کتاب "هرمنوتیک، متون دینی و زمینه سیاسی" منتشر شد

۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۶ کد : ۳۶۶۱۰ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۵۰۸
کتاب "هرمنوتیک، متون دینی و زمینه سیاسی" نوشته پرویز جمشیدی مهر و حمید نساج توسط جهاد دانشگاهی قم منتشر شد
کتاب "هرمنوتیک، متون دینی و زمینه سیاسی" منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم پرویز جمشیدی مهر در شرحی از کتاب خود و حمید نساج گفت: تاریخ 1400 ساله تمدن اسلامی شاهد ظهور و بروز دولت‌های اسلامی متعدد بوده است. تمامی این دولت‌ها منتسب به اسلام بوده و بر اساس متن واحد که قرآن است و بر اساس سیره پیامبر شکل‌گرفته‌اند؛ اما آنچه که تفاوت آنها را توجیه می‌سازد، تفاوت تفسیر آنها از این متن واحد است.

وی ادامه داد: تفاوت شیعه و سنی در لحاظ ائمه علیهم‌السلام یا صحابه در زمره منابع دینی، نیز باز به تفسیر متفاوت از قرآن و احادیث نبوی بازمی‌گردد. روش هرمنوتیک اسکینر این ظرفیت را دارد که زوایای پنهان تغییر تفسیر متون تاریخی را تبیین سازد.

جمشیدی مهر بیان کرد: اسکینر از جمله اندیشمندانی است که علاوه بر توجه به متن، زمینه‌های شکل‌گیری آن، به‌ قصد و نیت نویسنده برای درک معنای متن تأکید دارد و به ‌خوبی توانسته است در مراحل پنج‌گانه خود تحول ایدئولوژیکی را توضیح دهد.

وی افزود: حکومت صفویه از لحاظ وسعت سرزمینی، یکپارچگی و جایگاه تشیع در آن از حکومت‌های خاص پس از اسلام به‌حساب می‌آید. این حکومت با داشتن زمینه مذهبی صوفیانه، پس از گسترش قدرت خود در سراسر کشور، متوجه جایگاه شرع در مشروعیت خود شدند.

نویسنده کتاب هرمنوتیک، متون دینی و زمینه سیاسی ادامه داد: انقلاب 1357 ایران نیز نقطه عطفی در تاریخ فقه سیاسی شیعه می باشد. متون دینی و روایات مورد تأکید در حکومت صفویه و جمهوری اسلامی، دگرگونی‌های ایجاد شده در ارتباط با تغییر تفسیر برخی از آیات، جایگاه ساخت قدرت در این تغییر، نقش فقها و علماء در این زمینه ازجمله دغدغۀ هایی است که سعی شده است در این کتاب به آن پرداخته شود.

گفتنی است این کتاب در 173 صفحه و با قیمت 350,000 ریال در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

کلید واژه ها: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان قم


نظر شما :