وبینار رویداد "تعاون" برگزار شد

۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۴ کد : ۳۳۲۰۱ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۶۷
با قرارگیری در آستانه هفته تعاون وبینار «رویداد تعاون» با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم و وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی در جهت معرفی تعاونی‌ها و چالش‌ها و رویکردهای این حوزه برگزار شد.
وبینار رویداد "تعاون" برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم در ابتدای این وبینار حاجی ابراهیمی، دبیر اتاق تعاون استان قم، بیان کرد: در قانون تجارت ماده 20 به صراحت هفت نوع شرکت اقتصادی برشمرده شده که آخرین مورد آن شرکت‌های تعاونی است که یک سری قوانین بر این اساس برای این شرکت‌ها تصویب شد.

وی افزود: در سایت‌های تعاونی‌ها در کل کشور بالغ بر 240 هزار تعاونی به ثبت رسیده که 95 هزار تعاونی از این تعداد در حال حاضر فعال است و در تمامی عرصه‌های تولید و توزیع از تعاونی عام‌المنفعه تا تعاونی‌های نانو تکنولوژی و دارای محصولات آی تک فعالیت می‌کنند.

حاجی ابراهیمی ادامه داد: مجموع اعضای تعاونی‌های فعال در سراسر کشور 14 میلیون نفر می‌باشد که این تعداد به غیر از اعضای دارای سهام عدالت است؛ همچنین یک میلیون و 800 هزار شغل نیز توسط این تعاونی‌ها به ثبت رسیده است.

نبودن بستر مناسب برای آموزش در مورد شرکت‌های تعاونی

دبیر اتاق تعاون استان قم ابراز کرد: قانون‌گذاران با نظارت ویژه‌ای که نسبت به شرکت‌های تعاونی داشتند قوانین ویژه‌تری نسبت به سایر شرکت‌ها برای آن وضع کردند؛ طبق این قوانین این شرکت‌ها سهام محور نبوده یعنی میزان سهام افراد تعیین کننده جایگاه آن‌ها نبوده و حتی ممکن است فردی دارای سهام بوده اما از اعضای این شرکت‌ها نباشد.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با این شرکت‌ها قانون‌های سازنده‌ای وضع شده اما قانون‌گذار کم است گفت: همیشه زمانی که ساماندهی در امری مهم شود به سراغ شرکت‌ها تعاونی می‌آیند اما مشکلاتی نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها نبود بستر مناسبی برای آموزش در این رابطه می‌باشد.

حاجی ابراهیمی اضافه کرد: در این حوزه تشکل‌هایی وجود دارد که علی‌رغم داشتن تحصیلات عالی در این راه موفق شده‌اند، اما تشکل‌هایی نیز وجود دارد که با اینکه تمامی اعضای آن تحصیلات عالی دارند شکست خورده‌اند؛ دلیل اصلی موفقیت یا شکست در این راه وجود روحیه فعالیت اجتماعی است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در کشور ما روحیه فعالیت جمعی شکل نگرفته که حتی در ورزش ما نیز این موضوع دیده می‌شود؛ ورزش‌های انفرادی همواره به مراحل بالا صعود می‌کنند اما ورزش‌های جمعی هنوز جای بهتر شدن دارد.

حاجی ابراهیمی در رابطه با مشوق‌های قانونی که برای شرکت‌های تعاونی وجود دارد، اظهار کرد: سی درصد از دریافتی فرد متعلق به بیمه است که 7 درصد آن را شخص و 23 درصد را کارفرما باید پرداخت کند که طبق قانون مصوب ،شرکت‌های تعاونی از دادن 20 درصد آن معاف هستند اما در حال حاضر اجرا نمی‌شود.

 دبیراتاق تعاون استان  قم با تأکید براینکه باید نظارت برای اجرای قوانین در سطح کشور بیشتر شود، گفت: تعاونی‌های عمرانی که در هر شهری وجود دارند، به شرط داشتن تضمین از طرف دستگاه‌های دولتی می‌توانند متولی امور شهری شوند.

وی تأکید کرد: کار تیمی کردن در مجموعه‌های ما باید فرهنگ سازی شوند؛ در کشورهای دیگر حتی از کودکی این فرهنگ را آموزش می‌بینند به عنوان مثال در مهد کودک‌های عراق نحوه پذیرایی از زائرین امام حسین (ع) در اربعین را که بزرگترین کار جمعی‌شان محسوب می‌شود آموزش می‌دهند.

حاجی ابراهیمی در رابطه با فعالیت تعاونی‌ها در سطح بین‌الملل نیز توضیح داد: اتحادیه بین‌المللی تعاون نیز وجود دارد که بیش از 100 کشور از جمله ایران در آن حضور دارند و در عرصه بین‌المللی سه میلیون تعاونی، یک میلیارد و 200 میلیون عضو وجود دارد.

وی ابراز کرد: در بخش تعاون، کوچیک‌ترین عضوی که ایجاد می‌شود شرکت تعاونی است که با حداقل هفت عضو ایجاد می‌شود و پس از آن هفت شرکت همگن می‌توانند اتحادیه مرتبط را تشکیل دهند؛ سپس بر همین اساس اتاق تعاون شهرستان (که کمتر شاهد آن هستیم) و اتاق تعاون استان ایجاد می‌شود که تعداد آن‌ها در سراسر کشود نزدیک به 90 عدد است و اتاق تعاون کشور را تشکیل می‌دهند.


 حاجی ابراهیمی با بیان اینکه 14 میز خدمت در اتاق تعاون فعال است، گفت: یکی از خدمات میز خدمت صدور تمدید کارت عضویت است؛ مورد دیگر صدور کارت بازرگانی است که توسط اتاق تعاون و اتاق بازرگانی ویژه اعضای خودشان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: از مزایای این کارت ایجاد امکان ورود به عرصه صادرات و واردات و تأمین کالای مورد نیاز مردم است؛ مورد دیگر صدور گواهی مبدأ و فعالیت برای ساماندهی تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و برنامه‌ها است که برای دریافت خدمات در خارج از محل خدمت استفاده می‌شود.

حاجی ابراهیمی مورد دیگر را صدور پروانه فعالیت در بخش تعاون بیان کرد و تشریح کرد: این پروانه جایگاه و خاصیت پروانه کسب برای کسبه را دارد.

دبیر اتاق تعاون استان  قم در توضیح سامانه باتا، گفت: در این سامانه تعاونی‌های فعال ثبت شده که بانک اطلاعاتی مناسبی در خصوص ارائه تولیدات و درخواست تولیدات است و در آینده به صورت شعبه‌ای ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: علی‌رغم وجود مشکلات عدیده در حال حاضر نزدیک به 500 تعاونی در حوزه مسکن فعال هستند و یکی از پروژه‌های فعال هم اکنون ساخت 300 هزار مسکن برای کارگران شاغل شهرک‌های صنعتی و شاغلان و بازنشستگان تأمین اجتماعی است.

حاجی ابراهیمی با اشاره به قانون تعیین مدیرعامل و هیئت بازرسی در شرکت‌های تعاونی، بیان کرد: طبق قانون افراد هیئت مدیره باید از میان اعضای همان مجموعه باشند اما دو جایگاه مدیرعامل و بازرسی می‌تواند از افراد شاخص باشد و ایراد این وضعیت آن است که گاهی افراد مناسبی برای این جایگاه‌ها انتخاب نمی‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: اگر مسئولین تعاونی‌ها در انتخاب با تحقیقات مستمر عمل کنند و از افراد با سابقه در این حوزه کمک بگیرند بسیاری از مشکلات حل می‌شود اما متأسفانه برخی عوامل شرکت‌ها تا زمانی که اجبار قانونی نداشته باشند سراغ ما نمی‌آیند.

حاجی ابراهیمی تأکید کرد: اعضای هیئت مدیره موظف هستند هر 15 روز یک بار جلسه داشته و هر سه ماه یک بار تراز عملکرد مالی‌شان را به دستگاه مربوطه ارسال کنند در حالی که در حال حاضر این کار فقط سالی یک بار انجام می‌شود.

وی در پایان ابراز کرد: رسالت‌هایی که در حال حاضر پیگیر آن هستیم انجام نظارت‌های بیشتر و سیاست‌گذاری‌ها بهتر در جهت کاهش معضلات این عرصه می‌باشد.

رمز موفقیت شرکت پیمان داروی قم مشتری مداری است

در ادامه این وبینار حمید رضا حاج آقاجانی، مدیرعامل شرکت پیمان داروی قم، به عنوان یک الگوی موفق در این حوزه ضمن انتقال تجارب خود، بیان کرد: سال 1380 مسئولین وزارت بهداشت دغدغه توزیع دارو در سراسر کشور را داشتند، زیرا انبار مرکزی در تهران بود و اگر با اتفاق غیرمنتظره‌ای روبه‌روشود، توزیع دارو در کل کشور دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل تصمیم تأسیس شرکت‌هایی در سراسر کشور برای تأمین دارو و خدمت‌رسانی در این راستا گرفته شد؛ شرکت پیمان دارو نیز همان زمان با سرمایه 9 میلیون تومان که از اعضا جمع‌آوری شده بود با حداقل نیرو که در آن زمان 8 نفر بود، حداکثر توان خود را به کار گرفت.

حاج آقاجانی توضیح داد: این شرکت از سه قسمت خرید، فروش و بازاریابی و هسته مرکزی یا نیروی انسانی تشکیل شده است و در آن زمان بسیاری از شرکت‌ها دغدغه تأمین سرمایه یا کالا را داشتند که در این راستا تعاونی به کمک ما آمد و با اینکه اعتبار زیادی نداشتیم توانستیم کالای مورد نیازمان از شرکت‌ها تأمین کنیم.

وی ادامه داد: در قسمت فروش و بازاریابی نیز هم اکنون وظیفه توزیع دارو بین 150 داروخانه در سراسر را کشور داریم که 44 مورد از آن‌ها اعضای تعاونی بوده و شرکت پیمان دارو جزء اولویت‌های آن‌ها برای تآمین دارو می‌باشد.

حاج آقاجانی رمز موفقیت این شرکت را مشتری مداری و توجه به دغدغه مشتری دانست و گفت: در قسمت سوم که شامل هیئت مدیره و نیروی انسانی است، با بستن قرارداد بلند مدت و تأمین امنیت شغلی افراد بیشترین بازده را از نیروی انسانی دریافت کرده و از تجربیات آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: هیئت مدیره مهمترین قسمت شرکت است؛ تعاونی‌ها با دو چالش بزرگ روبه‌رو هستند که یکی از آن‌ها وجود افراد زیاد و دارای آرای مختلف است بنابراین بزرگترین دغدغه مدیرعامل هم نظر کردن اعضا و نگه‌داشتن همه آن‌ها در کنار یکدیگر است و شجاعت اقدامات بزرگ‌تر را نخواهد داشت.

حاج آقاجانی اضافه کرد: شرکت پیمان دارو با این مشکل روبه‌رو نشد، زیرا از ابتدا هیئت مدیره را از میان افراد قابل اعتماد انتخاب کرد به همین دلیل با وجود گذشت 20 سال از تأسیس شرکت تغییرات جزئی در اعضای آن صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌ها مجبور به تعدیل نیرو شدند که در آن زمان هیئت مدیره شرکت پیمان دارو این شجاعت را به خرج داده و 8 نفر از اعضای تعدیل شده را جذب کرد.

حاج آقاجانی ادامه داد: به این صورت این شرکت به دلیل جذب نیروهای با سابقه در زمینه توزیع علی‌رغم نداشتن تجربه در این زمینه به این فعالیت پرداخت و به فروش دو برابر نیز رسید که این مورد را می‌توان حاصل یک‌دستی اعضا دانست.

وی در رابطه با بیشترین داروی مصرفی در کشور، اظهار کرد: بیشترین مصرف دارو در وهله اول به آنتی‌بیوتیک‌ها اختصاص دارد که دلیل عمده آن به خود درمانی افراد جامعه برمی‌گردد و مُسکن‌ها در رده دوم قرار می‌گیرند؛ استان قم نیز در این خصوص مانند دیگر نقاط کشور بوده و تفاوتی ندارد.

مدیرعامل شرکت پیمان دارو از آماده‌سازی این شرکت برای ورود به عرصه تولید خبر داد و گفت: ما در حوزه صادرات و واردات فعالیتی نداشتیم اما تا یکی تا دو سال آینده کار تولید را عملیاتی می‌کنیم.

‌وی در رابطه با چالش اصلی شرکت، یادآور شد: بیشترین چالش ما در حال حاضر از بین رفتن میزان زیادی از تلاش با پرداخت مالیات بیش از اندازه است؛ ما مشکلی با پرداخت مالیات نداریم اما تا جایی که وظیفه و حق باشد نه بیشتر.

کلید واژه ها: وبینار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم اتاق تعاون استان قم شرکت پیمان دارو


نظر شما :