری پرداخت به بیان حقوق باروری پرداخت و گفت: فدراسیون بین المللی تنظیم خانواده بزرگترین سازمان داوطلبانه در راستای اهداف بهداشت باروری در دنیاست ترویج 12 مورد را به عنوان حقوق باروری در سطح بین المللی در دستور کار خود قرار داده است که عبارت از حق زندگی، حق آزادی و امنیت فردی، حق برخورداری از عدالت و رهایی از هرگونه تبعیض، حق رازداری، حق آزادی اندیشه، حق دسترسی به امکانات و آموزش، حق تصمیم‌گیری در باره ازدواج و تشکیل خانواده، حق تصمیم‌گیری فردی درباره تعداد و زمان تولد فرزندان، حق دسترسی به خدمات و برخورداری از بالاترین کیفیت خدمات، حق بهره‌مند شدن از پیشرفتهای علمی، حق آزادی در اجتماعات و مشارکت‌های اجتماعی و حق رهایی از شکنجه و آزار است.

وی در ادامه به موضوعاتی همچون مراقبت های جسمی، مراقبت های روانی، مشارکت مردان در بهداشت باروری، فرزندآوری سالم و لزوم مراقبتهای پیش از بارداری پرداخت و گفت: بهداشت باروری تمام مقاطع حساس و کلیدی را در تامین سلامت اعضاء خانواده بخصوص زنان و دختران از تولد تا مرگ در بر می‌گیرد.  به بیان دیگر موارد قابل توجهی از بیماری‌های جسمی و روحی مثل سوء تغذیه و رشد ناکافی که منجر به تهدید سلامت در دوران پس از تولد می‌شود از دوران جنینی شروع شده است، لذا دامنه بهداشت باروری به دوران قبل از تولد نیز تسرّی می‌یابد.

کلید واژه ها: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی شعبه دانشگاه صنعتی قم


نظر شما :